سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

عمید نمازیخواه: از یک طرف دوست داشتم که خبر بسیار خوش اینترنتی را به کاربران ایرانی بگویم، ولی از طرفی یادم افتاد که اگر چنین خبری را بشنوید، خیلی دلتان برای خودتان می‌سوزد.

راستش را بخواهید وقتی این خبر را در درگاه خبرگزاری مهر دیدیم، خودمان هم خیلی دلمان برای خودمان سوخت.

با این‌حال، جذابیتش آنقدر زیاد است که نباید از آن گذشت. فقط تیتر آن برای کاربران اینترنتی ایران که بعضاً با سرعت‌های ۲-۳ کیلوبیتی متصل می‌شوند کافی‌است که شگفت زده شوند.

تازه بدانید این سرعتی که در موردش صحبت می‌کنیم برای از ما بهترانی است که با سرعت‌های حداقلی ۲-۳ مگابیتی به اینترنت متصل می‌شوند.

البته نگران نباشید، به عقیده برخی مسئولان همین سرعت هم برای انجام امور بسیار مهم و روزمره ما، مانند چت کردن و ارسال و دریافت ای‌میل کافی‌است و احتمالاً اینکه تقریباً هیچ ایرانی توانایی بارگذاری روی میل خود (Attach) را ندارد.

مهم نیست و اساساً لزومی هم برای چنین کاری نیست و شرکت‌هایی مانند یاهو، مایکروسافت، گوگل و... که ای‌میل‌های مجانی در اختیار کاربران می‌گذارند، کاری بس عبث می‌کنند که گزینه‌ای به نام Attach را در آن تعبیه کرده‌اند.

در هر حال مؤسسه سرن ژنو در سوئیس به‌زودی نسل جدیدی از اینترنت را عرضه می‌کنند که سرعت آن ۱۰ هزار برابر سریعتر از پهنای باند کنونی است.

تیم برنز لی در سال ۱۹۹۱ در شورای تحقیقات هسته‌ای اروپا (سرن) که مقر آن در ژنو سوئیس است نرم افزاری را توسعه دادکه امکان ساخت اولین صفحه آن‌لاین وب را فراهم کرد.

این نرم افزار که پهنای جهانی وب نام گرفت توانست تحولی در تبادلات ارتباطی بشر ایجاد کند. اکنون پس از گذشت ۱۷‌سال از اختراع وب، بار دیگر محققان سرن طرحی را محقق کرده‌اند که به‌زودی تاریخ اینترنت را دستخوش تغییر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این طرح که Grid (شبکه) نام دارد، در حقیقت شبکه‌ای اینترنتی است که سرعت آن ۱۰‌هزار برابر پهنای باند فعلی است.

این فناوری جدید برپایه فیبرهای نوری استوار شده است که سرن را به ۱۱ ‌مرکز در آمریکا، کانادا، شرق دور و اروپا متصل می‌کنند. گرید به‌منظور ثبت و ذخیره اطلاعات ابر شتاب دهنده ذرات (Lhc) توسعه داده شده است. برای بایگانی و ذخیره اطلاعات و داده‌های Lhc نیاز به رایانه‌ای با ابعاد بسیار بزرگ است که با گرید عمل می‌کند.

همچنین گرید به‌زودی می‌تواند برای بارگذاری فیلم در مدت زمان مورد نیاز برای تنها یک کلیک، بازی همزمان در شبکه با هزاران علاقه‌مند بازی‌های رایانه‌ای آن‌لاین و انجام تماس‌های تلفنی تصویری با وضوح بالا و هزینه کم مورد استفاده قرار گیرد.

سرن فعالیت روی گرید را از ۷ سال قبل آغاز کرد و قرار است کلید قرمز این فناوری را در تابستان امسال فشار دهد.

براساس گزارش تایمز، گرید ۵ هزار سرور را سازماندهی می‌کند که این رقم ظرف دو سال آینده به ۲۰۰ هزار سرور می‌رسد. ابر شتاب دهنده ذرات (Lhc) که بزرگترین شتاب‌دهنده ذرات در دنیاست در فضایی به طول ۲۷ کیلومتر و عمق ۱۰۰‌متر در مرز فرانسه و سوئیس ساخته شده است.

این دستگاه که در پایان این هفته به نمایش عمومی گذاشته می‌شود، موجب شده است که آخر هفته بیش از ۶‌هزار نفر از سرن سوئیس دیدن کنند. دانشمندان سرن معتقدند که با کمک این شتاب‌دهنده جدید امکان عبور از مرزهای زمان و مکان وجود دارد.

کد خبر 48140

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز