نود و دومین مراسم اهدای جوایز اسکار بامداد دوشنبه به وقت تهران با اهدای چهار جایزه از جمله دو اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردان به بونگ جون-هو و «انگل» در دالبی تیه‌تر لس‌آنجلس به پایان رسید.

بونگ جون هو كارگردان انگل در اسكار 2020

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هالیوود ریپورتر، «انگل» که بهار امسال جایزه نخل طلایی بهترین فیلم را از جشنواره کن برده بود، جدی‌ترین گزینه کسب جایزه بهترین فیلم بین‌المللی از اسکار ۲۰۲۰ بود اما بامداد امروز دوشنبه تاریخ سینما یک شگفتی بزرگ به خود دید و برنده نخل طلا توانست چهار جایزه اسکار به دست آورد؛ بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و البته بهترین فیلم بین‌المللی.

این نخستین بار در تاریخ ۹۲ ساله آکادمی اسکار است که یک فیلم خارجی‌زبان اسکار بهترین فیلم را می‌برد. نکته مهم اما بخش بهترین کارگردان بود که فیلمساز تحسین‌شده کره‌ای توانست چهار غول بزرگ سینمای جهان را شکست دهد و جایزه اسکار ببرد؛ مارتین اسکورسیزی برای «مرد ایرلندی»، کوئنتین تارانتینو برای «روزی روزگاری در هالیوود»، سم مندس برای درام جنگی «۱۹۱۷» و تاد فیلیپس برای «جوکر».

در بخش بهترین بازیگران زن و مرد برندگان تقریبا از پیش مشخص شده بودند؛ واکین یا خواکین فینیکس برای «جوکر» و رنی زلوگر برای «جودی» اسکار بهترین بازیگران مرد و زن را بردند و در بخش بازیگران زن و مرد مکمل دو نفر توانستند نخستین جایزه‌های اسکار را به دست آوردند: برد پیت برای بازی در «روزی روزگاری در هالیوود» و لارا درن برای «داستان ازدواج». درن اولین بازیگر تاریخ است که با یک پروژه نتفیلکس اسکار می‌برد.

جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی به تایکا وایتیتی برای «جوجو ربیت» رسید و التن جان جایزه بهترین ترانه را به دست آورد. «داستان اسباب‌بازی۴» بهترین انیمیشن بلند داستانی شد و راجر دیکینز اسکار بهترین فیلمبرداری را برای «۱۹۱۷» برد. او که در ۱۳ نامزدی ابتدایی خود ناکام مانده بود، در سه سال اخیر دو اسکار شکار کرده است. جایزه بهترین موسیقی متن هم به هیلدور گودنادوتیر برای «جوکر» رسید. او نخستین آهنگساز زن برنده اسکار از ۱۹۹۷ است.

برد پیت که اولین برنده مراسم اسکار ۲۰۲۰ بود، در سخنانش بحث را به سیاست و موضوع استیضاح دانلد ترامپ کشاند و گفت: «به من گفته‌اند ۴۵ ثانیه وقت دارم حرف بزنم. جمهوریخواهان سنا همین ۴۵ ثانیه را به جان بولتن، مشاور امنیت ملی ترامپ ندادند تا علیه رئیس جمهوری آمریکا شهادت بدهد.» فینیکس هم پس از تشویق بی‌امان حاضران، بازیگران را چهره‌هایی دانست که قدرت دارند صدای بی‌صداهای جهان باشند.

درن که از خانواده‌ای کاملا سینمایی می‌آید، یک روز پیش از تولد ۵۳ سالگی خود جایزه اسکار را برای خانواده‌اش به ارمغان برد. مادر او دایان لد سه نامزدی اسکار در کارنامه داشت و پدرش بروس درن از هر دو نامزدی اسکار دست خالی به خانه رفته بود. زلوگر هم با ادای احترام به جودی گارلند و دو نامزدی ناکام او در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ گفت: «افتخار بردن اسکار نصیب او نشد اما اطمینان دارم این لحظه امتداد میراث گارلند است.»

درام جنگی «۱۹۱۷» که بیشترین بخت را برای بردن اسکار بهترین فیلم داشت، هر سه جایزه خود را در بخش‌های فنی به دست آورد. «انگل» چهار اسکار برد و «فورد علیه فراری»، «روزی روزگاری در هالیوود» و «جوکر» هر کدام دو اسکار. باراک و میشل اوباما هم با نخستین فیلم شرکت فیلمسازی خود جایزه بهترین مستند را با «کارخانه آمریکایی» دشت کردند. هر چند آنها در سالن حضور نداشتند.

کد خبر 483536

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha