مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: همایش شورایاران حامیان سلامت شهر، عصر امروز در تالار ایران زمین شهرداری تهران برگزار شد

به گزارش خبرنگار سما، مهندس مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، عصر امروز در همایش"شورایاران؛ حامیان سلامت شهر" که در تالار ایران زمین برگزار شد، با بیان این که سلامت جسم وبه ویژه سلامت عقل و روان،دارای اهمیت بالایی است، گفت: سلامت معنوی و روحی امروز در دنیای غرب نیز اهمیت یافته، هرچند آنان به صورت کاربردی به آن نگاه می‌کنند و اعتقادی راسخی به آن ندارند.

وی افزود: این که امروز در برخی زمینه ها از کشورهای پیشرفته عقب افتاده‌ایم، مایه تاسف است، چرا که تاریخ نشان می‌دهد که مدرسه‌ای مانند دارالفنون ایران، هم زمان در کشور ژاپن تاسیس شد، اما این کشور در سال های گذشته به جایگاه علمی دست یافته و ما در برخی مقاطع عقب نگه داشته شده‌ایم.

چمران با اشاره به پیشرفت‌های کشور پس از پیروزی انقلاب، گفت: پس از انقلاب این باور در ما ایجاد شد که می‌توانیم و حتی تاکید شد که بر این باور استوار باشیم و آن راتقویت کنیم.

وی با اشاره به نقش شورایاران در گسترش بحث سلامت در محلات گفت: امیدواریم شورا یاران با جلب مشارکت بیشتر مردم در محلات بتوانند توسعه ای که برای سلامت در شهر احتیاج است، انجام دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، بزرگ ترین مشکل کشور را پس از مشکل آموزش، مشکل سلامت دانست و گفت: امیدواریم با کمک شورایاران، در راستای حرکت جامعه به سوی سلامت بیشتر حرکت کنیم و شورایاران بتوانند بحث سلامت را جدی‌تر در محلات خود دنبال کنند.

وی با اشاره به سال نو آوری و شکوفایی، ابراز امیدواری کرد که  با هم کاری همه شهروندان و به ویژه شورایاران، در این سال هر چه بیش تر بتوان مسائل نو و جدید را در محلات احیا کرد.

هم چنین در این مراسم، مهندس بابارضا، قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، شورایاران مظهر سلامت جامعه دانست و گفت: حضور شورایاران خود، سمبل سلامت در جامعه است، چراکه مسئولیت پذیری، مشارکت و کار جمعی  اثبات کننده سلامتی است.

وی با بیان این که در مدیریت شهری و در قالب شهرداری و در حوزه سلامت، موضوعاتی مانند محیط زیست و ارزاق عمومی به عنوان وظیفه  قانونی است، افزود: با این حال، اقتضائات ناشی از زندگی در تهران،ناگزیرهایی را ایجاد کرده و مدیریت شهری را ملزم کرده است تا عرصه کار در این حوزه را گسترش داده و در کنار سازمان‌های متولی قرار گیرد.

وی افزود: هیچ اقدامی از سوی هیچ سازمانی امکان پذیر نیست، مگر آن که از قبل به صورت مطالبات اجتماعی در آمده باشد و تداوم آن در گرو اقبال عمومی است.

بابا رضا در ادامه اظهار کرد: سلامتی قبل از آن که وظیفه دستگاه ها باشد، آگاهی و دانش عمومی را از طرف آحاد مردم مطالبه می‌کند و عمر هر اقدامی نیز بستگی به میزان سازگاری آن با خواسته‌های عمومی جامعه دارد.

وی با اشاره به این که در حوزه سلامت شهری 26 محور کاری در دستور کار اداره کل سلامت شهرداری قرار دارد،گفت: مجموعه فعالیت های اجزا و ارکان مدیریت شهری در قالب سلامتی قابل بیان است و باید بپذیریم همه کارهایی که در سطح شهر انجام می شود، مباحثی قابل تعبیر در حوزه سلامتی است.

بابارضا،تبدیل سکنه شهر به شهروند را از جمله مسئولیت های شورایاران دانست و افزود: افراد باید به شهر و محله خود احساس تعلق کنند و مجموعه شهری را متعلق به خود بدانند و هم چنین شورایاران نیز به عنوان سازمان های فعال در کالبد محلات،باید مفاهیم کم رنگ شده ای چون"بچه محل" را بیشتر بشناسانند.

وی با اشاره به این که تهران دارای هویتی قدیمی است و بیش از 200 سال است که از پایتخت شدن تهران می گذرد،گفت:اگر کمی چشم هایمان را باز کنیم می‌بینیم فقط در منطقه 12، بیش از1200 بنای تاریخی ثبت شده است، اما به دلایل زیادی مانند جابه جایی‌های شهری، انقطاع تاریخی به وجود آمده است.

وی افزود: نسل جدید به این شهر احساس تعلق دارد و شورایاران باید بتوانند خواسته های شهری را شناسایی، طبقه بندی و پالایش کرده و برای بهره گیری از این انرژی در قالب تحقق نیازها، تلاش کنند.

در این نشست، هم چنین دکتر عباس استاد تقی زاده، مدیر کل سلامت شهرداری تهران، نیز با بیان این که همه فعالیت هایی که توسط شورایاران انجام می‌شود، به طور مستقیم بر سلامت افراد تاثیر دارد،گفت:امروزه سلامت فقط سلامت بهداشت و درمان نیست و همه فعالیت های شهری به نوعی با موضوع سلامت مرتبط است.

تقی زاده با تاکید بر سلامت اجتماعی و سلامت روان،اظهار کرد:تک تک اقداماتی که در همه حوزه های شهرداری در سطح شهر انجام می شود،ارتقا دهنده سلامت در ابعاد مختلف آن است و به ویژه اگر سلامت معنوی را در دستور کار خود داشته باشیم ، همه مشکلات جسمی،روانی و اجتماعی را می توان حل شده دانست.

مدیر کل سلامت شهرداری تهران،با بیان این که تامین سلامت شهر آن قدر گسترده است که به تنهایی از عهده هیچ ارگانی بر نمی آید،گفت:وضعیت سلامت شهر تهران شاید از بسیاری از شهرستان های کوچک نیز نامناسب تر باشد و آمار نشان می دهد که شهرتهران با کمبود400 مرکز بهداشت روبروست.

نقی زاده، ارتقای سلامت را بدون توانمد سازی،مشارکت مردم و همکاری بین بخشی میان همه نهادهای مرتبط ناممکن دانست و افزود:اداره کل سلامت در  سال های 85 و 86،هفتاد خانه سلامت را به صورت مستقل و نیمه مستقل در محلات راه اندازی کرده است و در نظر داریم جایگاه هایی را برای هدایت و تسهیل فعالیت های سلامت در محلات ایجاد کنیم.

وی از تشکیل شورای سلامت در40محله تهران خبر داد و گفت: این شورا همه توان منطقه مانند نیروی انتظامی،بسیج،ائمه جماعات رابرای حل مشکلات به کار می گیرد و با دسته بندی و اولویت بندی مشکلات،به رفع آن ها می‌پردازد.

مدیر کل سلامت شهرداری تهران افزود: بهداشت مساجددر500 مسجد و آموزش خادمان مساجد به عنوان مسئولان سلامت در مساجد و هم کاری هزار پزشک محله به صورت افتخاری از جمله اقدامات سلامت در سال 86 بوده است.

در پایان این مراسم از دبیران شوریاران محلات و هم چنین افرادی که در زمینه سلامت با شهرداری تهران همکاری داشته اند تجلیل شد.

کد خبر 48141

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز