علیرضا ثمودی‌پیله‌رود گفت: نویسندگان این کتاب با بیان مثال‌هایی از فیلم‌های متفاوت جنگی و پرفروش تلاش کردند دیدگاه خود را تثبیت کنند. به عنوان مثال فیلمی مانند «آواتار» کمتر از یک ماه توانست بیش از یک میلیارد دلار در سطح جهان به فروش برسد که این نوع آثار به راحتی می‌توانند بخشی از هزینه‌های جنگی آمریکا را تامین کنند.

عليرضا ثمودي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا علیرضا ثمودی‌پیله‌رود درباره کتاب «سینما و رسانه‌های جنگی آمریکا» بیان کرد: نویسندگان این کتاب که استادان دانشگاه در حوزه علوم ارتباطات هستند تلاش کردند تا نقدی از درون آمریکا به سیاست‌های خارجی ایالت متحده داشته باشند. همچنین سعی‌شان بر این بود تا نقد خود را بر اقدامات سیاسی این کشور در حوزه‌های مختلف مبتنی کنند.

وی در ادامه افزود: به این معنا که اگر بخواهیم یک بحث تاریخی انجام دهیم در این کتاب اشاره می‌شود که از زمان ایلیاد هومر تا به همین امروز در تمام جنگ‌هایی که اتفاق افتاده آن طبقه کارگر یا به اصطلاح سربازان هستند که همه سختی‌ها را تحمل می‌کنند و جان خود را از دست می‌دهند و در نهایت این رهبران و مقام‌های نظامی هستند که به ثروت می‌رسند. همچنین به ادبیات یونان باستان، دوره شکسپیر و ادبیاتی که در اروپا وجود دارد اشاره می‌کند و مثال‌هایی از آن دوران ارائه می‌کند تا بتواند دیدگاه نظری خود را تثبیت کند.

این مترجم همچنین گفت: پس از آن نیز به دهه ۹۰ اشاره می‌کند؛ زمانی که شوروی فروپاشیده و اساسا آمریکا دیگر دشمنی به نام شوروی ندارد و از این روی تلاش می‌کند دشمن جدیدی را برای خود دست و پا کند. به همین دلیل در دهه ۹۰ اتاق فکرهای مختلف به خصوص برخی از حوزه‌های فکری که به محافظه‌کاران نزدیک هستند تلاش می‌کنند دشمن‌های جدیدی را برای آمریکا خلق کنند.

او با اشاره به این که نویسندگان کتاب «سینما و رسانه‌های جنگی آمریکا» معتقدند به ویژه برای آمریکا هر جنگی فارغ از این که چه نتیجه‌ای خواهد داشت، آیا با پیروزی آمریکا همراه می‌شود یا شکست، در نهایت می‌تواند برای آمریکا سود آور باشد اظهار کرد: از طریق این جنگ‌هاست که این کشور می‌تواند برای سینمای خود خوراک تهیه کند یا می‌تواند به افزایش فروش بازی‌های ویدئویی کمک کند.

ثمودی افزود: آمریکا از طریق همین فیلم‌ها و بازی‌های ویدئویی می‌تواند خلا نیروها را به نوعی پوشش دهد. به همین دلیل کیتون و شیکنر با آوردن سکانس‌ها یا بخش‌هایی از فیلم‌های جنگی این کشور تلاش می‌کنند تا این دیدگاه نظری خود را اثبات کنند و معتقدند که یک فیدرای چندسر که یک موجود افسانه‌ای است در آمریکا شکل گرفته و متشکل از اتاق‌های فکر، صنعت سرگرمی، فیلمسازی و بازی‌های ویدئویی است.

مترجم کتاب «روش‌های پژوهش در روابط بین‌الملل» همچنین بیان کرد: در مجموع این چهار رکن یا چهار پایه به کمک یکدیگر تلاش می‌کنند سیاست‌های آمریکا در حوزه سیاست خارجی به خصوص جنگ‌های برون‌مرزی‌اش را به نوعی توجیه کنند. این ایده اصلی کتاب است که نویسندگان با بیان مثال‌های مختلف از فیلم‌های متفاوت جنگی و پرفروش تلاش کردند دیدگاه خود را تثبیت کنند. به عنوان مثال به فیلمی مانند «آواتار» اشاره می‌کند که کمتر از یک ماه توانست بیش از یک میلیارد دلار در سطح جهان به فروش برسد. یا یک بازی به نام «فراخوان سربازان»؛ که این نوع آثار به راحتی می‌توانند بخشی از هزینه‌های جنگی آمریکا را تامین کنند.

وی افزود: ایده اصلی کتاب «سینما و رسانه‌های جنگی آمریکا» در یک جمله این است که هر جنگی برای آمریکا فارغ از این که با برد یا شکست این کشور همراه باشد منفعت دارد.

ثمودی درباره ویژگی اصلی این اثر که به عنوان یکی از نامزدهای جایزه کتاب سال معرفی شد گفت: بخشی‌اش می‌تواند به این موضوع برگردد که «سینما و رسانه‌های جنگی آمریکا» نقدی از درون خود آمریکا و همراه با مستندات است. حرف شعاری در آن دیده نمی‌شود و همه بحث‌های آن مستند هستند و با سکانس‌ها، فیلم‌ها یا دیالوگ‌هایی که بین شخصیت‌های فیلم‌های مختلف وجود دارد آن‌ها را بررسی می‌کنند.

این مترجم در ادامه بیان کرد: ویژگی دیگر کتاب این است که در بخش‌های پایانی مجموعه خوبی از کتاب‌ها، سریال‌ها یا فیلم‌هایی که تولید شده را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. «سینما و رسانه‌های جنگی آمریکا» همچنان تلاش می‌کند تا یک نقد منصفانه داشته باشد. شاید یکی از جنبه‌های مثبت کتاب همین نقد از آمریکا در خود آمریکاست که حالت شعاری ندارد و خواننده را پس نمی‌زند.

او درباره این که این کتاب برای کدام دسته از مخاطبان مناسب است اظهار کرد: کتاب «سینما و رسانه‌های جنگی آمریکا» می‌تواند برای کسی که به حوزه سینما علاقه‌مند بوده و در کنار آن مسائل سیاسی را دنبال می‌کند مجموعه خوبی باشد؛ تصور من این است که خواندن این اثر به معنای تلف کردن وقت نخواهد بود. توصیه من این است که این کتاب خوانده شود.

علیرضا ثمودی در پایان گفت: این کتاب می‌تواند برای دوستانی که در حوزه مسائل سیاسی به ویژه سیاست خارجه آمریکا فعالیت می‌کنند یا علاقه‌مند هستند مفید باشد. به ویژه افرادی که به سینما و هنرهای نمایشی علاقه دارند می‌توانند از مطالب و مجموعه‌ای که در پایان این کتاب گردآوری شده است لذت ببرند. همچنین می‌تواند برای کسانی که هم به سینما و هم سیاست علاقه‌ دارند جذاب باشد. همین که نگاه جانبدارانه له یا علیه سیستم موجود در آمریکا ندارد، به مخاطبی که نگاه مثبت یا منفی درباره سیاست‌های این کشور دارد کمک می‌کند تا دیدش را نسبت به سیاست‌های خارجی آمریکا و سینمای هالیوود تسهیل کند.

انتشارات دانشگاه مفید کتاب «سینما و رسانه‌های جنگی آمریکا بعد از جنگ ویتنام: ایدئولوژی و طبقه» اثر پاتریشیا کیتون و پیتر شیکنر را با ترجمه علیرضا ثمودی‌پیله‌رود و فؤاد یزدی در ۵۰۰ نسخه، ۵۰۳ صفحه و با قیمت ۴۰۰۰۰ تومان منتشر کرده است.

کد خبر 482572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha