کرک داگلاس، اسطوره سینمای آمریکا و جهان و یکی از آخرین بازماندگان دوران طلایی هالیوود در ۱۰۳ سالگی از دنیا رفت.

کرک داگلاس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی بی سی، مایکل داگلاس که خودش از ستاره‌های هالیوود است، با انتشار یک بیانیه خبر مرگ پدرش را تایید کرد. داگلاس بزرگ ستاره فیلم‌های حماسی «اسپارتاکوس» و «راه‌های افتخار» هر دو به کارگردانی استنلی کوبریک و از تحسین‌شده‌ترین بازیگران هالیوود بود.

داگلاس بزرگ با نام اصلی ایشور دانیلوویچ در محله فقیرنشین نیویورک یکی از خانواده‌های مهاجران روسی یهودی به دنیا آمد و در ۱۹۴۶ وارد سینما شد. خود او بزرگ‌ترین افتخار دوران فعالیت در سینما را تلاش برای از بین بردن فهرست سیاه هالیوود می‌دانست؛ فهرستی از سینماگران مظنون به داشتن ارتباط با جنبش‌های کمونیستی آمریکا در دهه ۱۹۵۰. داگلاس سه بار در سال‌های ۱۹۴۹، ۱۹۵۲ و ۱۹۵۶ نامزد اسکار شد و در ۱۹۹۶ یک اسکار افتخاری گرفت.

او نزدیک به ۱۰۰ فیلم در مقام بازیگر و تهیه‌کننده و کارگردان در کارنامه داشت و با وجود تلاش برای دور نگه داشتن فرزندانش از دنیای فیلم و سینما، پسرش مایکل به یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های هالیوود تبدیل شد. داگلاس پس از ورود به هالیوود زیر بار امضا کردن قرارداد با استودیوهای بزرگ نرفت و پیشنهاد جراحی پلاستیک برای برداشتن شکاف کوچک زیر چانه‌اش را نپذیرفت؛ شکافی که به نماد و امضای بازیکری‌ او تبدیل شد.

این ستاره فقید به ایفا کردن نقش‌های سخت و پردردسر روی پرده سینما مشهور بود؛ در «تکخال در حفره» چاقو خورد، در «اسپارتاکوس» به صلیب کشیده شد، در «وایکینگ‌ها» یک چشم، در «شور زندگی» یک گوش و در «آسمان بزرگ» یک انگشت خود را از دست داد. داگلاس چند کتاب درباره زندگی و فعالیت‌هایش نوشت و در یکی از آنها اعتراف کرد با بسیاری از ستاره‌های زن هالیوود ارتباط داشته است. با این حال، زندگی مشترکش سال‌ها دوام آورد و زبانزد بود.

داگلاس بزرگ سال ۱۹۹۱ از حادثه سقوط بالگرد جان به در برد، سال ۲۰۰۴ پسرش اریک را (که بازیگر بود) به دلیل مصرف زیاد مواد مخدر از دست داد و در ۱۹۹۶ در ۸۰ سالگی سکته کرد. با این وجود، دو هفته بعد به مراسم اهدای جوایز اسکار رفت تا جایزه افتخاری خود را بگیرد. در ۲۰۱۴ اعتراف کرد تا آستانه خودکشی کردن هم پیش رفته است: «لوله اسلحه را در دهانم گذاشتم و نوک آن به دندانم خورد. از شدت درد خنده‌ام گرفت و بی‌خیال خودکشی شدم.»

دو سال پیش همراه عروس خود کاترین زتا-جونز در مراسم اهدای جوایز اسکار روی صحنه رفت تا در یکی از آخرین حضورهای عمومی‌اش شرکت کند. او با اینکه بسیار ضعیف و شکننده شده بود اما همچنان تا ۹۰ سالگی در عرصه فعالیت‌های هنری حضور داشت. بنیاد خیریه داگلاس‌ها را در ۲۰۱۵ با همکاری پسرش مایکل راه انداخت و ۸۰ میلیون دلار از دارایی خود را به کارهای خیر اختصاص داد.

کد خبر 482804

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha