پشت لبخند کودکانه یا همان شیطنت وصف ناشدنی بچگانه اضطرابی جا خوش کرده که کابوس شبانه اوست. باورش برای مادر و پدر سخت است که کودک ۴ ساله شان از اضطراب رنج می برد؛ اضطرابی که به گفته کارشناسان زاییده زندگی شهری است و اگر به موقع شناسایی نشود مسیر زندگی کودک را با تلاطم همراه خواهد کرد.

کودک مضطرب

همشهری آنلاین – سمیرا باباجانپور: مراکز سلامت روان وابسته به بهزیستی طرح سنجش اضطراب کودکان را از ابتدای بهمن ماه درحالی اجرا می کند که والدین هنوز رغبت چندانی برای کنترل این اضطراب نشان نمی دهند. آماری که مدیر مرکز سلامت روان پردیس آرامش در منطقه ۵ ارائه می دهد نشان از اهمیت این سنجش و پیگیری والدین دارد. «اعظم میرحاج» کارشناس ارشد علوم تربیتی ومدیر مرکز سلامت روان پردیس آرامش می گوید:« از سال ۱۳۹۶ این طرح را در منطقه ۵ اجرا کرده ایم. سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ هزار کودک را مورد ارزیابی قرار دادیم. نتایج به دست آمده نگران کننده بود. چون آمار از افزایش اضطراب در کودکان خبر می دهد و متأسفانه والدین این موضوع را جدی نمی گیرند. » 

ار ابتدای بهمن ماه این طرح برای سال سوم در منطقه ۵ اجرا می شود. میرحاج می گوید:« امسال قراراست قریب به هزار کودک را مورد بررسی قرار دهیم. سعی کرده ایم با آگاه سازی و ترغیب والدین جامعه آماری مان را گسترش دهیم. هزینه این سنجش ۳ هزار تومان است اما ضرورت این سنجش هنوزبین خانواده ها نهادینه نشده است. »

بررسی سلامت روان را جدی بگیریم


هدف این برنامه شناسایی موارد مشکوک، پیگیری، آگاه سازی والدین، اقدامات لازم و آماده سازی کودکان  برای ورود به مدرسه است. براساس آمار مراجعان به مراکز مشاوره، یکی از مشکلات جدی سلامت روان «اضطراب» است که اتفاقاً جزو شایع ترین اختلالات کودکان سنین مدرسه معرفی شده است. مدیرمرکز سلامت روان پردیس آرامش می گوید:«در برنامه غربالگری، اضطراب در چند مقیاس جدایی، هراس اجتماعی، وسواس وترس ازآسیب جسمی  بررسی می شود وکمک می کند تا علایم و نشانه هایی که شاید از دید والدین پنهان بوده یا عادی تلقی می شود مورد توجه قراربگیرد. » او می افزاید: «طی ۲ سال گذشته تجربیات قابل تأملی در این زمینه به دست آوردیم. برخی والدین اساساً تمایل و نیازی به انجام این کار ندارند و معتقدند براساس شناخت خودشان، فرزندشان اضطراب ندارد. در حالی که این یک برنامه غربالگری است و الزاماً به معنی وجود مشکل نیست. بنابراین بررسی سلامت برای همه کودکان جنبه پیشگیرانه دارد. بررسی نه تنها ضرری ندارد بلکه در صورت وجود مشکل زودتر قابل تشخیص و پیگیری است. نکته دیگراینکه تعداد زیادی از کودکان دچار درجاتی از انواع اضطراب هستند که متأسفانه خانواده به آن توجهی ندارد. زیرا با علایم و نشانه های اضطراب آشنا نیستند یا بعضاً نشانه های جسمی، شناختی و رفتاری موجود را جزو روند کودکی دانسته و معتقدند با افزایش سن برطرف می شود. این در حالی است که اختلال اضطراب کودکی گذرا نبوده و خودبه خود رفع نمی شود. در صورت شناسایی نشدن و انجام ندادن اقدامات لازم، تغییر شکل می دهد و حتی تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه می یابد. بنابراین می تواند باعث افت عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی کودک در آینده و زمینه بروز بسیاری از مشکلات سلامت روان در بزرگسالی شود. »

موارد مشکوک شناسایی می شود
سبک تربیتی والدین (امر و نهی های مداوم، کنترل و توجه بیش از حد)، روابط ناکافی والد و کودک، تناقض در رفتار والدین نسبت به کودک، والدگری مضطربانه، طرد عاطفی کودک، دعواهای والدین، تولد یک فرزند جدید، بیماری یا مرگ یکی از عزیزان در کنار عوامل محیطی مانند محیط فیزیکی نامناسب و ناامن، جابه جایی خانه یا تغییر مهد، حضور در محیط مجازی به جای واقعی، دیدن فیلم ها و کارتون های خشن و نامتناسب با سن، کم بودن ارتباط لازم بین کودک با همسالان و... زمینه ساز اضطراب کودک است.
طرح سنجش اضطراب کودکان به مدت محدود برگزار می شود. در صورت مشکوک بودن ارزیابی اولیه معرفینامه ای به خانواده داده می شود تا برای تشخیص نهایی و انجام اقدامات لازم بتواند با تخفیف ویژه از خدمات مشاوره مراکز بهزیستی استفاده کنند.
 

کد خبر 481141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha