نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان، صادرات را دلیل اصلی افزایش قیمت پیاز در روزهای اخیر اعلام کرد.

پیاز

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایسنا، محمدصادق ریاحی اظهار کرد: افزایش قیمت پیاز در بازار به دلیل صادرات پیاز مناطق بناب و تبریز به کشورهای هند و پاکستان است. افزایش نرخ ارز نیز موجب رغبت به صادرات و کم شدن محصول پیاز در بازار شده است.

وی همچنین دلیل دیگر افزایش قیمت پیاز را بارندگی‌های اخیر، سیل و خیس شدن زمین عنوان کرد که موجب تاخیر در برداشت این محصول شده است.

نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر تب افزایش قیمت پیاز در بازار گرفته شده و پیاز سفید نو در میدان با نرخ ۶ هزار تومان و در سطح خرده‌فروشی با سود ۲۰ تا ۲۵ درصد عرضه می‌شود، همچنین پیاز قرمز به دلیل صادرات کم بوده و وارد بازار اصفهان نمی‌شود و قیمت عمده‌فروشی آن بین ۵ هزار تا ۵ و ۵۰۰ تومان است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه اتحادیه عمده‌فروشان میوه و تره‌بار به دنبال برقراری تعادل بازار بین مصرف‌کننده و کشاورزان است، جهاد کشاورزی یکی از نهادهای تصمیم گیرنده دولتی برای مقابله با صادرات پیاز است، البته در نامه‌ای به این وزارتخانه اعلام کرده‌ایم که در صورت تداوم صادرات دوباره با افزایش قیمت این محصول مواجه می‌شویم.

به گفته ریاحی، مصرف روزانه پیاز در کشور ۲ هزار تن و گوجه را حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تن است.

وی همچنین درباره افزایش قیمت موز در بازار اظهار کرد: قیمت موز امروز ۱۴ هزار تومان است که افزایش نرخ آن به دلیل نوسانات ارزی و همچنین عدم امکان گشایش اعتباری است که بازرگانان برای واردات موز ناچار به خرید از واسطه‌ها هستند.

نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان همچنین دلیل دیگر افزایش قیمت موز را از بین رفتن موز ایرانی در سیل اخیر چابهار اعلام کرد.

وی اظهار کرد: در مورد وضعیت مرکبات به دلیل سرمای هوا و نزدیک شدن به پایان سال، باغداران ناچار به برداشت زودهنگام پرتقال می‌کنند که بعد از آن در اختیار واسطه قرار می‌گیرد که به طور معمول این محصول تا عید افزایش قیمت جزیی خواهد داشت.

ریاحی همچنین درباره افزایش قیمت ریحان در بازار، گفت: سرمای هوا و همچنین مشکلات گلخانه‌داران در تامین گاز موجب افزایش قیمت ریحان شده است.

کد خبر 479390
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha