دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۳
۰ نفر

حشمت‌الله فلاحت پیشه*: در گذشته نه چندان دور فناوری دانش هسته‌ای تنها در انحصار چند کشور پیشرفته و خاص در دنیا بود

در همین زمان که دست یافتن به این دانش برای دیگر کشورها امکان پذیر نبود، جمهوری اسلامی ایران با اتکا به‌خودباوری ملی و دانش بومی و بدون وابستگی به بیگانگان موفق شد با وجود همه فشارها و موانع سیاسی و بین‌المللی و دشمنی‌های آمریکایی‌ها به این دانش دست یابد.

از زمانی که جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه رسید که یک نوع بازی سیاسی در قبال پرونده‌ هسته‌ای‌اش دنبال می‌شود، مشی مستقلی را دنبال کرد. پس از پیمودن این مشی مستقل توانست مجددا برنامه‌ هسته‌ای خود را در بین جنجال‌ها و بازی‌های سیاسی ادامه دهد تا آنکه ایران جزء 9 کشور اول دنیا در برخورداری از فناوری هسته‌ای قرار گرفت.

هرچند موفقیت ایران به‌عنوان یک کشور عضو ان پی تی در دستیابی به دانش صلح آمیز هسته‌ای که براساس قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاصل شد، خوشایند برخی قدرت‌های زورگو نیست اما در نهایت کشورهای غربی از جمله آمریکا وادار خواهند شد که ایران هسته‌ای را بپذیرند.

دشمنان باید با این واقعیت که ایران یک کشور هسته‌ای است و براساس قوانین بین‌المللی می‌خواهد از این دانش استفاده صلح آمیز داشته باشد، کنار بیایند و این واقعیت را بپذیرند.
طبیعی است که ایران در مرحله‌ای قرار گرفته که فشارهای سیاسی و بین‌المللی نمی‌تواند ملت ایران را از مسیر استفاده صلح آمیز از دانش هسته‌ای باز دارد و درخواست کشورهای غربی از جمله آمریکایی‌ها برای تعلیق غنی‌سازی از سوی ایران، یک درخواست غیرقانونی است چرا که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشورعضو ان پی تی و براساس قوانین پذیرفته شده می‌تواند از دانش غنی‌سازی برخوردار باشد. 

لذا طبیعی است که جمهوری اسلامی این درخواست غیرقانونی را که بر خلاف موازین بین‌المللی است نپذیرد و ۲۰ فروردین ماه را که به‌عنوان روز تاریخی و غرورآفرین تاریخ معاصر ملت ایران با نام روز ملی فناوری هسته‌ای به ثبت رسیده است، به نظاره بنشیند. 
همچنین باید این نکته را سرلوحه قرار داد که ما باید دیپلماسی فعال و مسیر تنش‌زدایی را در مسیر احقاق حق کشور در موضوع پرونده‌ هسته‌ای در سال جدید ادامه دهیم.

*عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

کد خبر 48056

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز