جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۶
۰ نفر

سرانجام پس از انواع و اقسام دوسالانه‌ها، جشنواره‌ها و همایش‌های نقاشی، مجسمه‌سازی، گرافیک، عکس و... هنرهای تجسمی نیز به جمع جشنواره‌های چهارگانه فجر اضافه شد.

این رویداد، آن طور که مدیرکل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و سرپرست موزه هنرهای معاصر ایران می‌گوید کاملا قطعی است و در سال‌جاری اولین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در کنار جشنواره‌های فیلم، تئاتر، موسیقی و این آخری، شعر فجر، برگزار خواهد شد.

حبیب‌الله صادقی در این باره به فارس می‌گوید: «این جشنواره شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی را دربرمی‌گیرد و با کیفیتی فاخر به مثابه دیگر جشنواره‌های فجر برگزار خواهد شد.»

البته امسال این جشنواره به‌صورت ملی برگزار می‌شود و تنها از چند کشور همسایه برای شرکت در جشنواره دعوت خواهد شد، اما از سال آینده مثل باقی جشنواره‌های فجر به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

ظاهرا مسئولان هنرهای تجسمی قصد دارند دوسالانه‌های مختلف را نیز به شکلی در این جشنواره تزریق کنند و کسی چه می‌داند، شاید نهایتا یک ادغام بزرگ، همه را یکی کرد. برای شروع به گفته صادقی، برگزیدگان دوسالانه‌های سال‌های اخیر در جشنواره نخست به نمایش درمی‌آیند.

قیمت‌گذاری گنجینه موزه معاصر

اما به جز این رویداد اساسی، مرکز هنرهای تجسمی قصد دارد پس از سال‌ها، سرانجام امسال، قیمت گنجینه موزه هنرهای معاصر را مشخص کند. این کار که قرار بود تا پایان سال 86 به پایان برسد، طبق معمول همیشه انجام نشد و به امسال کشید.

سرپرست موزه هنرهای معاصر در این باره نیز می‌گوید: «کارشناسان ما در حال مذاکره با کارشناسان خارجی در اروپا و کانادا هستند و ان‌شاءالله تا 2 ماه آینده کار کارشناسی و قیمت‌گذاری آثار گنجینه به اتمام خواهد رسید.»

صادقی آثار موجود در گنجینه خارجی موزه را  از جمله شاهکارهای هنرمندان خارجی معرفی  می‌کند و می‌ افزاید: «آثار هنرمندان در هر دوره یک قیمتی دارد و آثاری که ما درگنجینه موزه در اختیار داریم از جمله آثاری است که مربوط به دوران طلایی هنر اروپاست.»

برگزاری دومین آرت اکسپو

اما برخلاف رسم مرسوم همیشه که یک اتفاق مبارک یک بار برای همیشه رخ می‌دهد و بعد باید سال‌ها منتظر دومی‌اش باشیم، این بار مرکز هنرهای تجسمی قصد کرده است دومین اکسپو را نیز برگزار کند.

به گفته صادقی، طرحی درباره اقتصاد هنر به مؤسسه فرهنگی_ هنری صبا پیشنهاد شده و قرار است این مرکز با همراهی نگارخانه‌داران و به‌منظور تقویت اقتصاد هنر، آثار هنرمندان منتخب نگارخانه‌ها را در یک نمایشگاه به نمایش بگذارد و بعد از آن تا 3 ماه آینده دومین آرت اکسپو بزرگ ایران برگزار شود.

صادقی درباره دوسالانه‌ها نیز می‌گوید: «تاکنون شورای علمی 4 دوسالانه عکاسی، نگارگری، سفال_ سرامیک و طراحی انتخاب شده‌اند.»

سفر به آن سوی مرزها

گذشته از این‌ها، مرکز هنرهای تجسمی، امسال برای پاشنه آشیل خود نیز فکر کرده است و البته اگر چشم‌انداز زیبایی که هم‌اکنون ترسیم می‌شود، اجرا هم شود، ایران به‌طور قطع در پنجاه‌وسومین دوسالانه «ونیز» شرکت خواهد کرد.

این پاشنه آشیل که حضور کمرنگ ایران در عرصه‌های بین‌المللی هنرهای تجسمی است،
با حضور ایران در جشنواره ونیز که سال قبل اتفاق نیفتاد، تا حدودی برطرف خواهد شد و با برگزاری جشنواره «تیرگان» در کانادا بهتر خواهد شد.

صادقی اضافه می‌کند: «سال گذشته به دلایل مختلفی موفق به حضور در دوسالانه جهانی ونیز نشدیم ولی امسال دولت اعلام کرده است که ردیف بودجه بیشتری را به این منظور در اختیار وزارت ارشاد قرار خواهد داد. با افزایش بودجه‌‌ای که درنظر گرفته شده است امسال فشاری که در بخش برگزاری دوسالانه‌های مختلف داشتیم مرتفع خواهد شد.»

علاوه بر این، دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در بخش هنرهای تجسمی این جشنواره شرایط حضور هنرمندان ایرانی را در کانادا فراهم خواهد کرد.

این نمایشگاه را گروهی از هنرمندان نقاش و مجسمه‌ساز ایرانی مقیم کانادا با همراهی هنرمندان ایرانی راه‌اندازی کرده‌اند؛ ضمن اینکه صادقی امیدوار است سال آینده نمایشگاهی از آثار هنرمندان ایرانی در آمریکا نیز برپا شود.

همچنین قرار است روابط فرهنگی و هنری ایران با ۱۰ کشور اروپایی در سال جدید گسترده‌تر شود.

مرکز هنرهای تجسمی به این منظور با ۱۰ کشور اروپایی برای برپایی نمایشگاه مذاکره کرده است که البته هلند به‌دلیل رفتار غیرمحترمانه‌اش در زمینه مقدسات اسلامی، از فهرست روابط فرهنگی و هنری ما حذف شده است و به همین علت، ۲ کشور فرانسه و انگلیس نیز در اولویت‌های برنامه‌های فرهنگی ما نخواهند بود.

کد خبر 48410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز