شبکه‌های اجتماعی مبدل به بخش لاینفک زندگی روزانه مردم شده است. اما در میان این شبکه‌های اجتماعی برخی طرفداران بیشتری را به خود جلب کرده‌اند.

شبکه اجتماعی هوم پیج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسپوتنیک، محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در بین کاربران عبارتند از:

- ردیت (Reddit) یک وبگاه و برنامه اشتراک‌گذاری نظرات و بحث است که در سال‌های اخیر، به جایگاهی برای مقابله بسیاری از کاربران و کارشناسان تبدیل شده است. وب‌سایت ردیت در حال حاضر حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون کاربر فعال دارد.

- سینا ویبو (SIna Weibo) مشابه چینی  توییتر است که با بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر، یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی جهان به شمار می‌رود. در چین اگرچه برخی از سایت‌ها سانسور هستند اما اگر می‌خواهید انگشت خود را روی نبض آنچه در خاور دور اتفاق می‌افتد نگه دارید، این شبکه ارزش ثبت‌نام دارد.

- تیک‌تاک (TikTok) یک شبکه اجتماعی اشتراک‌گذاری چندرسانه‌ای است که در کشور چین محبوبیتی بسیار زیاد دارد. حدود ۵۰۰ میلیون کاربر اغلب نوجوان، از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند. با این حال پیش‌بینی می‌شود که کاربران بین‌المللی تیک‌تاک، بین ۱۰۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون نفر باشند.

کاربران تیک‌تاک می‌توانند ویدیوهایی کوتاه را از خود به اشتراک بگذارند. موضوعی که در دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز امکان‌پذیر است، اما به نظر می‌رسد محبوبیت تیک‌تاک مرتبط با استفاده نوجوانان از این شبکه اجتماعی باشد.

- شبکه اجتماعی کیوکیو( QQ) بر اساس پلتفرم ICQ در چین راه‌اندازی شده است که کاربران چند میلیونی دارد.

- شبکه اجتماعی وی‌چت (WeChat) یک سیستم ارتباطی تلفن همراه برای انتقال پیامک‌های صوتی و کتبی است که در ژانویه سال ۲۰۱۱ در چین راه‌اندازی شد.

- اینستاگرام در بین تمامی شبکه‌های اجتماعی، در رتبه نخست محبوبیت در بین کاربران قرار دارد. تعداد کاربران اینستاگرام یک میلیارد نفر است.

اینستاگرام، به‌عنوان یک پلتفرم اشتراک‌گذاری عکس، فعالیت خود را به‌صورت رسمی، از سال ۲۰۱۰ آغاز کرد، اما بعد از مدتی با فاصله گرفتن از ایده اولیه، به یک شبکه اجتماعی جامع برای اشتراک‌گذاری اطلاعات، عکس، ویدیو و فروش محصولات به‌صورت اینترنتی تبدیل شد.

- یوتیوب که یک شبکه اجتماعی و وب‌سایت اشتراک‌گذاری ویدیو است، در سال ۲۰۰۵ به دنیای فناوری معرفی شد. در سال ۲۰۱۹، یوتیوب حدود ۲ میلیارد کاربر فعال را به خود اختصاص داده و البته بینندگان این وب‌سایت نیز فراتر از ۳ میلیارد نفر پیش‌بینی می‌شوند. همین موضوع باعث شده تا در عمل یوتیوب به مهم‌ترین پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدیو در جهان تبدیل شود.

از سال ۲۰۰۷، یوتیوب برای بیش از ۴۵ کشور جهان بومی‌سازی شده و نسخه اختصاصی کشورهای مختلف در اختیار کاربران قرار دارد. هرچند در ایران یوتیوب در بین سایت‌های فیلترشده قرار دارد و امکان دسترسی مستقیم کاربران ایرانی به این شبکه اجتماعی وجود ندارد.

- فیس‌بوک از نظر تعداد کاربران فعال، با ۲ میلیارد و نیم کاربر، در جایگاه نخست شبکه‌های اجتماعی قرار دارد. فیس‌بوک در آغاز تنها برای کاربرانی از دانشگاه هاروارد در دسترس بود. بسیاری از مخالفان فیس‌بوک، این پلتفرم را یک ابزار جاسوسی از کاربران و فروش اطلاعات به حساب می‌آورند. فیس‌بوک در ایران چندین بار فیلتر و رفع فیلتر شده است. در حال حاضر به‌صورت مستقیم امکان دسترسی به این شبکه اجتماعی وجود ندارد.

- توییتر یک شبکه اجتماعی و میکروبلاگ است که به کاربران اجازه می‌دهد محتوای متنی، عکس و ویدیو را به صورت محدود و کوتاه به اشتراک بگذارند. این اپلیکیشن که در قالب وب‌سایت و برنامه موبایل ارائه شده، اولین بار در سال ۲۰۰۸ به دنیای فناوری معرفی شد.

توییتر بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر فعال دارد، با این حال نزدیک به یک میلیارد نفر به صورت هفتگی به صفحات یا توییت‌های انتشاریافته در این شبکه اجتماعی، مراجعه می‌کنند. در ایران توییتر به‌صورت مستقیم در دسترس نیست.

کد خبر 481152

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha