دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر - کامران محمدی: هفتمین دوسالانه نقاشی معاصر با 490 اثر از 380 هنرمند در بخش مسابقه و 124 اثر از 71 هنرمند میهمان، از 23 بهمن 86 کار خود را آغاز کرد

هفتمین دوسالانه ملی نقاشی معاصر ایران یک بار دیگر تمدید شد و نقاشی‌های منتخب این دوسالانه، تا 28 فروردین بر دیوار نگارخانه‌های مؤسسه صبا باقی می‌مانند.
مراسم اختتامیه و دومین مرحله اهدای جوایز این دوسالانه، که قرار بود امروز برگزار شود،
28 فروردین در موزه هنرهای معاصر تهران اجرا می‌شود تا نقاشان بالای 40 سال امسال، جوایز خود را دریافت کنند.

در اختتامیه اول که چهارشنبه 22 اسفند 86 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری او برگزار شد، 9 برگزیده زیر 40 سال، در 3 بخش آزاد، ایران خانه ما و اندیشه روشنایی و تاریکی در فرهنگ ایرانی، 63 سکه بهار آزادی و 9 لوح تقدیر را به قرار هر نفر 7 سکه دریافت کردند و اهدای جوایز برگزیدگان بالای 40 سال که طبیعتا دلشان بزرگ‌تر است به امروز محول شد.

اما به‌علتی که روابط عمومی صبا آن را «استقبال چشمگیر علاقه‌مندان» اعلام کرده است، برگزیدگان نهایی باید 8 روز دیگر هم صبر کنند تا سرانجام جایزه ویژه موزه هنرهای معاصر تهران، نشان یادمان دوسالانه هفتم، جایزه ویژه انجمن هنرهای تجسمی ایران و جایزه بنیاد شهید به برگزیدگان خوش‌شانس بالای 40 سال اهدا شود. آن طور که صبا اعلام کرده است، جایزه ویژه موزه هنرهای معاصر تهران در هر دو بخش موضوعی و آزاد، سفر مطالعاتی به کوی هنرمندان پاریس خواهد بود که به برگزیدگان اهدا می‌شود و در بخش جوایز نیز به 3 نفر از هنرمندان برگزیده، نشان یادمان هفتمین دوسالانه اهدا خواهد شد.

علاوه بر همه این‌ها، آثار هنرمندان برگزیده امسال توسط موزه هنرهای معاصر تهران با توافق هنرمند، یعنی به قیمت مناسب خریداری خواهد شد. اما جایزه ویژه انجمن هنرهای تجسمی ایران هم 10 سکه بهار آزادی و لوح تقدیر است که به یک اثر برگزیده با انتخاب هیأت امنای این انجمن اهدا خواهد شد. بنیاد شهید انقلاب اسلامی نیز جوایز خود را به 3 اثر برگزیده شامل لوح تقدیر و 3 سکه بهار آزادی اهدا خواهد کرد. همان طور که مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به 2 نفر 2 سکه بهار آزادی و لوح تقدیر اعطا کرد.

اما به جز این
اما به جز دوسالانه نقاشی، مؤسسه فرهنگی هنری صبا مهلت بازدید از اولین کارگاه هنری خط، رنگ، حضور را نیز تا 28 فروردین ماه تمدید کرده است. علت این تمدید هم استقبال چشمگیر علاقه‌مندان از آثار منتخب ارائه شده در این کارگاه که به هنر مقاومت اختصاص دارد، اعلام شده است.

اما بعد از این 2 نمایشگاه و استقبال چشمگیر علاقه‌مندان که ان‌شاءالله تا 28 فروردین به پایان می‌رسد، «نمایشگاه بزرگ اولین دوسالانه بین‌المللی عکس جهان اسلام با حضور هنرمندان عکاس از ده‌ها کشور جهان» در این مؤسسه برپا خواهد شد؛ ضمن  اینکه همین مؤسسه، در خبر دیگری، اعلام کرده است: «نمایشگاهی از آثار هنرمندان منتخب تمامی نگارخانه‌های کشور با هدف رونق بخشی به اقتصاد هنر، سوم اردیبهشت‌ در مؤسسه فرهنگی-هنری صبا برپا می‌شود.» 

اما خارج از صبا که در فعالیت‌های نمایشگاهی، آرام آرام گوی سبقت را از موزه هنرهای معاصر می‌رباید، مدیریت هنرهای تجسمی معاونت هنری سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران نیز قصد دارد «نخستین جشنواره‌ بزرگ هنرهای تجسمی شهر» را در تهران برگزار کند. «ترویج و عینیت ‌بخشیدن به خلاقیت‌های هنری تجسمی جوانان در مقوله بازنمایی هنرمندانه مسائل شهری، اعتلا و تقویت بنیادهای هنر شهری در عرصه هنرهای تجسمی و تقویت فرهنگ و هنر شهری و شناسایی و معرفی استعدادها، تجربه‌ها و دستاوردهای هنری شهروندان» از جمله اهداف جشنواره تجسمی شهر عنوان شده است.

این جشنواره با دو موضوع آزاد و شهری برگزار خواهد شد که در بخش شهری، هر موضوعی که به نحوی به شهر مربوط باشد، محور کار خواهد بود: رفتارهای ترافیکی شهروندان، محیط زیست شهری، بهداشت، حمل‌ونقل، خدمات شهری، خانواده، اوقات فراغت، فضای سبز، ورزش و تفریح، حاشیه‌نشینی، کار و فعالیت، محلات، فضای فرهنگی، آلودگی هوا، معنویت و آرامش و...
عکاسی، نقاشی، پوستر، کاریکاتور، طراحی و تصویرسازی برای دیوارنگاری، رشته‌های این جشنواره خواهد بود و احتمالا در تابستان امسال برگزار می‌شود.

کد خبر 48039

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز