حسن‌پور از انتشار آئین‌نامه صدور مجوز کافه‌کتاب‌ها در آینده نزدیک خبر داد و با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد فضای کافه کتاب باید به عرضه کتاب اختصاص داشته باشد، گفت: نباید فراموش کنیم هدف، افزایش ویترین کتاب در کشور است نه ایجاد فرصت برای استفاده دیگران از اسم کتاب‌فروشی.

كافه كتاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا، هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، درباره تدوین آئین‌نامه صدور مجوز کافه‌کتاب گفت: تنظیم این آئین‌نامه برای کافه‌کتاب‌ها از منظر مقررات عمومی، نهایی شده است؛ اما در ادامه این جریان، دچار نوعی پارادوکس و نگرانی شدیم که شاید کافه‌کتاب‌ها با توجه به معیارهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دچار ملاحظات کافی‌شاپ‌ها شوند؛ درحالی‌که مفهوم «کافه‌کتاب» و «کافی‌شاپ» متفاوت است.

  • منتظر تعیین استاندارد مقررات بهداشتی ویژه «کافه‌کتاب» هستیم

وی افزود: برای پیشگیری از بروز هر مشکلی، نمایندگان اتحادیه با مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد مذاکره شدند. در حال حاضر منتظر ابلاغ «آئین‌نامه مقررات بهداشتی کافه ‌کتاب» از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هستیم و بعد از ابلاغ، آئین‌نامه تایید شده از سوی این وزارتخانه، اتحادیه منعی برای صدور مجوز تاسیس کافه کتاب، ندارد.

حسن‌پور با اشاره به درخواست اتحادیه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دوستان در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، ضمن آشنایی با مفهوم و تعریف «کافه‌کتاب» از کافه‌کتاب‌ها نیز دیدن کردند. درخواست اتحادیه از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با توجه به نوع خدمات متفاوت «کافه‌کتاب» ‌ و «کافی‌شاپ» مشخص بود؛ تعیین استاندارد مقررات بهداشتی ویژه «کافه‌کتاب».

وی با تاکید بر تفاوت مفهوم «کافه‌کتاب» با «کافی‌شاپ»، بیان کرد: امکان تسریع در تنظیم آئین‌نامه و صدور مجوز وجود داشت اما نباید فراموش کنیم مشکل رعایت «آئین‌نامه مقررات بهداشتی کافه‌شاپ‌ها» دوستان را گرفتار می‌کرد.

  • باید از صنف کتاب‌فروشی، صیانت می‌کردیم/ آئین نامه اصولی تنظیم شده است

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران درپاسخ به این پرسش که آیا می‌توان تدوین آئین‌نامه تاسیس «کافه‌کتاب» از سوی اتحادیه را نخستین آئین‌نامه در این حوزه دانست، توضیح داد: پیش‌تر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز به صدور مجوز برای کافه کتاب اقدام کرده بود اما با توجه به گستردگی شهر تهران، تنظیم و تدوین آئین‌نامه به مداقه بیشتری نیاز داشت؛ علاوه‌براین در این جریان باید از صنف کتاب‌فروشی، صیانت می‌کردیم.
 
حسن‌پور افزود: قوانین باید به گونه‌ای تنظیم می‌شد که به «کافه‌کتاب» مربوط باشد؛ یعنی با توجه به اینکه تقاضا برای تاسیس کافه کتاب قابل‌توجه است، در اتحادیه تلاش کردیم آئین‌نامه تخصصی و اصولی برای کافه کتاب تدوین کنیم تا برای همیشه باقی بماند. عرضه بسیاری خدمات در کافی‌شاپ‌ها، معمول است؛ درحالی‌که با تعریف و ماهیت کافه‌کتاب همخوانی ندارد؛ بنابراین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجاز بود براساس آنچه در اختیار داشت، یعنی آئین‌نامه بهداشت کافی‌شاپ‌ها، برای بسیاری از کافه کتاب‌ها، مجوز فعالیت صادر نکند.

حسن‌پور، درباره سرنوشت کتاب‌فروشی‌هایی که بخش کافه هم دارند و با عنوان کافه‌کتاب فعال هستند، بعد از انتشار آئین‌نامه صدور مجوز کافه‌کتاب از سوی اتحادیه، بیان کرد: عکس‌العمل صاحبان کافه‌کتاب‌های فعال، بسیار حائز اهمیت است. به نظر می‌رسد دو رویکرد را شاهد خواهیم بود؛ نخست اینکه برای دریافت مجوز کافه‌کتاب اقدام خواهند کرد که به معنای رعایت استانداردهاست یا برای دریافت مجوز، مراجعه نخواهند کرد.
 
وی افزود: مراجعه نکردن به این معناست که آن‌ها فقط مجوز کتاب‌فروشی دارند نه کافه‌کتاب؛ بنابراین باید به مراجع قانونی پاسخگو باشند. علاوه براین اگر به اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، برای برخورد با این دسته افراد الزام قانونی داده شود، باید پاسخگو باشند.

به گفته حسن‌پور، مدیران کافه‌کتاب‌ها اگر برای دریافت مجوز اقدام کنند، فرصت دارند تا براساس مفاد آئین‌نامه محیط را با استانداردهای «کافه‌کتاب» هماهنگ کنند. شرایط تاسیس «کافه‌کتاب» با توجه به اینکه قرار نیست بسیاری از خدمات کافی‌شاپ را عرضه کند، آسان‌تر است.

  • متقاضیان کافه کتاب باید کتاب‌فروش باشند

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان درباره شاخصه اصلی «کافه‌کتاب» گفت: «کافه‌کتاب» و «کافی‌شاپ» در بخش کافه با هم مشترک هستند اما در حقیقت عرضه کتاب و فعالیت کتاب‌فروشی، مشخصه اصلی «کافه‌کتاب» محسوب و مشمول دریافت مجوز از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان می‌شود؛ بنابراین با کافه‌ای که قفسه کتاب هم دارد، بسیار متفاوت است.

وی ادامه داد: افراد متقاضی دریافت مجوز کافه‌کتاب باید ابتدا کتاب‌فروش باشند. نباید فراموش کنیم هدف، افزایش ویترین کتاب در کشور است؛ نه ایجاد فرصت برای استفاده دیگران از اسم کتاب‌فروشی.
 
حسن‌پور با اشاره به پیش‌بینی اتحادیه برای افراد متقاضی دریافت مجوز کافه کتاب که در حال حاضر نیز در کافه‌کتاب فعال هستند، بیان کرد: متقاضیان با انجام برخی تعدیل‌ها می‌توانند برای دریافت مجوز «کافه‌کتاب» اقدام کنند. گاهی اما ممکن است افراد به دلیل اختلاف زیاد فعالیت‌شان با معیارهای کافه‌کتاب، ترجیح بدهند در قالب کافی‌شاپ فعالیت خود را ادامه دهند.

  • تلاش می‌کنیم برای کافه‌کتاب‌ها معافیت بگیریم

وی درباره معافیت مالیاتی کافه‌کتاب‌ها، گفت: اداره امور مالیاتی، هماهنگی و همکاری قابل‌توجهی با اتحادیه داشته است؛ بنابراین تلاش می‌کنیم معافیت کتاب‌فروشان برای کافه‌کتاب‌ها هم اعمال شود. اگر استانداردهای مندرج در آئین‌نامه رعایت شود، دوستان‌ ما در اداره امور مالیاتی صددرصد کمک خواهند کرد تا فعالان این رسته نیز از این مسیر عبور کنند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان با بیان این مطلب که همه تلاش‌ها برای ارتقاء جایگاه کتاب است، بیان کرد: اگر میزان نمایش و عرضه کتاب در کافه کتاب‌ها به اصطلاح، بچربد که البته باید هم بچربد، تلاش خواهیم کرد برای فعالان این رسته هم معافیت مالیاتی بگیریم. درغیراین‌صورت؛ اگر عملکردها نشان‌دهنده عبور از معیارها باشد و به بهانه‌ تاسیس کافه‌کتاب و تعبیه چند قفسه کتاب به فروش قهوه و یا انواع خوراکی اقدام شود، قطعا اتحادیه به نظام مالیاتی کشور درخواست معافیت مالیاتی نخواهد داد.

به گفته حسن‌پور، قرار نیست، وارد حوزه فعالیت دو اتحادیه «بستی آبمیوه و کافی‌شاپ» و «قهوه‌ خانه‌داران و سفره خانه‌های سنتی» بشویم. فعالان این حوزه درآمد و مرجع خود را دارند و در حوزه مالیات نیز باید پاسخگو باشند.

  • ۶۰ تا ۷۰ درصد کافه‌کتاب باید کتاب‌فروشی باشد

رئیس اتحادیه ناشران  و کتاب‌فروشان تهران بیان کرد:  تلاش شده آئین‌نامه تاسیس «کافه کتاب»، جامع و کامل باشد. حداقل‌ متراژ برای جانمایی قفسه کتاب تعیین شده و متقاضیان باید ۶۰ تا ۷۰ درصد محیط کافه‌کتاب را به کتاب اختصاص دهند.

وی افزود: جامعیت آئین‌نامه زمینه‌ برای گفت‌وگو با مسئولان مالیاتی را فراهم کرده است؛ به‌عبارت دیگر، ایجاد محیط کافه در کتاب‌فروشی فقط با هدف تقویت سرانه مطالعه است.
 
حسن‌پور با تاکید بر رویکرد اصلی اتحادیه در توسعه ویترین کتاب گفت: یادآور می‌شوم هدف، افزایش ویترین کتاب در کشور است نه ایجاد فرصت برای استفاده دیگران از اسم کتاب‌فروشی؛ بنابراین تاکید می‌کنم اصل در صدور مجوز به متقاضیان تاسیس «کافه‌کتاب» این است، محیط ابتدا باید کتاب‌فروشی باشد.

کد خبر 480323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha