مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
۰ نفر

رفت‌وآمد مردم برای خرید نوروز در بازار شهرهای مختلف شروع شده است. چیزی به پایان سال نمانده و شهروندان تلاش می‌کنند از شلوغی و افزایش قیمت روزهای پایانی اسفند در امان باشند. با این وجود در همین روزهای پایانی بهمن هم بسیاری از اجناس گران‌تر شده است.

بازار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گروه ایرانشهر، هرچند گرانی اجناس اتفاق جدیدی نیست، اما با وجود افزایش قیمت‌های سرسام‌آور به ویژه در یک سال اخیر، مردم خواستار نظارت بر بازار هستند تا حداقل به بهانه گرانی، شاهد گران‌فروشی و چند نرخی بودن محصولات نباشند؛ اتفاقی که این روزها در بازار محصولات مختلف به ویژه اقلام خوراکی به چشم می‌خورد.  

بازار افسارگسیخته غرب مازندران 

اشکان جهان‌آرای-ساری: بازارهای مازندران طی روزهای اخیر شلوغ‌تر شده، اما بخش مهمی از این آمد و شدها بدون خرید به پایان می‌رسد. هانیه بیشه‌سری، یک شهروند ساکن ساری به همشهری می‌گوید: قیمت‌ها نسبت به بهمن و اسفند پارسال و حتی در مقایسه با پاییز امسال افزایش یافته است.
این شرایط فقط در مرکز مازندران دیده نمی‌شود. علی صمدی، شهروند ساکن قائم‌شهر نیز چنین گلایه‌ای دارد. به گفته او، خروجی عملکرد ستاد تنظیم بازار احساس نمی‌شود زیرا جدای افزایش قیمت‌ها با نرخ‌های مختلف اجناس روبرو هستیم.

اهالی غرب استان هم معتقدند هر سال فشار بیشتری از تورم ناشی از حضور مسافران را باید تحمل کنند. رحیم خزایی، شهروند ساکن نوشهر که از بی‌نظمی بازار در غرب استان به ویژه هنگام حضور مسافران شاکی است، اظهار می‌کند: علاوه بر بی‌ثباتی در بازار، قیمت کالاهای مشابه در بازار متفاوت است. مسئولان مربوطه در استان می‌گویند امسال شدت نظارت‌ها را افزایش خواهند داد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت مازندران در گفت‌وگو با همشهری به برنامه‌ریزی اجرای طرح نظارتی ویژه نوروز ۹۹ از یکم اسفند تا ۱۵ فروردین ۹۹ اشاره می‌کند و درباره بی‌ثباتی بازار در غرب مازندران می‌گوید: افزایش ناگهانی جمعیت در غرب استان گاهی مبنای سوءاستفاده می‌شود. به همین دلیل امسال قرار است تعداد نیروها و تمرکز اجرای طرح در مناطق غربی استان بیشتر شود. حسین اصغرزاده درباره تفاوت قیمت‌ برخی کالاهای مشابه در بازار می‌افزاید: تفاوت قیمت می‌تواند دلایل مختلفی مانند تخلف، کم کردن میزان سود توسط فروشنده یا وجود کالایی مشابه از خرید با قیمت قبلی در یک واحد صنفی داشته باشد.  

قیمت‌های سلیقه‌ای دلالان در همدان 

فاطمه کاظمی-همدان: بسیاری از شهروندان همدانی، خرید شب عید خود را آغاز کرده‌اند و بازاری‌ها هم به همین دلیل با افزایش قیمت‌ها، آشفته‌بازاری ساخته‌اند که نتیجه‌اش پایین‌آمدن بیش از پیش قدرت خرید شهروندان شده است.

شهروندان از نظارت ضعیف بر قیمت‌ها شاکی هستند و معتقدند چون نظارت نیست، قیمت‌ها هم سلیقه‌ای تعیین می‌شود. علی زارعی، شهروندی که در بازار سرگذر مشغول برآورد قیمت‌هاست به همشهری می‌گوید: اگر نظارت بود آنقدر قیمت‌ها سلیقه‌ای تعیین نمی‌شد. هر مغازه یک قیمت برای میوه‌ها تعیین کرده است.

اما مغازه‌داران به بهانه کمبود اجناس مورد نیاز افزایش قیمت‌ها را طبیعی می‌دانند. یکی از مغازه‌داران معتقد است وقتی تأمین مواد مورد نیاز مردم مشکل است، کار دست دلال می‌افتد. اگر اجناس شب عید به اندازه کافی در بازار موجود باشد، مطمئن باشید قیمت‌ها افزایش نخواهد داشت.

با این وجود، نایب رئیس اتاق اصناف همدان از نظارت دقیق بر قیمت‌ها صحبت می‌کند و می‌گوید: ۱۲ اکیپ به صورت روزانه و در دو نوبت بر بازار کالاهای اساسی نظارت می‌کنند.

عباس ناظمی‌فر می‌افزاید: قیمت‌های کالاهای اساسی نسبت به چند ماه پیش تغییر چندانی نداشته‌اند. اجناس لازم برای شب عید آن‌قدر هست که بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها وجود نداشته باشد.  

داریوش سرحدی، مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی همدان نیز می‌گوید: تنظیم بازار میوه به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان واگذار و این سازمان برای تامین میوه شب عید با مازندران و آذربایجان غربی مذاکراتی داشته است. در بخش مواد پروتئینی به خصوص گوشت مرغ نیز بیش از نیاز استان در واحدهای تولیدی جوجه‌ریزی انجام شده و در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت.

تثبیت قیمت نان در اصفهان 

عاطفه علیان-اصفهان: با گذشت سه ماه از اصلاح قیمت بنزین و وعده تثبیت قیمت‌ها در بازار اما همچنان نوسان قیمت در برخی اقلام از خودرو تا خوراکی دیده می‌شود.

مهناز مددی، شهروند به همشهری می‌گوید: یک ماه پیش یک کیلوگرم پیاز سفید و قرمز را ۵۲۰۰ تومان می‌خریدم، اما حالا قیمت آن ۷ هزار تومان شده است. قارچ بسته‌ای ماه گذشته ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان می خریدم و الان قیمت آن ۲۲ هزار و ۱۰۰ تومان شده است.

یک شهروند دیگر هم به همشهری می‌گوید: از خیابان آپادانا پیاده به خیابان سپهسالار می‌آیم تا همان میوه و سبزی را اینجا با قیمت ارزان‌تر بخرم. عباس بهادری ادامه می‌دهد: نمی‌دانم چرا هرکس هر کالایی را با قیمت دلخواه به فروش می‌رساند و کسی نظارت نمی‌کند. برای مثال سبزی خوردن در یک مغازه کیلویی ۵۲۰۰ تومان فروخته می‌شود و در محله ما کیلویی ۶ هزار تومان. گوجه گیلاسی اینجا کیلویی ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان اما در میوه فروشی خیابان ما ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته می‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با تاکید بر نظارت کارگروه تنظیم بازار بر روی قیمت‌ها به همشهری می‌گوید: با اصلاح قیمت بنزین، افزایش اندکی در قیمت‌ها به دلیل هزینه حمل و نقل اتفاق افتاد. ستاد تنظیم بازار توانست حتی قیمت گوشت را کاهش دهد که با اعتراض دامداران استان اصفهان، سیاست صادرات و واردات را کنترل کردیم تا دامپروری‌های استان اصفهان متضرر نشوند.

سیدحسن قاضی عسگر نان را به عنوان نمونه تثبیت قیمت در بازار معرفی می‌کند و ادامه می دهد: در این زمینه بسیاری از نانوایی‌ها به تابلو قیمت، وزن نان و وزن چانه مجهز شده‌اند.

ارائه محصول بدون برچسب قیمت در گیلان 

فرشته رضایی-رشت: نرخ تورم ۴۰ درصدی کالاها در یک سال اخیر موجب کاهش قدرت خرید خانوارها و به تبع آن، کاهش تنوع اقلام مصرفی در سبد خرید شده است. اگر چه دولت تلاش دارد با دادن یارانه کالای اساسی این معضل را تا حدی رفع کند، اما شهروندان از تفاوت قیمت‌ها در بازار گلایه دارند.

محسن صفاری، یکی از شهروندان گیلانی در این باره به همشهری می‌گوید: گوجه در بازار مرکزی هر کیلو زیر ۵ هزار تومان است، اما در فروشگاه‌های داخل شهر این محصول کمتر از ۱۰ هزار تومان نیست و قیمت نوع با کیفیت آن، ۱۷ هزارتومان به بالاست.

وی با بیان اینکه گوشتی که در فروشگاه‌ها با تخفیف ارائه می‌شود هم کیفیت مشخصی ندارد، می‌افزاید: قیمت گوشت در مناطق مختلف هم تا حدود ۱۰ هزار تومان اختلاف دارد. زهره حسین‌زاده، شهروند دیگری است که از نبود برچسب قیمت بر روی برخی کالاها گلایه دارد. او می‌گوید: برخی از فروشندگان حتی داخل بازار برچسب قیمت نمی‌زنند.

عباس یگانه از قصابان بازار رشت البته در این باره پاسخ می‌دهد: با توجه به شرایط اقتصادی قیمت‌ها به قدری در نوسان است که نمی‌توانیم مدام برچسب را عوض کنیم. ابراهیم سیدزاده، دبیر ستاد تنظیم بازار گیلان با بیان اینکه جلسه‌های ستاد تنظیم بازار در استانداری گیلان و بازدیدها از بازار به صورت هفتگی انجام می‌شود به همشهری می‌گوید: هر واحد صنفی طبق قانون می‌تواند بین ۵ تا ۲۰ درصد سود برای خود در نظر بگیرد. برخی ۵ درصد اعمال می‌کنند و برخی ۲۰ درصد و دلیل تفاوت قیمت‌ها این است، اما اگر بیشتر از ۲۰ درصد باشد، حتما با واحد صنفی متخلف برخورد می‌کنیم.

کمبود نیروی بازرسی در البرز

فتانه احدی-کرج: شهروندان کرج معتقدند قیمت‌ها در هر نقطه از شهر بسته به محله و بازار آن تفاوت دارد. در بالای شهر قیمت‌ها بیشتر است و در پایین شهر و بازارهایش می‌توان با قیمت مناسب خرید کرد. فاطمه وهابیان، یک بانوی البرزی در این باره به همشهری می‌گوید: چندی پیش برای خرید سبزی خرد شده به مغازه‌ای مراجعه کردم که قیمت‌هایش گران‌تر از مغازه دیگری در یک چهارراه بالاتر بود. همان موقع یکی از بازرسان تنظیم بازار وارد شد و سوالاتی از فروشنده پرسید. فروشنده اسمی را به بازرس گفت و خود را از اقوام آن فرد معرفی کرد. این بازرس خود نیز با پارتی‌بازی تخلف کرد.

در این شرایط چگونه می‌توان جلوی تخلف فروشندگان را گرفت؟  یکی دیگر از اهالی کرج می‌گوید: برای خرید پرتقال به چند میوه‌فروشی مراجعه کردم که هر یک قیمتی را برای خود تعیین کرده بود. با این نوسان بازار واقعا نمی‌دانیم قیمت واقعی هر محصول چقدر است. با این وجود رامین ربیعی، رئیس سازمان صنعت، معدن، تجارت البرز شرایط بازار در این استان را عادی اعلام می‌کند و می‌گوید:‌ ۶۰ بازرس در استان باید ۷۰ هزار واحد صنفی را رصد کنند که با توجه به کمبود نیرو، در روزهای خاص بر محصولات خاص تاکید می‌شود. بنابراین در ایام پایانی سال مرغ و گوشت، پوشاک، کیف و کفش و میوه، آجیل و خشکبار شب عید برای نظارت مورد توجه قرار می‌گیرد.

اختلاف تا ۵۰ درصدی قیمت در تبریز

سید مرتضی احمدپور-تبریز: حدود ۳ ماه از گران شدن یک‌باره بنزین می‌گذرد و دراین مدت بهانه‌ای برای سودجویان فراهم شده تا پنهان از چشم ناظران و بازرسان گران‌فروشی کنند. اختلاف قیمت‌های گاه تا دوبرابری موجب نارضایتی شهروندان و افزایش شکایت‌ها به اذعان مسئولان نظارتی استان شده است.

سبحان رزمجو، شهروند تبریزی است که از چند نرخی بودن کالاهای اساسی گله‌مند است و به همشهری می‌گوید: نمونه بارز این تفاوت قیمت‌ها در کالایی مانند شیر و پنیر پاستوریزه است به نحوی که پنیر بسته‌بندی شده پاستوریزه یک کارخانه  از ۷ هزار تومان تا ۸۵۰۰ تومان در شهر فروخته می‌شود یا شیر پاستوریزه از ۲۲۰۰ تومان تا ۲۵۰۰ تومان است. هانیه بهاری، دیگر شهروند تبریزی است که از رعایت نکردن وزن چانه خمیر در تبریز گله‌مند است و بیان می‌کند: در حالی که نان لواش کیلویی حدود ۱۷۰۰ تومان است، اما اغلب نانوایی‌ها مایل به فروش عددی هستند که وزن کمتری دارد.

سعید علیپور، یکی از شهروندان تبریزی از بازار نابه‌سامان و قیمت‌های مختلف برنج در بازار گله می‌کند و می‌گوید: قیمت یک نوع برنج به عنوان مثال برنج معطر میانه از کیلویی ۱۷ هزار تومان تا ۲۳ هزار تومان در فروشگاه‌های مختلف نوسان دارد. انواع دیگر برنج مانند برنج طارم شمال هم در بازار قیمت‌های کاملا متفاوتی دارند.

با این حال مدیرکل صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با رد کاهش نظارت بر بازار استان می‌گوید: در ۶ ماهه اخیر میزان نظارت بر بازار استان ۳ برابر بیشتر شده است. حبیب امین‌زاده از اجرایی شدن نظارت مشترک بر بازار خبر می‌دهد و می‌افزاید: بعد از مدت‌ها این طرح با همکاری دستگاه‌های نظارتی دراستان اجرایی شده است.

درخواست تعزیرات کرمانشاه از مردم 

فرحناز چراغی-کرمانشاه-خبرنگار: ماجرای گرانی و افزایش قیمت با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال داغ می‌شود. قیمت‌ها سال به سال در حال افزایش است، اما قدرت خرید مردم کم و کمتر می‌شود. زهرا، شهروند کرمانشاهی به همشهری می‌گوید: سال گذشته علاوه بر گرانی، چند نرخی بودن قیمت‌ها آزاردهنده بود. بارها به نهادهای مختلف اعتراض کردیم، اما در عمل چیزی مشاهده نمی‌کردیم. تا همین چند وقت اخیر آنقدر بازار ملتهب بود که فروشنده‌ها ساعتی قیمت روی اجناس خود می‌گذاشتند.

یکی دیگر از شهروندان هم معتقد است هرچند این روزها بازار آرامش نسبی دارد، اما در روزهای پایانی سال بازار ملتهب خواهد شد و در نبود نظارت هر فروشنده هرطور می‌خواهد برخورد می‌کند.  احمد تاکید می‌کند: اگر مسئولان مختلف حاضر در ستاد تنظیم بازار به طور جدی وارد عمل و نظارت بر بازار شوند، بدون شک بازار به آرامش خواهد رسید.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کرمانشاه در پاسخ به گلایه‌ها با بیان اینکه تا پایان سال قیمت هیچ کالایی افزایش نخواهد یافت، از مردم می‌خواهد تخلفات مشاهده شده در بازار را گزارش دهند. داریوش جودکی با اشاره به برگزاری طرح‌های تشدید نظارتی تعزیرات حکومتی در ایام مختلف سال توضیح می‌دهد:  از ۱۵ اسفند  تا ۱۷ فرودین طرح تشدید نظارت ویژه ایام نوروز را خواهیم داشت. در این طرح حتی در روزهای تعطیل، نظارت بر بازار به صورت دو شیفت صبح و بعدازظهر انجام خواهد شود. وی ادامه می‌دهد: مردم می‌توانند در کاهش تخلف‌ها تاثیر بگذارند، اما مردم کمتر به دنبال پیگیری حقوق خود هستند در حالی که دادرسی آنها به صورت رایگان رسیدگی می‌شود.

سوءاستفاده فروشندگان از شلوغی بازار اراک

مهدیه صالحی- خبرنگار: به روزهای پایانی سال و ایام نوروز نزدیک می‌شویم و بسیاری از خانواده‌ها به جای آنکه از فرارسیدن این آیین و مناسبت خوشحال باشند به دلیل مشکلات اقتصادی و ناتوانی در خرید ناراحت هستند. گرانی درمان ندارد، اما مسئولان باید جلوی گران‌فروشان و سوءاستفاده‌کنندگان بازار شب عید را با نظارت‌ها و بازرسی‌های دقیق و جدی بگیرند.

مریم قدیری، یکی از شهروندان اراکی می‌گوید: قیمت اجناس و کالاها بیش از اندازه گران و بالاست، اما باز هم عده‌ای از کاسبان از این موقعیت زمانی سوءاستفاده می‌کنند و اجناس و کالاهای خود را گران‌تر به مردم می‌فروشند. مهرداد مرادی‌زاده، یکی دیگر از شهروندان اراکی هم با ابراز گلایه از قیمت‌های بالای اجناس و کالاها می‌گوید: برخی فروشندگان با اطمینان از بازار شلوغ و افزایش خریداران، اقدام به گران‌فروشی یا عرضه اجناس تقلبی می‌کنند.  

سعید فرخی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار استان علاوه بر نظارت و بازرسی دقیق بر فروشگاه‌ها و مغازه‌های شهر، تمرکز خود را به عمده فروشی‌ها نیز معطوف کرده است به همشهری می‌گوید: با متخلفانی که خودسرانه اقدام به گران‌فروشی ‌کنند، برخورد جدی صورت خواهد گرفت. رئیس اتاق اصناف مرکزی نیز به طرح نوروزی نظارت بر بازار شب عید در استان مرکزی اشاره و می‌گوید: طرح نظارت نوروزی از ابتدای اسفند آغاز می‌شود و تا پایان ۱۵ فروردین سال جدید ادامه خواهد داشت. جمشید زند بیان می‌کند: امسال به دلیل شرایط خاص و جلوگیری از گران‌فروشی  تعداد نیروهای خود را افزایش داده و ۲ برابر کرده‌ایم.

فعالیت ۲۰ گشت بازرسی در قم 

روح‌الله کریمی-قم-خبرنگار: قم را ارزان‌ترین شهر ایران می‌دانند. در این بین نقش تامین و توزیع کالاهای اساسی را نمی‌توان نادیده گرفت اما مردم قم هم از تخلفاتی مانند گران فروشی در کنار نوسان قیمت‌ها گلایه دارند. امیرحسین خدری، یکی از شهروندان می‌گوید: مردم به نوسان قیمت برخی کالاها عادت کرده‌اند. یک روز پیاز ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد گران می‌شود. روز دیگر پیاز ارزان و یک محصول دیگر گران می‌شود.

وی از نبود نظارت کافی بر چرخه تولید تا توزیع کالا هم گلایه دارد و می‌افزاید. اگر نظارت‌ها جدی و هوشمندانه باشد، کمتر شاهد احتکار و نوسان قیمت کالاها خواهیم بود. به عنوان مثال چند روز پیش در خبرها دیدم که ۱۱۰ تن پیاز در یک انبار در سلفچگان احتکار شده بود. این سوء استفاده‌ها به دلیل نبود نظارت جدی است. یکی دیگر از شهروندان از نبود نظارت منسجم در قیمت کالاها گلایه دارد. زهرا سلطانی معتقد است در برهه‌های مختلف که یک تصمیم مهم اقتصادی در سطح کلان اجرایی می‌شود، عده‌ای از صاحبان واحدهای صنفی، قیمت کالاها را افزایش می‌دهند. بعضی از این کالاها هیچ ارتباطی با آن تصمیم اقتصادی ندارند و این جاست که مشخص می‌شود نظارت مستمر بر قیمت کالاها وجود ندارد.

عبدالله ابراهیمی، همسر خانم سلطانی هم از تاخیر در تامین و توزیع کالاهای اساسی گلایه دارد و می‌گوید: وقتی قیمت گوشت در حال افزایش بود، سرعت عمل برای تامین و توزیع سریع این کالا پایین بود. این مساله در مورد سایر کالاها هم وجود دارد. وی معتقد است که گرانفروشی بیداد می‌کند و بسیاری از واحدهای صنفی، برچسب قیمت کالا ندارند.

امیرحسین پروان، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت قم در پاسخ به گلایه‌ها با بیان اینکه تمرکز ستاد تنظیم بازار، تامین کالاهای اساسی و توزیع آن بین اقشار مختلف جامعه است به همشهری می‌گوید: وظیفه نخست ستاد تنظیم بازار این است که کالاهای اساسی در بازار به اندازه نیاز شهروندان وجود داشته باشد. هدف دوم، عرضه این کالاها با قیمت مناسب است. در حال حاضر حدود ۲۰ گشت ۲ نفره بازرسی و نظارت همه روزه در سطح شهر قم فعالیت می‌کنند.

بررسی نمونه‌ها و آمارهای میدانی خبرنگاران همشهری از بازار در استان‌های مختلف نشان می‌دهد آنچه بیش از گرانی اقلام و اجناس شهروندان را آزار می‌دهد، گران‌فروشی و اعلام نرخ‌های متفاوت از سوی دلالان و کاسبان است. در این بین برخی کاسبان شرط انصاف را رعایت می‌کنند و به حداقل سود رضایت می‌دهند، اما عده‌ای دیگر قیمت‌های متفاوتی را در بازار ارائه می‌دهند. صفحه ایرانشهر قصد دارد با پیگیری وضعیت بازار در استان‌ها به ویژه در ایام پایان سال، صدای مردم باشد و مسئولان را از تخلف‌های احتمالی آگاه کند.

نوسان قیمت حبوبات و لبنیات در بازار اردبیل

پوپک قاسمی-اردبیل-خبرنگار: در روزهای اول بعد از گرانی بنزین، مساله نظارت بر بازار مطرح شد، اما شهروندان اردبیلی معتقدند این روزها خبری از نظارت نیست و بازاریان اجناس را به هر قیمتی بخواهند، می‌فروشند. حسین نامجو که در بازار مشغول خرید برنج و حبوبات است در این باره می‌گوید: قیمت اقلامی چون برنج، حبوبات، مواد شوینده و لبنیات با نوسان رو به رو شده و قیمت هر فروشگاه با دیگری فرق دارد.

رضا فرد هم شهروند دیگری است که این گلایه را درباره قیمت میوه می‌کند و معتقد است در روزهای اخیر قیمت برخی میوه‌ها افزایش یافته و میوه فروشی‌ها هم نرخ دلخواه ارائه می‌کنند.  بررسی‌های میدانی خبرنگار همشهری در بازار پیرعبدالملک و میدان امام حسین (ع) یا تازه میدان که یکی از اصلی‌ترین مراکز فروش میوه در اردبیل است هم نشان می‌دهد قیمت برخی از اجناس که در داخل استان اردبیل تولید و یا از استان‌های همجوار وارد اردبیل می‌شود افزایش آن چنانی نداشته، اما برخی اقلامی که از استان‌های جنوبی و گرمسیری وارد استان اردبیل می‌شود، افزایش قیمت دارند.

برای مثال قیمت پرتقال و نارنگی پس از افزایش قیمت بنزین ثابت مانده، اما اقلامی ‌چون گوجه، خیار و پیاز قرمز با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند. رئیس صنعت، معدن و تجارت استان در توضیح شیوه نظارت بر بازار به همشهری می‌گوید: در روزهای اخیر نظارت بیشتر شده و  این سازمان برای پیشگیری از افزایش قیمت کالاها و تعدیل جو روانی حاکم بر بازار، اکیپ‌های مختلف گشت‌زنی را برای جلوگیری از گران‌فروشی و چند نرخی بودن محصولات فعال کرده است.

کد خبر 484265

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha