شرکت اسپیس‌ایکس سیستم «لغو پرواز» فضاپیمای «دراگون سرنشین‌دار» را با موفقیت آزمایش کرد.

crew dragon

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  بی.بی.سی پس از ماه‌ها انتظار فضاپیمای جدید شرکت  اسپیس ایکس به نام «کرو دراگون» (دراگون سرنشین‌دار) در یک برنامه آزمایشی طولانی مدت به آخرین نقطه عطف خود رسید. این موفقیت زمینه را برای فضانوردان هموار می‌سازد تا امسال از این فضاپیما برای عزیمت به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده کنند.

کپسول فضایی دراگون که سرنشینی نداشت، ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه روز یکشنبه ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) به وقت ساحل شرقی آمریکا، سوار بر موشک «فالکون ۹» از مرکز فضایی کندی پرتاب شد. حدود ۸۴ ثانیه پس از پرتاب، دراگون عمدا خود را از موشک جدا کرد تا وضعیتی را شبیه سازی کند که نشان دهد در صورت بروز مشکل در حین پرواز با خدمه می‌تواند مسافران را بی‌خطر منتقل سازد.

پرتاب روز یکشنبه پس از یک تاخیر ۲۴ ساعته به علت بدی وضعیت آب و هوا در روز شنبه انجام شد. چترهای نجات دراگون این کپسول را به نقطه امن در ۳۰ کیلومتری فلوریدا رساند. در این آزمایش لغو پرواز هیچ انسانی شرکت نداشت و تنها سرنشینان سفینه فضایی دراگون یک جفت «آدمک» زن و شوهر بودند. 

عکس روز | پرتاب اسپیس ایکس

این آزمایش آخرین نقطه عطف اصلی برای  شرکت اسپیس ایکس واقع در کالیفرنیا محسوب می‌شود تا سازمان فضایی آمریکا (ناسا)، قابلیت اسپیس ایکس را برای انتقال فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی فضایی در اواخر سال میلادی جاری تایید کند. ناسا با اسپیس ایکس و همچنین شرکت بوئینگ برای ارسال منظم فضانوردان به مدار پایین زمین قرار داد بسته است. 

از زمان بازنشستگی شاتل‌های فضایی در سال ۲۰۱۱، فضانوردان آمریکایی نمی‌توانستند از خاک آمریکا به فضا سفر کنند اما پرواز ظاهرا بدون مشکل روز یکشنبه، این وقفه طولانی را احتمالا تا اوایل تابستان به پایان می‌رساند. 

اسپیس ایکس وعده داده بود که این مانور فرار، تماشایی خواهد بود و همینطور نیز شد. زمانیکه کپسول دراگون موتورهای فرار خود را روشن کرد، راکت تقویت کننده فالکون، ثبات آیرودینامیکی خود را از دست داده بود و منفجر شد و توپ بزرگی از آتش در آسمان ایجاد کرد. اما در این زمان کپسول دراگون به اندازه کافی از این راکت دور شده بود و با کمک پیشرانه‌های قدرتمند «سوپر دراکو» خود همچنان در حال حرکت در آسمان بود. این تقویت کننده‌ها دراگون را به سمت زمین هدایت کردند و چهار چتر نجات این کپسول سرعت آن را کم کردند تا به آرامی در اقیانوس اطلس فرود آید. سپس گروه‌هایی از سازمان فضایی اسپیس ایکس و ناسا، این کپسول را بازیابی کردند و به خشکی بازگرداندند.

آزمایش موفق سیستم لغو پرواز  سفینه فضایی دراگون سرنشین‌دار پیروزی بزرگی برای اسپیس ایکس محسوب می‌شود. 

کد خبر 479356

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha