دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

مهدی ربوشه: هافبک میانی تیم‌ملی معتقد است که بازی با امارات کلید صعود به مرحله بعدی است.

جواد نکونام این روزها از روحیه مناسبی برخوردار است. هافبک جنگنده اوساسونا که به تازگی از بند مصدومیتی 6ماهه رهایی پیدا کرده است در گفتگو با همشهری آینده را مثبت ارزیابی می‌کند.

نکونام به احتمال فراوان از بازی برابر دپورتیوولاکرونیا در ترکیب وساسونا قرار خواهد گرفت. وی همچنین حضور علی دایی در تیم‌ملی را اتفاق مهمی برمی‌شمرد و می‌گوید: «دایی با هیچکس دشمنی ندارد.»

  • جواد نکونام رفته‌رفته به شرایط بازی برمی‌گردد. این اتفاق خوب را چطور ارزیابی می‌کنی؟

این روزها روحیه بهتری دارم. شرایط بدنی‌ام بهتر شده است و امیدوارم ظرف هفته‌های آینده بتوانم به خوبی با اوساسونا تمرین کنم.

  • چه زمانی شرایط همراهی اوساسونا را به دست می‌آوری؟

اینطور که پیش می‌رود فکر می‌کنم در نهایت تا دو هفته دیگر بتوانم شرایط بازی کردن را پیدا کنم. البته حضورم در ترکیب اوساسونا به نظر سرمربی تیم بستگی دارد. شاید او تا چند هفته به من بازی ندهد تا به طور کامل از بند مصدومیت رهایی پیدا کنم. در هر حال شرایط خوبی را سپری می‌کنم و راضی‌ام.

  • بعد از بازگشت به اوساسونا مربی تیم توصیه خاصی به تو داشت؟

سرمربی تیم مدام به من روحیه می‌دهد. به من می‌گوید مصدومیت تو بدشانسی من بود. اما مهم نیست. حالا به تدریج بهتر خواهی شد.

  • شرایط کلی اوساسونا در لالیگا چندان تعریفی ندارد. درست است؟

تیم ما فوتبال را خیلی خوب بازی می‌کند اما باخت مقابل بتیس شرایط اوساسونا را در جدول و به منظور راهیابی به جام یوفا سخت‌تر کرد. حالا باید بیشتر تلاش کنیم. افسوس که اوساسونا برابر بتیس تن به شکست داد، در غیر این صورت تا راهیابی به جام یوفا 3 امتیاز بیشتر فاصله نداشتیم.

  • با حرارت خاصی در این مورد حرف می‌زنی.

بله، چون شخصاً انگیزه‌های زیادی برای خودنمایی در جام یوفا دارم و دوست دارم سال آینده همراه با اوساسونا بار دیگر حضور در این رقابت‌ها را تجربه کنم.

  • مهم‌ترین مسئله جواد نکونام چیست؟

اینکه ما گذشته را مرور کنیم اصلاً چیز بدی نیست، اما نگاه من به آینده است. تا اینجا با تلاش خودم موفقیت‌ها را ساخته‌ام از این به بعد هم عقب‌نشینی نمی‌کنم. مهمترین مسئله‌ای که فکرم را به خود مشغول کرده درخشش در اوساسونا و لیگ اسپانیا است. باید خیلی زود به شرایط آرمانی‌ام برگردم.

  • اگر در یکی از تیم‌های لیگ کشورمان حضور داشتی زمان بازی کردن تو به تعویق می‌افتاد؟

نه، اصلاً. اگر در لیگ ایران بودم یک ماه پیش بازی می‌کردم. اما اینجا به دلیل پرفشار بودن تمرینات و بازی‌های لیگ مربیان برای استفاده از بازیکن اصلاً شتابزده عمل نمی‌کنند.

  • راستی موفق به دیدن بازی تیم‌ملی برابر کویت شدی؟

بله، بازی را دیدم.

  • خب، نظر خاصی نداری؟

ما عادت کرده‌ایم که بگوییم برای صعود به مرحله بعدی، زمان لازم است.

  • یعنی زمان دادن به کادرفنی را رد می‌کنی؟

نه، ابداً منظورم این نیست. من می‌گویم شرایط تیم‌ملی همیشه سخت بوده و خواهد بود. تیمی که فقط 5 روز در اختیار علی دایی و کادرفنی بوده به نظر من در کویت نتیجه خوبی به دست آورده است. نباید در همین شروع کار انتظار یک تیم خارق‌العاده را داشته باشیم. تیم ملی نتیجه خوبی به دست آورد، هرچند که می‌توانستیم برنده بازی هم باشیم.

  • به نظر تو علی دایی توانسته تا حدودی در تیم‌ملی تغییر ایجاد کند؟

تیم‌ملی شرایط بهتری پیدا کرده است. به اعتقاد من تغییرات چشمگیر را باید چند ماه دیگر ببینیم نه الان. ظرف یکی، دو ماه نمی‌توان توقع یک تیم متحول شده را داشت. تعجب می‌کنم که چرا عده‌ای در همین شروع کار از علی دایی توقع دارند دست به کارهای خارق‌العاده بزند. همه‌چیز این فوتبال معلوم است. ما برای قدرت‌نمایی در آسیا به زمان بیشتری نیاز داریم.

  • اما عده‌ای اسکلت تیم‌ملی را چندان مناسب نمی‌دانند. نظر تو چیست؟

من حرف‌های علی دایی را گوش کرده‌ام. می‌دانم با چه ایده‌ای در تیم‌ملی کار می‌کند. از همان روز اول هم خود دایی گفته است که بازیکنان آماده را به تیم ملی دعوت می‌کند. خب این خیلی حرکت مثبتی است. تیم ملی ما به این روش احتیاج داشت.

  • فکر می‌کنی این انتقادها غیرفنی است؟

نه، هر مربی ایده‌ای دارد. اما نباید فراموش کرد که در تیم‌ملی ملاک انتخاب نهایی، رأی سرمربی است. علی دایی هر لیستی را که معرفی می‌کرد مطمئن باشید عده‌ای دست به انتقاد می‌زدند.

  • پس شرایط تیم‌ملی و روش علی دایی را مفید می‌دانی. درست است؟

صددرصد. ببینید، دایی سرمربی تیم‌ملی است. اگر به او اعتماد کردیم باید فرصت بدهیم که ایده‌هایش را در تیم‌ملی پیاده کند. فکر می‌کنم در شرایط فعلی اصلاً به صلاح نیست که هر روز عده‌ای در روزنامه‌ها از دایی انتقاد کنند.

  • مسئله‌ای که این روزها علی دایی را هم نگران کرده شایعه تعامل نه‌چندان خوب وی با لژیونرها است. در این باره چه نظری داری؟

به نظر من آنهایی که به این شایعه دامن می‌زنند در چند جبهه به فوتبال ملی ما لطمه وارد می‌کنند؛ به علی دایی، به لژیونرها و مهمتر از همه، به تیم‌ملی. واقعاً معنی این حرف را نمی‌فهمم. شخصیت علی دایی روشن است. مطمئن باشید در تیم‌ملی به دنبال دشمنی با کسی نیست.

چون می‌خواهد در این عرصه هم موفق باشد. این سئوال‌هایی که مدام از دایی می‌پرسند تا او را عصبانی کنند به نظر من اصلاً ارزش فکر کردن هم ندارد. بازی‌های اصلی تیم‌ملی شروع شده است اما متأسفانه بعضی‌ها فقط دنبال این هستند که برای تیم‌ملی حاشیه درست کنند.

  • شاید این بهترین حربه برای به حاشیه کشیدن تیم‌ملی است. اینطور فکر نمی‌کنی؟

آنهایی که نمی‌خواهند تیم‌ملی موفق شود راه‌های گوناگون را برای ایجاد اختلاف در درون اردوی تیم‌ملی آزمایش می‌کنند. فقط می‌دانم که بدخواهان تیم‌ملی به هدف‌شان نمی‌رسند، همین.

  • تیم‌ملی در بازی با امارات جواد نکونام را در اختیار خواهد داشت؟

بستگی به شرایط دارد. اگر دعوت شوم با افتخار برای تیم‌ملی بازی می‌کنم. این را همیشه ثابت کرده‌ام.

  • فکر می‌کنی بتوانی مثل گذشته در میانه میدان بی‌نقص بازی کنی؟

فکر نمی‌کنم، مطمئن هستم. خودم خیلی دوست دارم تا بازی امارات، در شرایط آرمانی قرار بگیرم. اگر همه چیز طبق روال پیش برود امیدوارم با تمام توان در بازی برابر امارات تیم ملی کشورم را همراهی کنم.

  • بازی‌های تیم‌ملی با توجه به کسب دو تساوی مقابل سوریه و کویت حساس‌تر هم شده است. قبول داری؟

بازی با امارات کلید صعود تیم‌ملی به مرحله بعدی است. حتی به تساوی هم نباید فکر کنیم. باید برنده ورزشگاه آزادی را ترک کنیم. اگر امارات را شکست دهیم، تیم‌ملی در شرایط روحی فوق‌العاده‌ای قرار خواهد گرفت.

  • بازی با اماراتی‌ها البته سختی‌های خاص خودش را دارد.

سخت است اما اگر ما مدعی قدرتمندی در آسیا هستیم، نباید مقابل این تیم‌ها عقب‌نشینی کنیم. بازیکنان ما الان همه‌کاره تیم‌های اماراتی هستند. باید به آنها نشان دهیم که تیم‌ملی ایران نیز یک سروگردن بالاتر از آنها است.

کد خبر 48015

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز