شمار مرگ‌ومیر ناشی از کوروناویروس جدید در چین به ۲۵۹ مورد رسیده است و سازمان جهانی بهداشت می‌گوید دولت‌های دیگر اگر ویروس به کشورهایشان رسیده است، باید آماده «مهار شیوع محلی» آن باشند.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس شمار موارد ثابت‌شده بیماری در چین به ۱۱۷۹۱ مورد رسیده و به این ترتیب شمار موارد عفونت با این ویروس جدید از شمار موارد بیماری «سارز» (نشانگان شدید حاد تنفسی) ناشی از یک کوروناویروس دیگر در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ بیشتر شده است.

انتشار سریع این ویروس در دو ماه اخیر سازمان جهانی بهداشت را وادار کرد وضعیت اضطراری بهداشتی بین‌المللی اعلام کند. تا به حال اغلب موارد عفونت و همه موارد مرگ‌ومیر ناشی از کوروناویروس جدید در چین رخ داده است. موارد گزارش‌شده عفونت در سایر کشورها هم عمدتا مربوط به افرادی بوده است که یا خودشان یا اعضای خانواده‌شان به چین سفر کرده بودند.

سازمان جهانی بهداشت درباره کشورهای فقیرتر نگران است که ممکن است تجهیزات لازم برای پاسخ به شیوع ویروس را نداشته باشند. اعلام وضعیت اضطراری بین‌المللی پاسخ هماهنگ‌شده بین‌آلمللی را را ضروری می‌کند و می‌تواند پول و منابع بیشتری را برای مهار ویروس بسیج کند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید به خصوص نگران موارد سرایت انسان به انسان ویروس در کشورهایی به جز چین است.

گودن گالئا، نماینده سازمان جهانی بهداشت در پکن می‌گوید: «لازم است کشورها آماده ورود احتمالی موارد عفونت باشند تا این موارد را در کوتاه‌ترین زمان ممکن شناسایی کنند و شیوع محلی ویروس را مهار کنند.»

  • اختلاف چین و آمریکا درباره شیوع کوروناویروس

آمریکا روز جمعه ۱۱ بهمن وضعیت اضطرای بهداشت عمومی در این کشور اعلام کرد و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کشور دستوری را امضا کرد که بر اساس آن ورود شهورندان خارجی، به جز اعضای درجه اول خانواده شهروندان آمریکایی یا افراد دارای اجازه سکونت دائم در این کشور، که در طول ۱۴ روز گذشته - طولانی‌مدت دوره پنهانی عفونت کوروناویروس جدید- به چین سفر کرده باشند، به آمریکا ممنوع می‌شود.

چین از این اقدام امریکا انتقاد کرده است و می‌گوید این ممنوعیت با توصیه سازمان جهانی بهداشت برای پرهیز از ممنوعیت مسافرتی همخوانی ندارد.

تدروس آدهانوم قبرسیوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت قبلا در ژنو گفته بود که با وجود اعلام وضعیت اضطراری «دلیلی برای انجام اقداماتی که به طور غیرضروری تجارت و سفرهای بین‌المللی را مختل می‌کنند، وجود ندارد.»

  • قرنطینه شهرها در چین ادامه دارد

در همین حال حزب حاکم کمونیست چین پایان تعطیلات سال نوی قمری را در ایالت هوبئی که شهر ووهان کانون شیوع کوروناویروس در آن قرا ردارد، تا اطلاع ثانوی به تاخیر انداخته است و از مردم خواسته است در خانه بمانند.

هوانگ‌گانگ، یک شهر تحت قرنطینه دیگر در ایالت هوبئی در مرکز چین، روز شنبه ۱۲ بهمن با اعلام سخت‌ترین محدودیت‌ها تا به حال را در شیوع فعلی کوروناویروس خروج تقریبا همه ساکنان شهر را از خانه‌هایشان ممنوع کرد. دولت اعلام کرد فقط یک شخص از هر خانواره اجازه دارد هر دو رزو یکبار برای خرید غذا از خانه خارج شود.

بر اساس بیانیه دولت در این باره، افراد دیگر به جز در موارد درمان پزشکی، انجام کارهای کنترل و پیشگیری همه‌گیری یا کار در سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها حق خروج از خانه ندارند.

اقدامات شدید چین برای کنترل شیوع کوروناویروس جدید از ۲۳ ژانویه با قطع کردن ارتباطات هوایی و زمینی شهر ووهان، یک مرکز صنعتی با ۱۱ میلیون نفر جمعیت آغاز شد. این محدودیت‌های رفت‌وآمد سپس به شهرهای مجاور ووهان گسترش یافت.

تعطیلات سال نوی قمری، شلوغترین فصل مسافرت سالانه چین، روز یکشنبه پس از تمدیدی سه روزه در بقیه این کشور پایان می‌یابد و صدها میلیون کارگر و کارمند به سر کارهایشان بازمی‌گردند.

شین‌هوا، خبرگزاری دولتی چین اعلام کرد این تمدید تعطیلات تا اطلاع ثانوی در ایالت هوبئی برای افرادی که در ایالت که در بیرون از آن کار می‌کنند، هم صادق است.

  • منع مسافرت به چین و تخلیه اتباع خارجی

در همین حال خطوط هوایی کشورهای گوناگون پروازهای خود به چین را قطع کرده‌اند و کشورهای گوناگون در حال تخلیه شهروندانش با پروازهای نظامی چارتر شده از چین هستند.

دومین هواپیمای حامل ۳۳۰ شهروند کره جنوبی تخلیه شده از شهر ووهان در سئول فرود آمد. این افراد از لحاظ تب‌دار بودن غربالگری می‌شود و به دو مرکز قرنطینه منتقل می‌شوند.

کره جنوبی همچنین دوازدهمین مورد عفونت با کوروناویروس را گزارش کرد که ظاهرا در نتیجه سرایت انسان به انسان در خود این کشور ایجاد شده است. از پایان ماه دسامبر که چین درباره ظهور کوروناویروس جدید به سازمان جهانی بهداشت اطلاع داد، به حال دست کم ۲۳ کشور عفونت با ویروس جدید را گزارش کرده‌اند.

کارشناسان می‌گوید بر اساس آخرین ارقام عفونت ویروسی و مرگ‌ومیرهای ناشی از آن درصد کشندگی این ویروس نسبت به سه تا چهار هفته پیش بسیار کمتر شده است و اکنون حدود ۲ درصد است.

کارشناسان می‌گویند کوروناویروس جدید در میان انسان‌ها در چین در حال انتقال است. گرچه دانشمندان می‌گویند انتظار دارند که سرایت محدود ویروس را بین افراد دچار عفونت به اعضای خانواده یا سایر تماس‌های نزدیک‌شان ببینند. اما دانشمندان درباره انتشار عفونت در کشورهای خارج از چین به افرادی که کمتر ممکن است در معرض ویروس باشند، نگران هستند.

در ژاپن، یک راهنمای تور و یک راننده اتوبوس پس از همراهی دو گروه گردشگران که از ووهان چین آمده بودند، به عفونت مبتلا شدند. در آلمان پنج کارمند یک فروشگاه لوازم یدکی ماشین پس از دیدار با یک زن همکار چینی از فروشگاهشان بیمار شدند. دو نفر از این پنج کارمند هم تماس مستقیمی با این زن نداشتند. روز جمعه آلمان ششمین مورد بیماری در این کشور را در کودک یکی از افرادی که قبلا دچار عفونت شده بود، گزارش کردند.

اسپانیا نخستین مورد بیماری در این کشور را در یک مرد آلمانی در تماس نزدیک با یکی از افراد دچار عفونت در آلمان بود و بعد در همراهی با گروهی از دوستانش به جزایر قناری اسپانیا سفر کرده بود، گزارش کردند. چهار نفر از دوستان این مرد که همراه او بستری شده‌اند، هیچ علامتی نداشتند.

کد خبر 481688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha