نهمین تکه پایتخت یکی از مناطق پیشرو در زمینه اجرای فعالیت‌های خیرخواهانه است که با راه اندازی دوباره دبیرخانه سمن‌ها در آن ضمن بررسی شفافیت و تأثیرگذاری عملکرد خیریه‌ها ،از موازی کاری آنها جلوگیری می‌شود.

سمن های منطقه 9

همشهری آنلاین- سحر جعفریان: موازی کاری، مشخص نبودن گروه های هدف و محدودیت در ارائه خدمات از مهم ترین عواملی است که فعالیت ‌های گروه های مردم نهاد و خیریه ها را با چالش های جدی روبرو کرده است اما پیش بینی می شود با آغاز فعالیت دبیرخانه سمن‌های منطقه ۹،بخش عمده ای از این مشکلات رفع شود. «فیروز فرزین» مدیر دبیرخانه سمن های منطقه دراین باره می گوید:« در حال حاضر ۳۷انجمن و پایگاه اجتماعی در منطقه ۹ با تمرکز بر موضوع های کودکان کار، خانواده های نیازمند، افراد معتاد، بانوان سرپرست خانواده و بدسرپرست فعال هستند که در برخی مناسبت ها و موضوعات به طور موازی عمل می کنند. روشن است که این موازی کاری باعث هدر رفتن نقدینگی و انرژی نهادها می شود و از سویی شفافیت عملکرد آنها را زیر سؤال می برد. هدف ما از تشکیل دوباره دبیرخانه انجمن ها بعد از یک وقفه ۲ ساله این است که با برپایی دفاتر اجتماعی و مدنی در هر سرای محله به شناسایی خیران مادی و معنوی بپردازیم و از موازی کاری مجموعه های مدنی جلوگیری کنیم.»

فرزین با تأکید بر اهمیت مسئله حکمرانی محله ها در تدوین و اجرای برنامه های دبیرخانه می گوید:« نگاه محله محوری در طراحی و اجرای برنامه های مرتبط با فعالیت ما یک ضرورت است. زیرا محله محوری نوعی جزءنگری را همراه دارد که می تواند حلقه گمشده بین شناسایی و ساماندهی آسیب های شهری را که سال ها در سایه  موازی کاری خیریه های و انجمن های مردم نهاد ناپیدا بود مشخص کند. در واقع توان افزایی در این زمینه نیازمند مطالعات گسترده در محله ها و ساکنان آن است که تأثیر مناسب خود را در قالب امدادرسانی هوشمند به نمایش می گذارد. »

سال گذشته در جشنواره بهترین های تهران، منطقه ۹ یکی از ۵ منطقه اول پایتخت در زمینه اجرای فعالیت های خیرخواهانه معرفی شد.
 

کد خبر 484640

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha