گروه اجتماعی: مدیرکل همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت آموزش و پرورش گفت: مطالب تحریک آمیز و ضد‌ایرانی از کتاب‌های درسی کشورهای اسلامی و منطقه حذف می‌شود.

غلامرضا کریمی گفت: حذف مطالب تحریک‌آمیز و ضد‌ایرانی براساس تفاهمنامه همکاری ایران با کشورهای اسلامی و منطقه انجام می‌شود.

وی در باره اجرای این تفاهمنامه‌ها اظهار کرد: کمیته‌ای مشترک نحوه معرفی ایران در کتاب‌های درسی سایر کشورها را بررسی می‌کند و درصورتی که چهره نامناسبی از تاریخ، فرهنگ، جغرافیا و تمدن کشور ما ارائه کرده باشند اصلاح می‌شود.

به گفته کریمی براساس این تفاهمنامه، کتاب‌های درسی دانش‌آموزان عراقی اصلاح می‌شود.

وی در مورد پیش زمینه‌ انسجام بین مسلمانان گفت: تا کنون در زمینه‌ انسجام و همبستگی بین مسلمانان فعالیت‌های بسیاری در کشور صورت گرفته است؛ اما هنوز در زمینه‌ آموزش، علوم و فرهنگ، فعالیت چندانی صورت نگرفته است.

کریمی معتقد است کشورهای اسلامی می‌توانند در حوزه‌ آموزش با اجرای اقدام‌هایی ذهنیت دانش‌آموزان کشورهای اسلامی را به یکدیگر نزدیک‌تر کنند؛ برای مثال با حذف مطالب تحریک آمیز و حساسیت‌زا در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان می‌توان به این هدف نایل شد، همچنین با ایجاد «مدارس همکار با آیسسکو» می‌توان همکاری‌های علمی، آموزشی و فرهنگی بین مدارس و دانش‌آموزان کشورهای اسلامی را برقرار کرد.

شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز در این باره گفت: دولت عراق با اصلاح کتاب‌های درسی دانش‌آموزان سعی می‌کند، متونی را که در گذشته علیه کشورهای همسایه این کشور به ویژه ایران به کار می‌رفت، حذف کند.

براساس گزارش این شبکه، ناظران می‌گویند در زمان زمامداری صدام حسین در بسیاری از کتاب‌های درسی، عراق برنده جنگ ۸ ساله با ایران معرفی می‌شد و همچنین از آن جنگ تعریف و بزرگنمایی می‌شد.

براساس گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی در عراق، در زمان حکومت صدام حسین حتی در کتاب‌های ریاضی از مضامین به گفته وی ضد‌ایرانی استفاده می‌شد.

اما دولت جدید عراق که با دولت ایران رابطه خوبی دارد، در سال‌های اخیر چنین مواردی را از کتاب‌های درسی دانش آموزان حذف کرده است.

به گفته این خبرنگار، دولت عراق همچنین برای اولین بار موضوع‌های مربوط به شیعیان را به کتاب‌های درسی تاریخ اضافه کرده است.

به گفته وی، مواردی که در گذشته در کتاب‌های تاریخ علیه کشورهای همسایه به ویژه ایران استفاده می‌شد هم مورد بازبینی قرار گرفته شده است.

در این رابطه، مقام‌های آموزش و پرورش عراق متن‌هایی را که پیشتر درباره حمله این کشور به کویت در کتاب‌های درسی گنجانده می‌شد، تصحیح کرده‌اند.

قانون اساسی جدید عراق تاکید دارد که این کشور با همسایگان خود به‌طور مسالمت آمیز زندگی خواهد کرد به همین خاطر، دولت این کشور متونی را که به گفته آنها به ترویج کینه بین مردم عراق و همسایگان این کشور منجر می‌شود، از کتاب‌های درسی دانش‌آموزان حذف کرده است.

کد خبر 47880

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز