ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد تعدادی نوجوان در مسجد شیخ‌لطف‌الله اصفهان مشغول بازی فوتبال هستند. در این ویدئو مشاهده می‌شود که دیوارهای این اثر تاریخی به دروازه فوتبال تبدیل شده و توپ، بارها به کاشی‌های این مسجد برخورد می‌کند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، بازی فوتبال این نواجوانان در مسجد شیخ‌لطف‌الله، این سوال را برای مخاطبان ایجاد می‌کند که چرا مسجد هیچ متولی یا نگهبانی ندارد تا ارزش تاریخی این بنا را که در فهرست آثار جهانی یونسکو نیز ثبت شده، به نوجوانان ِدر حال بازی یادآوری و آنها را از بازی در آن محوطه منع کند.

این سومین بار طی ماه اخیر است که مسجد شیخ‌لطف‌الله مورد توجه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. اولین بار، روز ۲۴ دی‌ماه امسال بود که تصویری از این مسجد در شبکه‌های اجتماعی منتشر و دست به دست شد که نشان می‌داد برف، روی بخشی از گنبد این مسجد که به تازگی مرمت شده ننشسته است.

این موضوع در ابتدا شائبه فتوشاپ بودن عکس را ایجاد کرد، اما سپس معلوم شد که برخی عکاسان خبرگزاری‌های رسمی کشور نیز آن تصویر را ثبت کرده‌اند و فتوشاپی در کار نبوده است. درباره دلایل ننشستن برف روی بخشی از گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله، کارشناسان و معماران زیادی اظهارنظر و دلایل فنی خود را مطرح کردند.

اما تازه‌ترین دلیل برای مورد توجه قرار گرفتن این بنا، ماجرای مرمت غیراصولی و غیرفنی گنبد این مسجد است که گفته می‌شود موجب دورنگ شدن آن شده است. موضوعی که صدای اعتراض دوستداران میراث‌فرهنگی را بلند کرده و حتی پای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری را برای پیگیری ماجرا به این ماجرا کشانده است. چراکه تعدادی از اساتید مرمت و کاشی‌کاری اصفهان، نامه‌ای با عنوان «تخریب نمای زیباترین گنبد ایران (شیخ‌لطف‌الله اصفهان) به دلیل مرمت نادرست» برای جهانگیری نوشته و از وی خواسته‌اند هرچه زودتر دستور توقف این مرمت غیراصولی را که خطر «آسیب دیدن این اثر» و «حذف نام مسجد شیخ‌لطف‌الله از فهرست یونسکو را در پی دارد» صادر کند. متن این نامه دیروز ۲۰ بهمن منتشر شد.

مسجد شیخ لطف‌الله که در ضلع شرقی میدان نقش جهان اصفهان، مقابل عمارت عالی‌قاپو واقع شده، در دوران صفوی ساخته شده و یکی از شاهکارهای معماری و کاشی‌کاری قرن یازدهم هجری‌قمری به شمار می‌رود. این مسجد به فرمان شاه‌عباس اول توسط «محمدرضا اصفهانی» از معماران نامدار آن دوره ساخته شده و ساخت آن ۱۸ سال طول کشیده است. این بنا در دی‌ماه سال ۱۳۱۰ به شماره ۱۰۵ ثبت‌ملی شد. این اثر به دلیل ارزش تاریخی و فرهنگی‌اش در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

کد خبر 483573

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha