سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه ۱۰ بهمن شیوع کوروناویروس جدید چینی را به عنوان وضعیت اضطراری بهداشتی بین‌المللی اعلام کرد.

coronavirus 2

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس این اعلام وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در مقیاس بین‌المللی پس از آن انجام شد که شمار موارد عفونت با کوروناویروس جدید در طول هفته گذشته ۱۰ برابر شدند.

سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطراری بین‌المللی را به عنوان «یک رویداد غیرعادی» که برای سایر کشورها خطر ایجاد می‌کند و نیاز به پاسخ هماهنگ‌شده بین‌المللی دارد، تعریف می‌کند.

چین برای نخستین بار در اواخر ماه دسامبر (اوائل دی ماه) موارد عفونت با کوروناویروس جدید را خبر داد. تاکنون چین بیش از ۷۸۰۰ مورد عفونت با این ویروس جدید، شامل ۱۷۰ مورد مرگ را گزارش کرده است.

هجده کشور دیگر نیز تا به حال موارد عفونت با کوروناویروس جدید را گزارش کرده‌اند و دانشمندان در تلاش هستند دریابند این ویروس دقیقا چگونه منتشر می‌شود و شدت سرایت آن چقدر است.

تدروس آدهانوم قبرسیوس، رئیس کل سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌اش در این باره گفت: «دلیل اصلی این اعلام به علت وقایعی نیست که در چین رخ می‌دهد، بلکه به علت وقایعی است که در سایر کشورها دارد رخ می‌دهد.»

کارشناسان می‌گویند شواهد محکمی درباره سرایت انسان به انسان این ویروس در چین وجود دارد و همچنین چند در کشور دیگر شامل  ژاپن، آلمان، کانادا و ویتنام موارد منفردی از سرایت انسان به انسان ویروس گزارش شده است.

اعلام وضعیت اضطراری جهانی معمولا باعث اختصاص پول و منابع بیشتر به مبارزه با شیوع بیماری می‌شود، اما ممکن است باعث شود دولت‌های نگران مسافرت و تجارت‌ها را با کشورهای دارای شیوع بیماری محدود کنند. اعلام این وضعیت همچنین الزامات بیشتری را به کشورها در گزارش دادن موارد بیماری تحمیل می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌اش در این مورد توصیه کرد نام موقت بیماری که به علت شیوع فعلی ایجاد شده است، «بیماری حاد تنفسی ناشی از کوروناویروس جدید ۲۰۱۹» باشد.

کد خبر 481355

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha