بسیاری از ساکنان شهر جدید پردیس برای فرار از بیکاری به یک وانت یا چرخ‌دستی در گوشه و کنار شهرستان به دست‌فروشی روی آورده و با عرضه کالاهای نه‌چندان مرغوب خود به مشتریان ارزان پسند، نان کسبه قانونمند شهرستان را آجر می‌کنند.

دستفروش

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، در بساط دست‌فروشان شهرهای بومهن و پردیس شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود و اگر هم موجود نداشته باشند از زیر سنگ هم که شده برایتان پیدا می‌کنند تا مشتری بشوید.

پرتقال تامسون شمال، نارنگی یافا، شیره انگور بروجرد، کدوحلوایی همدان، سیب و گردوی دماوند و... را از کنار خیابان اصلی و در بساط دست‌فروشان پیدا می‌کنید.

دست‌فروشان این شهرها به‌ تازگی وارد صنف مواد پروتئینی شدند و در وانت‌های روباز و غیراستاندارد خود ماهی شمال را کیلویی ۱۵ هزار تومان می‌فروشند که ناگفته پیداست چه بلایی بر سر سلامت مصرف‌کننده بی‌خبر از همه‌جا می‌آورند.

مهران در شهر بومهن، استان تهران میوه‌فروشی دارد و می‌گوید: افزایش تعداد وانت‌های دست‌فروش سبب کسادی کار من شده است، قیمت میوه در مغازه من به دلیل پرداخت اجاره‌بها و سایر هزینه‌ها بالاتر از قیمت میوه‌های دست‌فروش است آنها هیچ پرداختی مستمری ندارند و میوه‌های خود را ارزان‌تر از مغازه به مشتری عرضه می‌کند که با توجه به شرایط اقتصادی موجود، مشتری به سراغ جنس ارزان‌تر می‌رود و با بی‌کیفیتی آن کنار می‌آید.

ابوالفضل شاهد، کسبه صنف پروتئین فروشی است او هم از کسادی بازار شکایت دارد و می‌گوید: هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست، چندی پیش وانت باری ماهی ارزان به مردم می‌فروخت بعد از پرس‌وجو مشخص شد ماهی‌ها را از سردخانه‌هایی گرفته که مشکل سرمایشی داشته، ماهی‌ها سالم نبودند و فروشنده متخلف توسط نیروی انتظامی دستگیر به مراجع قضایی معرفی شد.

رئیس اتاق اصناف شهرستان پردیس اظهار کرد: در شهرهای بومهن و پردیس دست‌فروشان بازاری موازی بازار کسبه رسمی شهرستان ایجاد کردند و به دلیل نظارت نداشتن تعداد آنها روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

علیرضا حقیقت شعار گفت: ده‌ها واحد تجاری شهر بومهن در حال حاضر غیرفعال هستند، دست‌فروشان یکی از عوامل کسادی بازار کسبه رسمی شهرستان هستند.

وی افزود: مراکز تجاری در شهرهای پردیس و بومهن به مشاغل دلالی تبدیل شدند و کسبه مراکز رسمی انگیزه‌ای سرمایه‌گذاری ندارند در حالی‌که واحدهای تجاری فعال یکی از راه‌های ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها است.

رئیس اتاق اصناف شهرستان پردیس افزود: کسبه قانونمند شهرستان هرماه باید مالیات، اجاره‌بها و هزینه آب، برق و گاز را بپردازند و برای دریافت یک دستگاه کارت‌خوان از بانک مراحل زیادی را پشت سر بگذارند و این در حالی است که هر یک از دست‌فروشان چند دستگاه کارت‌خوان دارند و بدون پرداخت عوارض، مالیات، هزینه آب، برق و گاز کالای خود را می‌فروشند.

حقیقت شعار گفت: دست‌فروشان غیربومی از شهرهای مجاور به شهرهای پردیس و بومهن می‌آیند، دست‌فروشان غیربومی شهرهای مجاور در محل زندگی خود اجازه دست‌فروشی ندارند و در برخی موارد مشاهده‌شده واحد سد معبر شهر محل سکونت آنها را به شهر بومهن هدایت می‌کنند.

وی با اشاره به ماده‌ قانون ۱۶ در مورد ساماندهی دست‌فروشان و ماده‌ قانون ۸۵ درباره تسهیل کسب‌وکار بیان کرد: ساماندهی دست‌فروشان به همراهی کمیته‌ای به ریاست شهرداران، به دبیری اتاق اصناف و با حضور نمایندگان اداره کار، جهاد کشاورزی برای ساماندهی دست‌فروشان ضرورت دارد.

معاون عمرانی فرماندار شهرستان پردیس با اشاره به اهمیت رفع مشکل دست‌فروشان اظهار کرد: گشت مشترک متشکل از نمایندگان شهرداری، اتاق اصناف، تعزیرات و نیروی انتظامی تشکیل‌شده تا در گشت‌های مشترک و مستمر خود با کسانی که در خیابان‌ها سد معبر کرده و معابر را اشغال می‌کنند برخورد کنند.

نوید عباسی گفت: به واحدهای صنفی متخلف که با اشغال فضای مقابل مغازه سد معبر ایجاد می‌کنند در مرحله اول تذکر داده می‌شود و در صورت بی‌توجهی نسبت به پلمپ واحد صنفی آنها اقدام می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت دریافت مجوز از دادستانی برای برخورد با دست‌فروشان متخلف اظهار کرد: شهرداری‌های بومهن و پردیس طی درخواستی مجوز برخورد با دست‌فروشان را از دادستانی دریافت کنند.

معاون عمرانی فرماندار شهرستان پردیس گفت: با توجه به تعداد زیاد دست‌فروشان در شهر بومهن ساماندهی دست‌فروشان در مناطق معین، توسط شهرداری بومهن در دست اقدام است.

شهرستان پردیس با جمعیتی در حدود ۳۰۰ هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد.

کد خبر 478920

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha