چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

کامران محمدی: یکشنبه ۲۵ فروردین، «زنگ عرفان» در تمام مدارس ایران به صدا درمی‌آید تا نام عطار نیشابوری، یکی از محکم‌ترین ستون‌های کاخ بلند شعر پارسی، در تمام کشور طنین‌انداز شود.

در این روز که در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز بزرگداشت عطار نام گرفته است، نیشابور میزبان همایش کوچکی نیز خواهد بود که با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تمام رایزنی‌های فرهنگی کشورمان در سراسر جهان آغاز می‌شود.

قرار است همزمان در ۱۸ کشور دیگر نیز برنامه‌های ویژه عطار برگزار شود که البته حتماً کشورهای دور و بر خودمان خواهند بود و برنامه‌ها هم که از برنامه‌های همایش نیشابور می‌گوید:  معلوم است.

دبیر اجرایی همایش و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور می‌گوید: «برنامه های این روز با صدا درآمدن زنگ عرفان در تمام مدارس آغاز و سپس همایش روز عطار در فرهنگسرای سیمرغ در نوبت صبح با حضور اندیشمندان و محققان علم و ادب و عرفان با حضور استادانی همچون محمد تقوی، محی الدین قنبری و ارائه مقاله شیرین بیانی برگزار و تنی چند از شاعران مطرح کشور و نیشابور به شعرخوانی پرداخته و همچنین غلامحسین سمندری و ابراهیم شریف زاده قطعاتی از آثار فاخر موسیقی مقامی خراسان را می‌نوازند.»

محمدمهدی مژدهی ادامه می‌دهد: «در ادامه این مراسم حاضران در محل مقبره این شاعر و عارف نامی حضور یافته و گلباران مقبره عطار نیشابوری همراه با اجرای مراسمی خاص انجام خواهد شد. در نوبت عصر نیز همایش عطار شناسی ویژه دبیران ادبیات فارسی و برگزاری مراسم شب شعر و موسیقی توسط مجتمع دانشگاهی نیشابور برگزار می شود.»

غیر از این‌ها، مسابقه منطق‌الطیرخوانی در سطح دبیرستان‌های نیشابور هم برگزار می‌شود تا خیالمان از بابت عطار راحت شود و برویم سراغ بعدی. بعدی سعدی است که قطعا جایگاه بلند‌تری از عطار دارد و تنها ۶ روز بعد، یعنی اول اردیبهشت، روز بزرگداشت اوست.

اما هنوز هیچ برنامه‌ای از هیچ سو برای بزرگداشت شیخ اجل ایران و یکی از ۴ ستون اصلی ادبیات کهن این مرز پرگهر اعلام نشده است.

سعدی در کنار مولانا، حافظ و فردوسی، بزرگ‌ترین شاعران ایرانی محسوب می‌شوند که خیام، عطار و نظامی را اگر به آن‌ها بیفزاییم، تازه اندکی به عظمت شعر فارسی پی خواهیم برد؛ چرا که هنوز نامی از سنایی، یکی از ۳ ضلع شعر عرفانی ایران، بیدل، صائب و... به میان نیاورده‌ایم.

محمدرضا شفیعی کدکنی می‌گوید: «اگر قلمرو شعر فارسی را به‌گونه مثلثی در نظر بگیریم، عطار یکی از ضلع‌های این مثلث است و دو ضلع دیگر عبارتند از سنائی و مولوی. شعر عرفانی به اعتباری از سنائی آغاز می‌شود، در عطار به مرحله‌ کمال می‌رسد و اوج خود را در آثار جلال‌الدین مولوی می‌یابد. پس از این سه بزرگ، آنچه به‌عنوان شعر عرفانی وجود دارد، تکرار سخنان آنهاست.»

جالب آنکه، ۲ ماه اول سال ایرانی را باید روزهای شعر و شاعران ایران نامید. پس از سعدی، ۲۵ اردیبهشت نیز روز بزرگداشت غول حماسه در تمام دنیا، ابوالقاسم فردوسی است و در فاصله ۳ روز پس از او نوبت به بزرگمرد رباعی ایران، خیام نیشابوری خواهد رسید.

و به این همه باید اول فروردین را که روز جهانی شعر نام دارد، افزود اما ما از تمام این روزهای بزرگ برای فرهنگ ایرانی، چه بهره‌ای برده‌ایم و چه برنامه‌ای داشته یا داریم؟

عطار به روایت شفیعی کدکنی

در تهران هم از سه‌شنبه، یعنی ۵ روز مانده به روز موعود، همایش «عطار نیشابوری به روایت شفیعی کدکنی» آغاز شده است.

علت یا بهانه، انتشار ۴ کتاب از مهم‌ترین آثار عطار به تصحیح همشهری شهیر عطار است که همین یک ماه پیش به بازار آمد: «اسرارنامه»، «مصیبت‌نامه»، «منطق‌الطیر» و «مختارنامه».

تازه، علاوه بر این‌ها، «الهی‌نامه»، «دیوان غزلیات» و «دیوان قصاید» نیز در راهند و احتمالا به نمایشگاه کتاب امسال می‌رسند؛ اقدامی که سبب شد همایش تهران با حضور بزرگان ادبیات کهن ایران، کمی از کار را انجام دهد.

کد خبر 48288

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز