برخی مجتمع‌های تجاری و مسکونی منطقه ۲۲، آتش سوزی های پی‌درپی را تجربه می کنند، برج های بلندمرتبه ای که به اعتقاد کارشناسان ضریب ایمنی پایینی دارند و تاییدیه سازمان آتشنشانی به این ساختمان ها داده نشده است.

حریق

همشهری آنلاین- ثریا روزبهانی: بررسی ها نشان می‌دهد یکی از  اصلی ترین دلایل وقوع حریق در ساختمان‌های تجاری و مسکونی منطقه ۲۲ رعایت نکردن موارد ایمنی توسط سازنده‌هاست. سال گذشته ۶۰ حادثه در سامانه آتش نشانی ثبت شده که این آمار همچنان رو به افزایش است. «حسین جعفریان» دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه ۲۲ در این باره می‌گوید می‌گوید: «داشتن گواهی ایمنی ساختمان یکی از شرایط لازم برای دریافت پایان کار ساختمان است که  برخی مجتمع های تجاری و مسکونی منطقه  این شرط ومجوز پایان‌کار ندارند.»جعفریان معتقد است به دلیل اینکه بیشتر سازه‌های منطقه ۲۲ در قالب تعاونی و هیئت امنایی ساخته و اداره می‌شوند. استانداردهای آتش‌نشانی برای ایمنی ساختمان در آنها رعایت نشده است.

دبیر ستاد  مدیریت بحران منطقه از حریق‌هایی که به تازگی در منطقه اتفاق افتاده است می‌گوید: «نداشتن سیستم اطفای حریق فعال و تأییدیه ایمنی دلیل آتش‌سوزی در مجتمع‌های طوبی، ایران‌مال و پارامیس بود. درحالی که اگر سیستم اعلام و اطفای حریق دقیق نصب شده باشد  در زمان وقوع حریق،   هم سریع هشدار داده  و هم سیستم اطفای حریق فعال می شود. متأسفانه اغلب این سیستم‌ها نمایشی است و کار نمی‌کنند. برای مثال در یکی از مراکز شناخته شده، جعبه فایرباکس خالی است و شیلنگ آتش‌نشانی ندارد و اگر حریقی در این مرکز رخ دهد نمی‌توان آن را به موقع مهار کرد. وقتی ابتدایی‌ترین نکات ایمنی رعایت نمی‌شود نباید انتظار داشت اصلاً حریقی رخ ندهد یا در زمان آتش‌سوزی آن را سریع خاموش کرد. » دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه درباره فعالیت ستاد برای پیشگیری از وقوع این‌گونه حوادث در منطقه ۲۲ می‌گوید: «ماموران آتشنشانی از مراکز تجاری، اداری و فرهنگی و مجتمع‌های بزرگ بازدید می‌کند و درصورت وجود نواقص ایمنی و حادثه‌ساز، موارد را به شهرداری اعلام می‌کند و به این مراکز و مجتمع‌ها  هم اخطار می‌دهد. از طرف دیگر ستاد مدیریت بحران منطقه برای پیشگیری از بروز این حوادث و مقابله با آن دوره‌های مختلف آموزش امداد و نجات و اطفای حریق را در مراکز و مجتمع‌های بزرگ برگزار می‌کند. »  به گفته جعفریان بیش از ۴۰ درصد حریق ها در مجتمع ها و مغازه های تجاری این منطقه به دلیل کشیدن بار اضافی از شبکه برق اتفاق می افتد و همچنین در بافت مسکونی هم اتصالات برقی علت اصلی این حریق ها به شمار می رود. او می گوید: «اغلب مجتمع‌های تجاری و مسکونی ناایمن با عنوان نقاط بحران‌زا و قرمز منطقه در زمینه حریق شناسایی شده اند که باید برای پیشگیری از حوادث این مجتمع ها اقدام کرد.» جعفریان رعایت استانداردهای آتش‌نشانی برای ایمنی ساختمان، تأمین و تجهیز مداوم ادوات ایمنی در برج‌ها و مراکز تجاری منطقه  را  راهکار مناسبی برای پیشگیری از وقوع حوادث می داند.

 شهر تهران در مقایسه با ٢٠٠ شهر جهان از نظر بلندمرتبه‌سازی بر سکوی یازدهم ایستاده است و از این نظر با شهرهای توسعه‌یافته رقابت می‌کند. اما از نظر ایمنی ساختمان‌ها در برابر حوادث غیرمترقبه رتبه اش بالای ۱۰۰ است. براساس مبحث سوم مقررات ملی ساختمان با عنوان «حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق» که سال ۱۳۹۳ اجرایی شد اغلب ساختمان‌هایی که پیش از این سال  در منطقه ۲۲ با اسکلت فلزی ساخته شده اند هنگام بروز آتش‌سوزی به علت افت مقاومت، اتصالات و نهایت گسیختگی و از هم پاشیدگی سازه از ایمنی لازم برخوردار نیستند.

کد خبر 483988

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha