جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

تهران، شهر بی‌نظیری است.کوه‌های بلند شمال آن چشم‌اندازی ایجاد کرده که در بین شهرهای جهان کم‌نظیر است....

شهربانو امامی

    همشهری آنلاینئ- یاداشت:.تهران، شهر بی‌نظیری است.کوه‌های بلند شمال آن چشم‌اندازی ایجاد کرده که در بین شهرهای جهان کم‌نظیر است.در مسیر بادهای غربی و شمالی قرار گرفته و آبش از قدیم به سبکی معروف بوده است. طبیعت ملایم و معتدل و تنوع جمعیتی بی‌مانندی دارد. همین تنوع، جمعیتش را نیز ملایم و معتدل و آن را بستری برای زایش‌های فکری و فرهنگی کرده است. تنوع جمعیتی، بافت محله‌ای تهران را غنی و پرمعنا کرده است. تهران در مرکز تبادلات شرقی ـ غربی و شمالی ـ جنوبی کشور و منطقه واقع است. اقتصادی بزرگ و جوان دارد؛ آمیزه‌ای از هر دو اقتصاد سنتی و مدرن. تهران بهترین دانشگاه‌های ایران و منطقه را در خود جای داده است. اینها و بسیاری ویژگی‌های دیگر، تهران را در موقعیت بی‌نظیری نه تنها برای شغل و تحصیل بلکه برای زندگی قرار می‌دهد.
   ولی واقع امر این‌گونه نیست. مردم از تهران فراری‌اند. مردم در تهران کلافه‌اند. سلامتی مردم تهران در خطر است. تهران شهری بسیار آلوده است. آلوده دود، صوت، فلزات سنگین. بنزین و گازوییل و آلوده خودرو. تهران به یک منطقه ویژه بزرگ برای خودروها تبدیل شده که زیر حجم انبوهی از دود جولان می‌دهند. خودروهایی که حتی اگر تردد هم نکنند پارکینگ بزرگی می‌سازند. در واقع جایی برای آدم‌ها در شهر نیست. تهران فعلی محلی برای رشد و بالندگی افکار و ایده‌ها و تشکیل اجتماع سالم و محلی برای فراغ بال تهرانی‌ها نیست.  
   در ابتدای شکل‌گیری شورای پنجم، عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورا شدم. با اتکا به تجربیات گذشته‌ام در بهزیستی، مجلس و محیط‌زیست، شاید طبیعی‌تر بود که کمیسیون‌های اجتماعی یا بودجه یا محیط‌زیست را انتخاب کنم، ولی به نظرم آمد اجتماعی‌ترین و اقتصادی‌ترین و زیست‌محیطی‌ترین مسئله تهران که مدت‌هاست دچارش هستیم و تهران زیبا را از ما ستانده، خودروها هستند. خودروها و همچنین موتورسیکلت‌ها ‌کاری کرده‌اند که دیگر نه دماوند را می‌بینیم و نه توچال را. خودروها اقتصاد بزرگ تهران را می‌مکند و سلامتی تهرانی‌ها را به مخاطره انداخته‌اند. محله‌هایمان نیز پارکینگ خودروها شده است.
   هدفم را بر مبارزه با خودرو گذاشتم. اما پرهیز کردم از واکنش‌های انفعالی و راه‌حل‌های یک‌شبه و مقطعی. اینها در ابعاد تهران پاسخگو نیستند. تهران TOD لازم داشت. نوعی از بازآفرینی شهری که درنهایت سفرهای شهر را از خودرو به پیاده و عمومی تبدیل می‌کند. شورای پنجم، شورایی منسجم، متمرکز و مطلع است. مدیریت شهری نیز آشنا به علم روز است. مطالبات مدنی نیز همراهم شد. شد آنچه باید می‌شد.
   تلاشی ۲ ساله منجر به ۲ تصمیم‌گیری مهم شد. طرح تفصیلی تهران براساس TOD بازنگری و خیابان‌های تهران کامل شود. این دو، تهران را در میان و بلندمدت به‌صورت بازگشت‌ناپذیری از شر خودروها رها خواهد کرد. هردو کار اکنون آغاز شده و ثمراتش را ان‌شاءالله در همین دوره خواهیم دید. باید صبور بود. برای آماده‌سازی گام بزرگ زمانی لازم دارد.

*عضو شورا و رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران

منبع:ویژه نامه شهرپژوه

کد خبر 482123

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نادر IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    0 0
    خسته نباشید خیلی هم ممنون.