میوم یا فیبروم رحمی به توده‌های غیرسرطانی و خوش‌خیم اطلاق می‌شود که در ناحیه رحم رشد می‌کنند.

پزشک

 این فیبروم‌ها می‌توانند در جاهای مختلف رحم رشد کنند و اندازه آن‌ها معمولا متفاوت است. این فیبروم‌ها ممکن است به اندازه‌ای بزرگ شود که فرد در ناحیه شکم احساس درد کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، دکتر مینو یغمایی استاد گروه زنان دانشگاه شهید بهشتی درباره موضوع فیبروم رحمی گفت: میوم یا فیبروم رحمی توموری خوش‌خیم است که در تعداد زیادی از خانم‌های در سنین باروری وجود دارد.

وی بیان کرد: میوم‌ها تومورهایی خوش‌خیم و اغلب بدون علامت هستند اما در صورت وجود علائم شامل علائمی نظیر خونریزی غیرطبیعی رحمی مانند افزایش حجم خون قاعدگی، درد لگنی و علائم ادراری مانند احساس تکرر و فوریت در دفع ادرار است.

یغمایی با بیان این‌که برخی میوم‌ها از جمله میوم‌های زیرمخاط رحم ممکن است سبب کاهش میزان باروری شوند، افزود: برداشتن این میوم‌ها سبب افزایش میزان باروری می‌شود همچنین میوم رحمی را می‌توان با معاینه و استفاده از روش‌های تصویربرداری تشخیص داد.

این استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سونوگرافی را در دسترس‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش تصویربرداری برای افتراق دادن میوم‌ها از سایر توده‌های لگنی تلقی کرد و توضیح داد: باید توجه داشت بسیاری از فیبروم‌ها به علت نداشتن علامت به درمان نیاز ندارند. در صورت وجود علامت، بسته به نوع و شدت علائم، سن و وضعیت باروری بیمار، تعداد و محل و اندازه میوم‌ها درمان متفاوت است و طیف گسترده‌ای از درمان‌های انتظاری، دارویی و جراحی را شامل می‌شود. 

وی با اشاره به این‌که رشد سریع میوم نشان‌دهنده بدخیمی نیست، گفت: سارکوم‌ها که بدخیم هستند نادر و اغلب در زنان یائسه با درد و خونریزی محتمل است.

کد خبر 480883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha