چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

آفلاتوکسین‌ها خانواده‌ای از سم‌ها هستند که به‌وسیله قارچ‌های رشد کرده روی محصولات کشاورزی مانند ذرت، بادام‌زمینی، بذر کتان و بادام تولید می‌شوند.

Aspergilus

به گزارش همشهری آنلاین قارچ‌های اصلی که آفلاتوکسین‌ها را تولید می‌کنند، قارچ‌های آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس پارازیتیکوس هستند که در مناطق گرم و مرطوب به فراوانی رشد می‌کنند.

قارچ‌های تولیدکننده آفلاتوکسین می‌توانند محصولات کشاورزی را در زمین کشاورزی، در هنگام برداشت و در هنگام انبار کردن آلوده کنند.

افراد با خوردن محصولات گیاهی آلوده (مثلاً بادام‌زمینی) یا با مصرف گوشت و لبنیات حیواناتی که خوراک آلوده خورده‌اند، در معرض آفلاتوکسین‌ها قرار می‌گیرند.

کشاورزان و سایر افرادی که در بخش کشاورزی کار می‌کنند، ممکن است با استنشاق غبار ایجادشده هنگام جابه‌جایی و پردازش محصولات کشاورزی و غذایی آلوده در معرض این سموم قرار گیرند.

آفلاتوکسین‌ها موادی سرطان‌زا و جهش‌زا هستند و قرارگیری در معرض آفلاتوکسین‌ها باعث افزایش خطر دچار شدن به سرطان کبد می‌شود.

برای کاهش قرارگیری در معرض آفلاتوکسین خشکبار و مغزهای خوراکی مصرفی‌تان را از برندهای معتبر بخرید و خشکباری را که کپک‌زده، تغییر رنگ داده یا چروکیده شده دور بریزید.

سازمان‌های ناظر بهداشتی غذاها را ازلحاظ میزان آفلاتوکسین آزمایش می‌کنند تا مواد غذایی بیش‌ازحد مجاز حاوی این سموم نباشند.

مصرف منظم رژیم غذایی حاوی سبزی‌های تیره هویج یا چتریان مانند هویج، زردک، کرفس و جعفری ممکن است اثرات سرطان‌زای آفلاتوکسین‌ها را کاهش دهد.

هیچ ضد سم خاصی برای آفلاتوکسین وجود ندارد. درمان در موارد مسمومیت با آفلاتوکسین‌ها علامتی و حمایتی است.

کد خبر 480004

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha