مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: در رایزنی با اکثر شهرداری‌های استان در صدد چاره‌جویی در این زمینه هستیم تا از به هم ریختگی در انباشت و دفع زباله‌ها و پسماندهای شهری جلوگیری شود و محیط‌زیست استان اردبیل بیشتر از این صدمه نبیند.  

آلودگی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، سعید شهند افزود: اداره کل محیط‌زیست استان اردبیل در مورد پسماند، فاضلاب شهری و همچنین انتشار بوی نامطبوع و گرد و غبار با حساسیت ورود کارشناسی و تخصصی داشته تا به تدریج آسیب‌ها و دغدغه‌ها در این زمینه برطرف شود.  

او گفت: در کنار این امر با همکاری آب و فاضلاب شهری و روستایی تلاش بر این است تا ایستگاه‌ها و محل پایش فاضلاب مورد توجه قرار بگیرد تا ورود فاضلاب خطرهای زیست محیطی و آلودگی‌های پیرامون شهرها و روستاها را تهدید نکند.  

شهند بیان‌ کرد: کارخانه‌های فعال در استان موظف به رعایت مقررات زیست محیطی به‌ویژه در تجهیز واحدهای خود به دستگاه‌های پایش آلودگی هوا هستند تا خطرات و دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در این زمینه از بین برود.  

وی به شناسایی چندین کانون ریزگرد و ۷ کانون انتشار بوی نامطبوع در اردبیل اشاره کرد و افزود: برای شناسایی و رفع این مشکلات تلاش می‌کنیم.  

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اردبیل همچنین از تلاش برای احیای تالاب‌ها و دریاچه‌های استان در یک برنامه میان‌مدت و بلندمدت خبر داد و افزود: احیای دریاچه نئور و چندین تالاب دیگر در دستور کار بوده و با نظارت تیم‌های کارشناسی در حال انجام است.  

شهند گفت: برنامه‌های هفته هوای پاک از ۲۷ دی تا ۳ بهمن ماه در راستای فرهنگ‌سازی و مشارکت مردم در حفاظت از محیط‌زیست و اشاعه این فرهنگ برگزار اجرا می‌شود، گفت: برنامه‌های متنوعی با شعار "هوای پاک؛ اقدام و عمل" در استان برگزار می شود.  

او به تنوع زیستی بالای محیط‌زیست اردبیل اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون ۱۴۰ هزار هکتار از مناطق به وسعت ۷. ۸ درصد مساحت استان در عرصه‌های طبیعی از جمله منطقه حفاظت شده آق‌داغ، منطقه حفاظت شده مغان و منطقه حفاظت شده نئور توسط حافظان محیط‌زیست حفاظت می‌شود.  

وی بیان کرد: ۱۲ تشکل زیست محیطی نیز بعنوان سازمان‌های مردم‌نهاد در کنار محیط‌زیست در این امر خطیر فعالیت می‌کنند.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به اهمیت بالای هوای پاک گفت: بر اساس مطالعات انجام شده برای آلایندگی هوا سه منبع مهم ذکر شده که ۶۰ تا ۸۰ در صد آلودگی هوا توسط وسایط نقلیه عمومی و خودروها به‌عنوان آلاینده‌های متحرک بوده و استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی، دوچرخه و پیاده‌روی می‌تواند کمک شایانی به حفاظت از محیط‌زیست و جلوگیری از آلودگی هوا باشد.  

او ادامه‌داد: بیش از ۱۲ درصد بار آلودگی هوا ناشی از صنایع و واحدهای تولیدی و خدماتی است که این صنایع توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست پایش و نظارت می‌شوند و ۳۲ درصد سایر آلاینده‌ها از جمله مشکل گرد و غبار و سایر عوامل است.  

دبیرکار گروه مقابله با آلودگی هوا و گرد و غبار استان اردبیل گفت: در این استان مشکل خاصی در زمینه آلودگی هوا نداریم و تا این مدت از سال جاری هوای شهر اردبیل ۲۵۴ روز پاک و ۲۰ روز سالم اعلام شده است.  

وی با بیان اینکه در استان ۷۸۰ واحد تولیدی و صنعتی و خدماتی فعال بوده و یک واحد به‌عنوان صنایع آلاینده شناسایی شده، افزود: در سال جاری ۱۱۸۰ مورد پایش زیست محیطی توسط کارشناسان محیط‌ زیست برای واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی در استان صورت گرفته و ۳۰۰ مورد نیز اخطاریه زیست محیطی صادر شده است.

کد خبر 478789

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha