دولت آمریکا در ادامه اقدامات ضد ایرانی خود ورود سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی با برخی انواع روادید به خاک آمریکا را ممنوع اعلام کرد.

ايران و آمريكا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ ورود سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی به خاک ایالات متحده با انواع خاصی از روادید را ممنوع کرد. 

در دستورالعمل جدیدی که چهارشنبه صادر شده‌، وزارت امنیت داخلی آمریکا گفته ایرانی‌ها و خانواده‌های آنها بعد از این مجاز به تقاضا برای دریافت روادیدهای نوع E-1 و E-2 و یا تمدید آنها نخواهند بود. 

گزارش آسوشیتدپرس حاکی است این محدودیت از روز پنجشنبه هفته جاری (۲۳ ژانویه/ ۳ بهمن‌ماه) اجرایی خواهند شد. 

این دو نوع روادید به بازرگانان و سرمایه‌گذاران کشورهای خارجی که اقدام به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های آمریکایی کنند اجازه می‌دهد در ایالات متحده کار و زندگی کنند. 

سازمان مهاجرت و شهروندی آمریکا گفته این تصمیم در نتیجه اقدام سال گذشته دولت ترامپ در خروج از معاهده‌ای با ایران صورت گرفته است. این معاهده که در سال ۱۹۵۵ عقد شده بود به دنبال تقویت پیوندهای بازرگانی و اقتصادی میان دو کشور بود. 

ایرنا نیز نوشت: به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت امنیت داخلی دولت امریکا در مقررات جدیدی که در روزنامه رسمی «فدرال رجیستر» منتشر شد، اعلام کرد: ایرانی‌ها و خانواده‌هایشان دیگر واجد شرایط برای درخواست یا تمدیدهای روادیدهای موسوم به E-۱ و E-۲ نیستند. این محدودیت از روز پنجشنبه به اجرا در می‌آید.

این نوع روادیدها به «بازرگانان» و «سرمایه‌گذاران کلان» خارجی در شرکت‌های آمریکایی امکان می‌دهد که در ایالات متحده کار و زندگی کنند.

اداره «خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده آمریکا» که زیرمجموعه وزارت امنیت داخلی است، اعلام کرد این محدودیت‌های جدید در راستای خروج آمریکا از «معاهده مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین دول متحده آمریکا و ایران»  است.

«عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین دول متحده آمریکا و ایران» در ۲۳ مرداد ۱۳۵۴ هجری شمسی (۱۵ اوت ۱۳۵۵ میلادی) میان نمایندگان دو کشور امضا شد و در جلسه سه ‌شنبه بیست و هشتم اسفند ماه ۱۳۳۵ به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

اداره خدمات شهروندی و مهاجرت آمریکا همچنین افزود، ایرانی‌هایی که بر اساس این نوع روادیدها در ایالات متحده هستند، لازم است که پس از منقضی شدن اعتبار رواید آنها، این کشور را ترک کنند.

بنا بر اعلام این اداره، این مقررات جدید، ایرانی‌ها را از درخواست برای صدور یا تمدید سایر روادیدهایی که واجد شرایط آنها هستند، منع نمی‌کند.

به نوشته آسوشیتدپرس، شمار ایرانی‌هایی که روادیدهای نوع E-۱ و E-۲ استفاده می‌کنند، مشخص نیست اما به نظر می‌رسد که تعداد آنها کم باشد. سالانه بیش از ۱۰ میلیون روادید غیرمهاجرتی از سوی آمریکا صادر می‌شود که تنها ۴۸ هزار مورد آنها از نوع E است.

کد خبر 480027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
    0 0
    هر وقت اين كشور تروريستي آمريكا تو دهني از ملت إيران ميخوره عكس العملش اينطوري ميشه
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
    0 0
    دیگه از تموم ایرانیا می‌ترسه