زمان زیادی از اجرای طرح ساماندهی دستفروشان بازار بزرگ احسانی نمی‌گذرد؛ طرحی که نقش زیادی در بهبود وضعیت این بازار داشت، اما پایان مشکلات آن نبود. به تازگی هم طرح های دیگری در این بازار درحال اجراست.

بازار احساني

همشهری آنلاین-زهرا بلندی: خوشبختانه سروسامان بخشیدن به بازار شهید احسانی کماکان یکی از اهداف مهم مدیریت شهری منطقه۱۹ است و بلافاصله بعد از جمع‌آوری بساط‌ گستران از این بازار، طرح یکسان‌سازی تابلوها و سایه‌بان‌های واحدهای تجاری به اجرا درآمد. با پیشرفت ۷۰درصدی این طرح و آغاز طرح‌هایی همچون نصب مبلمان شهری، ساماندهی کابل‌های برق و ساخت تونل نوری در این بازار، برای بررسی روند اجرای آن با رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه۱۹ به این محدوده آمده‌ایم. 

از تقاطع خیابان شکوفه وارد بازار شهید احسانی می‌شویم. سردر بعضی مغازه‌ها با طرح چوب نونوار شده و هیچ تغییری در برخی از آنها دیده نمی‌شود. داربست‌های فلزی به‌صورت سرتاسری در چند واحد تجاری ابتدای خیابان نصب شده و کارگران در حال پیاده‌سازی مراحل اولیه نصب تابلو و سایه‌بان‌های جدید هستند. هرچه جلوتر می‌رویم، تعداد مغازه‌هایی که از این طرح بهره‌مند شده‌اند بیشتر می‌شود. رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه۱۹ با اشاره به اینکه از ۴۷۵دهنه مغازه که در طول خیابان احسانی وجود دارد، ۳۷۲واحد کسبی نسبت به نصب تابلو و سایه‌بان اقدام کرده‌اند، می‌گوید: «۱۵مرداد با هدف زیباسازی منظر شهری بازار احسانی، اجرای طرح یکسان‌سازی تابلوها و سایه‌بان‌ها مطرح شد. با رایزنی‌های پی‌در پی با معتمدان بازار این طرح مورد تأیید همه کاسبان قرار گرفت و از ۱۵شهریور با مشارکت آنها رسماً کلید خورد. پیش‌بینی ما این است که تا اواخر فروردین سال۱۳۹۹ به پایان برسد. البته ۶۵۵واحد هم در خیابان‌های فرعی وجود دارد که در ادامه از این طرح بهره‌مند خواهند شد.»

علیرضا موسوی، رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه۱۹

با وجود استیجاری بودن بسیاری از واحدها، هزینه این تغییرات را چه کسی پرداخت خواهد کرد. این سؤالی است که «علیرضا موسوی» در پاسخ به آن می‌گوید: «کل هزینه اجرای این طرح را مالکان واحدهای تجاری متقبل شده‌اند. سردرهایی که نصب شده یکنواخت و بدون طرح‌های تبلیغاتی است که درصورت جابه‌جایی مستأجر و تغییر فعالیت صنف، فقط حروف‌های برجسته تغییر می‌کند که هزینه چندانی بر دوش مالک نخواهد گذاشت.» 

ساماندهی کابل‌های برق، ایجاد تونل نور

در سراسر بازار دیگر خبری از دستفروشان نیست. استقرار یک کانکس ساماندهی و رفع سدمعبر و حضور نیروهای پلیس در فاصله‌های مشخص نشان‌دهنده افزایش امنیت در اینجاست. علاوه بر تغییر تابلو، نمای برخی ساختمان‌ها به درخواست مالکان نوسازی شده است.

گروهی در اواسط خیابان زیر انبوه کابل‌های آویخته از تیر برق ایستاده‌اند. موسوی با اشاره به آنها می‌گوید: «جمع‌آوری کابل‌های برق موضوع مهم دیگری است که به درخواست‌ کاسبان به اجرا درآمده است. برای رفع این مشکل با همکاری شرکت برق بهمن پیمانکار تعیین شده، طرح کلید خورده و تا قبل از عید به پایان خواهد رسید.» وی در ادامه از نصب مبلمان شهری در حد فاصل خیابان انقلاب تا خیابان شکوفه خبر داده و می‌گوید: «با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران قرار است در طرح استقبال از بهار گل‌جای، نیمکت و تعدادی پایه چراغ تزیینی در هر ۶۰‌متر طول نصب شود.»

ایجاد تونل نور طرح دیگری است که رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه با اشاره به آن می‌گوید: «این تونل ۹۰متری در ورودی بازار احسانی از تقاطع خیابان انقلاب تا کوچه سوم ایجاد خواهد شد که شب‌ها نمای زیبایی به بازار می‌بخشد. پایه‌های آن نصب شده و تا پایان سال اجرا خواهد شد.» بنرهای تبلیغاتی از تبلیغ فرش و قالیچه تا پارچه و روتختی در هوا معلق‌اند و با وزش باد به این سو و آن سو می‌روند. وقتی از موسوی درباره ساماندهی آنها سؤال می‌کنیم، می‌گوید: «برای رفع این مشکل هم به‌زودی لایت باکس‌های تبلیغاتی قرار است در بازار نصب شود.»


اجرای طرح به نفع همه است
«بازار احسانی اوایل سال۱۳۸۱ به‌صورت خودجوش توسط تعدادی از خرده‌پارچه‌فروش‌های این محله راه‌اندازی شد. ابتدا در این بازار ۲۰_۳۰مغازه وجود داشت. به مرور مشتری‌های محلی اینجا را به‌عنوان بازاری که پارچه را با قیمتی مناسب عرضه می‌کند، به محله‌ها و شهرهای دیگر معرفی کردند. با وجود بافت سنتی این محله خیابان احسانی خیلی زود شکل تجاری به خود گرفت.» یکی از کاسبان قدیمی بازار با بیان این تاریخچه کوتاه از بازار احسانی می‌گوید: «نبود زیرساخت برای شکل گرفتن چنین بازاری از بدو شکل‌گیری معضلاتی را به همراه داشت که با مشارکت خوب مدیریت شهری منطقه درصدد رفع آنها هستیم.»‌

«داود فخری» با ابراز خوشحالی از سنگفرش شدن بازار، ساماندهی دستفروشان و انتقال آنها به فضایی دیگر ادامه می‌دهد: «یکسان‌سازی تابلو و سایه‌بان‌ها، ایجاد مبلمان شهری، تونل نور و ساماندهی کابل‌ها از دیگر اتفاق‌های خوب در این بازار است که رضایت همه کاسبان را به همراه داشت.» او در پایان به مشکل پارکینگ و ترافیک در این محدوده اشاره کرده و از مسئولان تقاضا دارد به این موضوع هم توجه وی‍ژه داشته باشند.

سراغ کاسب جوانی می‌رویم که به گفته رئیس اداره زیباسازی نخستین نفری است که داوطلبانه این طرح را اجرا کرده است. «میثم کاظمی» با اشاره به اینکه مشارکت در این طرح به نفع همه است، می‌گوید: «پیش از این هرکسی به سلیقه خودش روی سردر مغازه اش تابلو و نوشته ای چسبانده بود که منظره زیبایی نداشت.» او از اجرای دیگر طرح‌ها هم ابراز خوشحالی کرده و درخواست دارد که به‌زودی در این خیابان تعدادی سطل زباله هم جانمایی شود.»

میثم کاظمی
داود فخری

کد خبر 483400

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha