دانشمندان به منظور تهیه یک قهوه ایده‌آل دست به دامن دنیای ریاضیات شدند و موفق شدند یک فرمول مناسب برای دم کردن یک فنجان قهوه عالی استخراج کنند.

قهوه و لاغري

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از نیو اطلس نوشت: آیا یک فنجان قهوه لذت بخش‌تر می‌تواند برای محیط زیست هم بهتر باشد؟ گروهی از دانشمندان دانشگاه اورگان(Oregon) یک مدل ریاضی برای آنچه که می‌گویند یک روش ایده آل برای دم کردن قهوه است، ایجاد کنند. آنها ادعا می‌کنند که این رویکرد می‌تواند باریستاها را به سمت تهیه یک قهوه اسپرسوی بهشتی یکی بعد از دیگری و با استفاده از حدود یک چهارم دانه قهوه کمتر سوق دهد.

این گروه تحقیقاتی متشکل از شیمی‌دانان، ریاضی‌دانان، دانشمندان مواد و علاقه‌مندان به قهوه از پنج کشور گردهم آمدند و با کمک هم، پیمانه استاندارد ۲۰ گرمی قهوه را که معمولاً توسط تهیه‌کنندگان اسپرسو در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا ببینند آیا راهی وجود دارد که بتواند این روند را بهینه سازی کند.

این به معنای نگاه کردن به اندازه پیمانه، میزان آسیاب شدن دانه‌های قهوه، فشار آب ایجاد شده توسط دستگاه اسپرسوساز در هنگام پمپاژ آب، سرعت جریان و میزان دانه‌های موجود در هر نوع آب است. محققان با تکیه بر الکتروشیمی برای مشاهده چگونگی انحلال کافئین و سایر مولکول‌ها یک مدل ریاضی ساختند که به آنها امکان پیش‌بینی و آزمایش معیارهای روش‌های مختلف دم کردن قهوه را داد.

این گروه از طریق تجزیه و تحلیل خود، بازده استخراج روش‌های مختلف دم کردن قهوه را محاسبه کرد که به درصد استفاده از قهوه جامد در آب اشاره دارد. در نهایت محققان دریافتند که استفاده کمتر از قهوه در واقع منجر به بازده بالاتر می‌شود.

"کریستوفر هندون" شیمی‌دان دانشگاه اورگان می‌گوید: تأثیر واقعی این مطالعه این است که با استفاده کمتر از قهوه می‌توان فنجان‌های قهوه بیشتر و خوش‌طعم‌تری تولید کرد. اگر به جای ۲۰ گرم قهوه از ۱۵ گرم استفاده کنید و دانه‌های قهوه خود را درشت خرد کنید، به یک فنجان قهوه می‌رسید که بسیار سریع آماده می‌شود و طعمی بسیار عالی هم دارد. این فرآیند به جای اینکه ۲۵ ثانیه طول بکشد، می‌تواند در هفت تا ۱۴ ثانیه اجرا شود، اما شما در پایان طعم بهتری از دانه‌های قهوه استخراج می‌کنید.

دانشمندان می‌گویند کاهش ۲۵ درصدی در مصرف قهوه باعث می‌شود علاوه بر فواید زیست محیطی، کافه‌های آمریکا مجموعا سالانه ۱.۱ میلیارد دلار در هزینه خود صرفه‌جویی کنند.

"هندون" می‌گوید: ما می‌خواهیم استخراج طعم بیشتری از قهوه داشته باشیم تا در هزینه‌ها صرفه جویی کنیم و به محیط زیست کمک کنیم، اما در کنار آن می‌خواهیم به یک فنجان قهوه خوشمزه برسیم، نه اینکه یک فنجان قهوه سوخته یا خیلی تلخ درست کنیم. روش ابداعی ما به ما اجازه می‌دهد تا این کار را به راحتی انجام دهیم.

این تحقیق در مجله Matter منتشر شده است.

کد خبر 480457

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرحسین IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    5 2
    حالا من که قهوه خور هم نیستم ولی دمشون گرم. این که در تیتر خوندم "فرمول ریاضی" برام جااب بود. به نظرم با ریاضیات میشه بهینه ترین و بهترین راه حل ها رو از بین راه های حل مختلف پیدا کرد. دست شما هم درد نکنه. ممنونم به خاطر این مقاله ی خوبتون. پس ۱۵ گرم و دانه های درشت! یادم می مونه برای زمانی که اگر یه وقت خواستم قهوه بخورم!
    • امیر IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
      3 0
      این فرمول برای دستگاه اسپرسو سازه نه روش های سنتی دم کردن قهوه
  • DE ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    1 1
    اره من ۷ سال هست قهوه میزنم واسه مشتری هر وقط پیمانه رو خوب پر نمیکردم قهوه خامه دار تر خوش عطر میشود جالب بود ممنون