ادعای دانشمندان چینی درباره اینکه یک معجون گیاهی ساخته شده از پیچ امین‌الدوله و گیاهان گلدار می‌تواند به مبارزه با کوروناویروس کمک کند، باعث هجوم مردم در این کشور برای خرید این داروی سنتی شده، اما به سرعت شک و تردید در این باره هم ظاهر شده است.

Chinese traditional medicine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه در حالیکه شمار مرگ‌ومیر ناشی از کوروناویروس جدید در حال افزایش است، مشتریان در چین در جستجوی این داروی سنتی به نام «شوانگ‌هوانگلیان» به داروخانه‌ها هجوم آورده‌اند.

هجوم مردم پس از آن شروع شد که شین‌هوا، خبرگزاری دولتی چین روز جمعه ۱۱ بهمن اعلام کرد، آکادمی محترم علوم چین معجونی یافته‌اند که «می‌تواند ویروس را مهار کند.»

پیچ امین‌الدوله

ویدئوهای منتشرشده در اینترنت صف‌های درازی از مردم ماسک‌زده در بیرون از داروخانه‌ها را نشان می‌دهد که ظاهرا به دنبال خرید این معجون هستند، این تجمع‌ها علیرغم توصیه رسمی به مردم است که برای پیشگیری از عفونت از گردهمایی‌های عمومی پرهیز کنند.

این معجون گیاهی به سرعت در اینترنت یا دکه‌های خیابانی به فروش رفته و تمام شده است، اما پاسخ‌ها به تاثیربخشی ادعایی این دارو روی ویبو، پلتفرم رسانه اجتماعی شبیه توئیتر در چین، از رضایت تا شک و تردید متفاوت بوده است.

رسانه‌های دولتی روز شنبه با احتیاط بیشتری با این ادعا برخورد کردند، تلویزیون دولتی چین مصاحبه‌ای را با ژانگ بولی، یکی از پژوهشگرانی که تلاش‌ها برای مهار شیوع را رهبری می‌کند، پخش کرد. بولی درباره اثرات جانبی بالقوه این داروی گیاهی هشدار داد.

روزنامه پیپل دیلی، یک رسانه دولتی دیگر چین، نیز اعلام کرد کارشناسان درباره مصرف داروهای سنتی بدون راهنمایی افراد حرفه‌ای هشدار داده‌اند.

اما این ادعا در زمانی انتشار می‌یابد که پکن به دنبال ادغام «پزشکی سنتی چین» (TCM) در مبارزه ملی‌اش بر ضد این ویروس است که تا به حال باعث مرگ بیش از ۳۰۰ نفر و عفونت بیش از ۱۴۰۰۰ نفر در این کشور شده است.

علف هفت‌بند ژاپنی

پژوهشگران در آکادمی دولتی علوم چین، یک اندیشکده ارشد دولتی، همچنین در حال بررسی درباره استفاده از بالقوه از یک گیاه به نام «علف هفت‌بند ژاپنی» برای تسکین علائم بیماری ناشی از کوروناویروس هستند.

کمیسیون ملی بهداشت چین هفته پیش اعلام کرد که کارورزان پزشکی سنتی چین در میان حدود ۶۰۰۰ پرسنل پزشکی اضافی هستند که به شهر ووهان در استان هوبئی، «منطقه صفر» یا کانون شیوع، کوروناویروس فرستاده شده‌اند.

کد خبر 481933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha