مقامات ارشد چین به مقامات رده پایین‌تر هشدار داه‌اند که درباره گسترش کوروناویروس جدید را که تاکنون حدود ۳۰۰ نفر را مبتلا کرده است، پنهان‌کاری نکنند.

CORONAVIRUS

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی این هشدار در زمانی اعلام می‌شود که رسانه‌های دولتی چین می‌گویند تا به حال شش نفر به علت ذات‌الریه ناشی از کوروناویروس جدید در این کشور فوت کرده‌اند.

همچنین ثابت شده است که این ویروس می‌تواند از شخصی به شخص دیگر منتقل شود.

سازمان جهانی بهداشت قرار است روز چهارشنبه ۲ بهمن درباره اعلام وضعیت اضطراری بین‌المللی بهداشت عمومی درباره این ویروس تصمیم بگیرد- این سازمان قبلا در هنگام شیوع آنفلوانزای خوکی و ابولا وضعیت اضطراری اعلام کرده بود.

اگر چنین اعلامی انجام شود، به معنای فراخوان فوری برای پاسخ هماهنگ‌شده بین‌|لمللی در برابر شیوع این ویروسی تنفسی جدید است.

کمیسیون بهداشت ملی چین روز دوشنبه برای نخستین بار تایید کرد که این عفونت ویروسی قابل انتقال انسان به انسان است.بر اساس اعلام این کمیسیون دو نفر در استان گوانگ‌دونگ چین به این طریق آلوده شده‌اند.

کمیسیون بهداشت شهرداری شهر ووهان چین نیز در بیانیه‌ای جداگانه‌ای اعلام کرد که دست کم ۱۵ نفر از کارکنان پزشکی در این شهر به این ویروس آلوده شده‌اند و یکی از آنها در شرایط بحرانی است.

این کارکنان احتمالا به خاطر تماسی با بیماران به کوروناویروس جدید آلوده شده‌اند. همه این افراد در وضعیت ایزوله نگهداری و درمان می‌شوند.

شیوع فعلی این کوروناویروس یادآور خاطرات شیوع ویروس «سارز» (SARS) (نشانگان شدید حاد تنفسی) - کوروناویروس دیگری که از چین منشا گرفت- است که باعث مرگ ۷۷۴ نفر در اوائل دهه ۲۰۰۰ در چندین کشور عمدتا در قاره آسیا شد.

چین در آن هنگام در ابتدا اطلاعات درباره همه‌گیری این ویروس را از عموم پنهان کرد. دولت چنین همچنین شمار واقعی موارد عفونت را گزارش نکرد و خطرات ویروس را کم‌اهمیت جلوه داد و نتوانست اطلاعات بهنگامی را در اختیار بگذارد که به گفته کارشناسان می توانست جان افراد را نجات دهد.

آنالیز رمز ژنتیکی ویروس جدید نشان می‌دهد که این ویروس بیش از هر کوروناویروس انسانی دیگر به ویروس سارز نزدیک است.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین به طور بی‌سابقه‌ای خواستار «تلاش همه‌جانبه» از جمله ارائه سریع اطلاعات و انجام اقدامات برای «راهنمایی افکار عمومی» در شیوع فعلی شده است.

همچنین کمییسون مرکزی سیاسی و قانونی حزب کمونیست چین هم در روز سه‌شنبه با انتشار آنلاین تفسیری اظهار کرد چین «درسی دردناک» را از همه‌گیری سارز گرفت و خواستار اطلاع‌رسانی عمومی در این باره شد.

این مقاله هشدار می‌دهد که «فربیکاری» می‌تواند «یک بلای طبیعی کنترل‌پذیر را به یک مصیبت ساخته دست انسان» بدل کند.

کد خبر 479770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha