امسال کارگران حدود ۳ تا ۴/۵ میلیون تومان و کارمندان کمتر از نصف این مقدار عیدی می‌گیرند. مهم‌ترین علت این تفاوت ناشی از شرایط کار متفاوت آن‌هاست.

عیدی ۹۳۲ هزار تومانی کارکنان در راه است

به گزارش همشهری آنلاین، ایرنا نوشت: پایان سال است و دوباره بحث شیرین عیدی کارگران و کارمندان مطرح است و در بیشتر محافل صحبت از عیدی پایان سال است؛ حقوق‌بگیران خصوصی و غیرخصوصی کنار سیاستگذاران و دست‌اندرکاران در این امر چرتکه به دست در حال محاسبه مبلغ دریافتی خود هستند.

در روزهای گذشته حداقل عیدی کارگری که یک سال در بنگاه اقتصادی کار کند سه میلیون و ۳۳ هزار تومان اعلام شد و بنا بر مصوبه معاون اول رئیس جمهوری هر کارمند نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عیدی می‌گیرد. مقایسه این دو رقم نشان از این است که کارگران بیش از دو برابر کارمندان عیدی می‌گیرند و این سوال پیش می‌آید که چرا اینطور است؟

در پاسخ باید گفت که روح قانون کار با قانون استخدامی متفاوت است و نمی‌توان میزان حقوق، پاداش و عیدی آن‌ها را با هم مقایسه کرد و هر کدام مزیت‌هایی نسبت به دیگری دارد.

مهم‌ترین مورد در این بحث، اختلاف در شرایط کاری است به گونه‌ای که کارمندان دولت از ثبات شغلی بیشتری نسبت به کارگران برخوردار هستند. کارمندان وقتی به استخدام ارگان‌های دولتی درمی‌آیند معمولا ۳۰ سال در استخدام بخش‌های مربوطه هستند در حالی که کارگران از چنین ثباتی برخوردار نیستند.

اگرچه قانون کار در راستای حمایت کارگران در برابر کارفرمایان تدوین شده است و بخش خصوصی بنا به فراخور ماهیت کاری خود مشوق‌هایی برای کارگران در نظر می‌گیرد با این حال تسهیلاتی که در دوران خدمت کارمندان ارائه می‌شود بیش از کارگران است و نمی‌توان آن‌ها را با هم مقایسه کرد.

حقوق کارمندان به عنوان یکی از هزینه‌های دولت در بودجه سنواتی سالانه دولت با فرمول خاصی و بنا به امتیازاتی که فرد در طول دوره خدمت به دست می‌آورد محاسبه می‌شود در حالی که تعیین دستمزد کارگران براساس نظر نماینده کارگری، کارفرمایی و دولت محاسبه می‌شود.

بر این اساس عیدی کارمندان توسط دولت و با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارد و مطابق ماده ۵ قانون خدمات کشوری و قانون محاسبات کشوری که دستگاه‌ها و موسسات را معرفی می‌کند، اعلام می‌شود. براساس مصوبه ششم بهمن‌ماه هیات وزیران قرار است دستگاه‌ها مبلغ ثابت ۱۲ میلیون ریال به نسبت مدت خدمت تمام‌وقت در سال ۱۳۹۸ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن‌ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی پرداخت کنند.

در تعیین عیدی کارگران، قانون کار است که تصمیم می‌گیرد و کارفرما را مکلف می‌کند که دو تا سه برابر میزان پایه حقوق تعیین شده عیدی پرداخت کند. امسال نیز به موجب ماده واحده قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی، حداقل عیدی کارگران دو برابر حداقل حقوق پایه و حداکثر عیدی به شرطی که از مصوبه قانون کار بیشتر نشود، سه برابر پایه حقوق خواهد بود.

کد خبر 482219

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حبیب IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    2 0
    با سلام احتراماً شرایط کار که نوشته اید ما کارمند رسمی هستیم ولی کارمان همان کارگریست بیل و کلنگ و دیلم و ... چه فرقی دارد کار ما با آنها
  • بازنشسته IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    5 2
    ما با حکم کارگری بیمه پرداخت کردیم اما چرا باید مثل کارمندان بازنشسته عیدی بگیریم این ناعدالتی روازبین ببرید. با همون شرایط سخت کارگری ازمقدارحقوق ناچیزی که ما می‌گرفتیم بیمه کم شده.
  • ناصرامامی مقدم GB ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    2 0
    عیدی کارمندان توسط دولت پرداخت میشودوکارگران باکارفرما.غافل ازاینکه کارفرمایان محترم ازقبل رسیدپرداخت عیدی را ازکارگران گرفته اند بدون اینکه یک ریال پرداخت کرده باشند.اعتراض مساوی با اخراج میباشد
  • زهرا IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    4 0
    كشور نفت و گاز ايران حتي عيدي كاركنان خود دولت نمي تواند بدهد
  • قاسم شیرزاد ینگی اباد IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    2 1
    به این میگن که مجلس اقتصاد دان لازمه نه اینکه با سفارش کسی به مجلس میرود اصلآ از قانون سر در نمیاورد مگر ما زیر یک سقف در ایران برای یک دولت ویک مملکت کار نمیکنیم هر شخص درتخصص خود با مزايایی که در نظر قانون است پس وقتی فقط مزایای دولتی باشد همه باید یکسان دریافت کنند از بوجه عمومی
  • امین TR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    3 1
    مهم‌ترین مورد در این بحث، اختلاف در شرایط کاری است. آیا واقعا کارمندان در شرایط سخت کاری قرار ندارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نوشته اید که کارمندان 30 سال خدمت میکنند و بعد بازنشسته میشوند. این درست، اما آیا بغیر از این است که کارمندان تقریبا تنها قشری هستند که حق بیمه و مالیات خود را سی سال پرداخت میکنند؟ آیا بغیر از این است که مبلغی در حدود 10 درصد از حقوق کارمندان به صورت ماهیانه بعنوان حق بازنشستگی کسر میگردد؟ اگر کارمندی بعد از سی سال از حقوق و مزایای بازنشستگی استفاده میکند، علت اصلی اش این است که 30 سال یعنی 360 ماه، مالیات، حق بیمه و کسورات بازنشستگی را به طور کامل پرداخت کرده است. به انتقال از این شهر به شهری دیگر، از منطقه ای به منطقه ای دیگر و ... کاری نداریم. آیا بن های کارمندان به اندازه کارگران، بن خوار و بار دریافت میکنند؟ ما فامیلی داشتیم در یکی از کارخانجات مدیر بود، اما برای خود کارگری رد میکرد، الان فهمیدم چرا از حقوق و مزایای کارگری استفاده میکرده است.
  • مرتضی IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    2 1
    سلام،بنده نیروی قراردادی نفت هستم حقوق کارگری دریافت می کنم اماعیدی کارمندی ،سالیان سال است این روند ادامه دارد ازاین بی عدالتی واضح بایدبه چه کسی شکایت کرد آیا فرد ونهادخاصی هست که به این مسئله ورود کند وحق ضایع شده بخشی ازمردم رابستاند،امیدوارم یه آدم،شخصی یانهاد،ویاخبرنگار یاخبرگزاری جرات پیداکند درمقابل این بی عدالتی روشنگری وپیگیری کند.من که گشتم نبود امیدوارم شما بگردید باشد.
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    0 0
    کارمندای عزیز اگه بهشون سخت میگذره زیاد پشت میز میشینن با گوشی هاشون بازی میکنن حوصلشون سر میره بیان با کارگرا‌ جاشونو عوض کنند
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    6 0
    کارگر داریم تا کارگر .کارگرای کارخانجات دولتی واسه خودشون بهترین عیدی وپاداش وحقوق میگیرن بعد ما کارگرای شرکتای شخصی حقوق که میدن از دماغمون درمیارن
  • آقا x FR ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
    1 0
    چرااین قانون برای کارگران درمریوان نیست مگراین شهر جزئی ازایران عزیزمان نیست...؟ چرااداره کاراین شهر گوشش کرشده است...ازکشتارگاه مرغ زریبارگرفته تا تمام مرغداریهای این شهرو.......
  • ابوالفضل IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
    0 0
    همه این بدبختی ها باعث و بانی اش آن کسی می باشد که استخدام رسمی شرکتها را تبدیل به قراردادی پیمانی کرد و باعث ایجاد فرق بین کارمندان رسمی و قرارداری،کارگران رسمی و قراردادی گردید
  • سید رضا IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
    0 0
    سلام هرسال میگن عیدی کارکنان دولت و کارمندان اینقدره ونباید اداره جات عیدی دیگری بدن،ولی میدن چقدر خوب هم میدن بیچاره ما ها واداره ای که از خودش هیچ درآمدی نداره،با همین ۱۲۰۰۰۰۰تومان هم برای بچه هاش لباس عیدی بگیره،وعیدی بده ومهمونی هم بده.........اداره ای رو سراغ دارم اینقدر عیدی میدن نصفشو میزارن بعداز عید...این عدالته؟عیدیهاشون بالای ۱۰ میلیون هستا!!!
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
    1 0
    از کی کارمند حمایت میشد چه برسد به عیدی.با این گرانی شب عید هست