نسیمه پوراکبری اینترنت و شبکه ملی اینترنت (اینترانت) در کنار یکدیگر گامی به سوی دولت الکترونیک و پیشبرد اهداف برنامه چهارم توسعه هستند.

عبدالحمید محقق مدیر کل اداره نگهداری و پشتیبانی فنی دیتا با اعلام این مطلب می‌گوید: در استفاده از اینترنت بین‌الملل مردم به صورت اپراتور عمل می‌کنند و اطلاعات داخل کشور را در اختیار سایر کشورها قرار می‌دهند.

وی با گران ارزیابی کردن هزینه استفاده از این شبکه برای مشترکان می‌افزاید: هزینه بسیار بالای اینترنت بین‌الملل منجر به خروج ارز از کشور می‌شود و این در حالی است که بر پایه آمارهای اعلام شده، 80 تا 85 درصد نیازهای مشترکان به اینترنت برای مراجعه به سایت‌های داخلی است.

محقق هزینه استفاده از شبکه ملی اینترنت (اینترانت) را یک دهم قیمت اینترنت اعلام می‌کند و می‌افزاید: با گسترش و توسعه شبکه ملی اینترنت در کشور می‌توان سالانه جلوی خروج هزینه هنگفت دلار از کشور و اطلاعات داخلی کشور را گرفت و از پهنای باند بالاتری نیز استفاده کرد.

وی در ادامه می‌افزاید: شبکه ملی اینترنت با پهنای 10 گیگ در تهران ایجاد شده و توانایی بسیار بالایی جهت رفع نیازها و درخواست‌های دانشگاه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و وزارتخانه‌ها دارد.

مدیر‌کل پشتیبانی فنی دیتا درخصوص اتصال مدارس و طرح‌های علمی و دانشگاهی خاطرنشان می‌کند: از طریق شبکه ملی اینترنت، مدارس، دانشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و سایر سازمان‌ها می‌توانند با هم ارتباط داشته و از اطلاعات علمی یکدیگر استفاده کنند.استفاده از اینترنت پر‌سرعت، ابزاری است که در این راستا به کمک محققان می‌آید: شرکت مخابرات استان تهران آمادگی ارائه سرویس ADSL یا اینترنت پرسرعت را به آموزش و پرورش، مؤسسات آموزشی، پزشکی و سایر سازمان‌ها دارد و این شرکت تمایل دارد با مشارکت بخش خصوصی نسبت به واگذاری پورتهای ADSL اقدام کند.

به گفته محقق، از 1250 مدرسه‌ای که بخش خصوصی باید در استان تهران به ADSL تجهیز کند، تاکنون 567 مدرسه توسط شرکت مخابرات استان تهران به شبکه ملی اینترنت و سایت رشد وصل شده است.

محقق، دیگر مزایای استفاده از شبکه‌ملی اینترنت را استفاده از سرویس جدید ویدئو‌کنفرانس اعلام می‌کند و می‌گوید: با استفاده از سرویس ویدئو‌کنفرانس از رفت و آمدهای بی‌مورد برای مواردی چون شرکت در کنفرانس‌ها، جلسات و... جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه تعرفه این سرویس در هیأت‌مدیره شرکت مخابرات استان تهران مصوب شده است، می‌گوید: این شرکت با همکاری یک شرکت خصوصی آماده ارائه سرویس ویدئو به تمامی سازمان‌ها و شرکت‌هاست.

بانکداری الکترونیک از دیگر مزایای استفاده از شبکه اینترنت ملی است که محقق به آن اشاره می‌کند: تاکنون ارتباط دیتای 3‌هزار و 500 شعبه بانکی با سایت اصلی یا مرکزی برقرار شده و بیش از 71 دانشگاه به وسیله فیبرنوری به اولین مرکز مخابراتی وصل شده‌اند. دفاتر خدماتی ICT روستایی به‌عنوان پیشخوان دولت از جمله مراکزی هستند که از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند؛

دفاتری که امید می‌رود در آینده نزدیک در تحقق و توسعه دولت الکترونیک در کشور نقش پررنگی داشته باشند.

محقق با بیان اینکه تمامی بسترهای لازم برای پیاده شدن دولت الکترونیک از سوی شرکت مخابرات استان تهران آماده است، می‌گوید: معاونت IT وزارت ارتباطات سایتی را راه اندازی کرده تا مردم و سایر دفاتر خدماتی با استفاده از این پرتال کارهای خود را به انجام رسانند.

وی همچنین درباره آمادگی شرکت مخابرات استان تهران جهت مشارکت با بخش خصوصی و انجام تعهدات‌شان در برنامه چهارم توسعه می‌گوید: تا پایان سال 88 باید 44 هزار پورت در استان تهران و یک میلیون و 240 هزار پورت در کل ایران واگذار شود و شرکت مخابرات استان تهران آماده همکاری با بخش خصوصی در این زمینه است.

راه‌اندازی شماره 1899 مرکز کنترل و مدیریت شبکه دیتا (NOC) جهت رفع خرابی اینترنت و راه‌اندازی سرویس‌های متقاضیان از دیگر خدمات ارائه شده از سوی شرکت مخابرات استان تهران به مشترکان است.

کد خبر 44531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز