وزیران امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و چین در حاشیه نشست کنفرانس امنیتی مونیخ در مورد برجام، مسائل منطقه غرب آسیا، شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و هواپیمای اوکراینی تبادل نظر کردند.

وزراي خارجه ايران و چين

به گزارش همشهری آنلاین، محمد جواد ظریف در دیدار با وانگ یی از مدیریت چین در خصوص کرونا تمجید و از همکاری دولت این کشور در زمینه کمک به خروج دانشجویان ایرانی از ووهان تشکر کرد.

وزیر امورخارجه چین نیز از همکاری‌های ایران در این زمینه قدردانی کرد.

ظریف که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده است، در حاشیه این نشست دیدارهای متعددی با مقامات دیگر کشورها انجام داده و پیرامون مسائل مختلف بحث و تبادل نظر کردند.

وی صبح جمعه با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، «فرانسوا فیلیپ شامپانی» همتای کانادایی خود دیدار و درباره روابط دو جانبه و مسائل مورد علاقه رایزنی کردند.

این دیدار در حالی انجام شد که یک فروند هواپیمای خطوط هوایی اوکراین روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی(ره) بر اثر خطای انسانی و به صورت غیر عمد مورد اصابت قرار گرفت و در نتیجه این حادثه ۱۷۶ مسافر و خدمه از جمله ۵۷ مسافر کانادایی جان باختند.

وزیر امورخارجه کشورمان همچنین با گروه الدرز (ریش سفیدان - مقامات بلند پایه سابق سازمان ملل متحد) هم در حاشیه نشست کنفرانس امنیتی مونیخ گفت‌وگو کرد.

دیدار با وزیرخارجه فنلاند و واتیکان از جمله دیگر دیدارهای وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از آغاز کنفرانس امنیتی مونیخ بود.

پنجاه‌ و ششمین کنفرانس امنیتی مونیخ ساعاتی پیش با حضور مقامات بلند پایه از جمله رهبران ۳۵ کشور آغاز شد و تا یکشنبه ادامه خواهد داشت.

«فرانک والتر اشتاین‌مایر» به عنوان اولین سخنران این نشست هشدار داد که جنگ قدرت سه کشور آمریکا، روسیه و چین، دنیا را به مکانی نا امنی تبدیل کرده‌ است.

 اشتاین‌مایر از سیاست‌های این سه کشور برای فاصله گرفتن از رویکرد چند جانبه گرایی انتقاد کرد و به طور ویژه به شعار دونالد ترامپ مبنی بر «آمریکا را دوباره عالی کن» تاخت. 

وی به کنایه گفت که آمریکا تلاش می‌کند تا با هزینه شرکا و همسایگانش مسیر عالی شدن را طی کند. 

رییس جمهوری آلمان در این اجلاس سه روزه که با عنوان غرب بدون محتوا در حال برگزاری است، از این که دولت ترامپ به عنوان نزدیک‌ترین متحد برلین با رویکرد جامعه جهانی مخالفت می‌کند، به شدت انتقاد کرد.

کد خبر 484235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha