همزمان با افزایش انتقادها از سلطه مردان و سفیدپوستان بر فهرست نامزدهای اسکار ۲۰۲۰، سازمان‌دهندگان جشنواره کن اسپایک لی را به ریاست هیات داوران کن ۲۰۲۰ برگزیدند.

اسپايك لي كارگردان آمريكايي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هالیوود ریپورتر، کارگردان و فیلمنامه‌نویس برنده اسکار نخستین آمریکایی آفریقایی‌تبار است که در تاریخ ۷۳ ساله جشنواره کن ریاست هیات داوران بخش مسابقه رسمی را بر عهده می‌گیرد. سال گذشته الخاندرو گونزالس ایناریتو، سینماگر مکزیکی برنده اسکار رئیس داوران کن بود و نخل طلا را به «انگل» بونگ جون-هو اهدا کرد؛ فیلمی که در فصل جوایز درخشید و نامزد شش جایزه اسکار شده است.

کارگردان ۶۲ ساله ساکن بروکلین از چهره‌های محبوب جشنواره کن است و از ۱۹۸۶ تا امروز هفت فیلم او در این رویداد مهم سینمای جهان رونمایی شده‌اند؛ از جمله تریلر کارآگاهی «کوکلاکس‌کلان سیاهپوست» که سال گذشته در بخش مسابقه به نمایش درآمد و به لطف حدود ۱۰ دقیقه تشویق ایستاده تماشاگران، جایزه بزرگ یا دومین جایزه مهم کن را برد. این فیلم اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی و نامزدی بهترین کارگردانی را برای لی به ارمغان آورد.

نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی برای «کار درست را انجام بده»، نامزدی اسکار بهترین مستند با «چهار دختر کوچک» و گرفتن یک اسکار افتخاری در ۲۰۱۶ از دیگر افتخارهای لی است که «مالکوم ایکس» و «معجزه در سینت آنا» را هم در کارنامه دارد و از پرشورترین هواداران تیم بسکتبال نیویورک نیکس است. هر چند تیم محبوب او این روزها از دوران اوج فرسنگ‌ها فاصله دارد.

کن ۲۰۱۹ از پربارترین دوره‌ها در تاریخ این رویداد مهم بود و فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف آن از جمله «بینوایان»، «رنج و افتخار»، «روزی روزگاری در هالیوود» و «برای سما» در مجموع نامزد ۱۸ جایزه اسکار شده‌اند. هفتاد و سومین جشنواره فیلم کن ۱۲ تا ۲۳ مه (۲۳ اردیبهشت تا ۳ خرداد ۹۹) برگزار می‌شود.

کد خبر 478082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha