سقوط هواپیمای اوکراینی که به بهای از دست رفتن جان ۱۷۶ انسان از جمله ۵۷ شهروند کانادایی انجامید، بار دیگر ثابت کرد کانادا هرگز نمی‌تواند روی بزرگ‌ترین متحد و همسایه خود آمریکا حساب کند.

جاستين ترودو سقوط هواپيما

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، همین چند ماه پیش بود که در گردهمایی سران هفت کشور پیشرفته دنیا در کانادا پیشنهاد دانلد ترامپ برای دعوت از روسیه به G۷ و تبدیل کردن آن به G۸، با واکنش سرد و پاسخ منفی دیگر سران مواجه شد. رئیس جمهوری آمریکا که گردهمایی را به تنش کشانده بود، به حالت قهر و خشم کانادا را ترک کرد و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در یک نشست خبری به تندی از اقدام آمریکا برای افزایش تعرفه‌های مالیاتی علیه صنایع فولاد و آلومینیوم این کشور انتقاد کرد.

این پایان کار نبود و ترامپ که با هدف رفتن به سنگاپور و دیدار با کیم جونگ-اون (رهبر کره شمالی) سوار هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا شده بود، در همان هوا با زدن چند توییت حسابی از خجالت ترودو و دیگران سران کشورهای پیشرفته درآمد. البته مخاطب اصلی رئیس جمهوری آمریکا همان نخست‌وزیر کانادا بود؛ جایی که ترامپ او را «دغل‌باز، ترسو و ضعیف» خطاب کرد و از اساس تصمیم گرفت امضای خود را از بیانیه پایانی نشست پس بگیرد.

چند ماه بعد و در حالی که منطقه خلیج فارس داشت تا حدودی رنگ آرامش را می‌دید، دولت آمریکا در اقدامی تروریستی سردار قاسم سلیمانی، ژنرال بلندپایه ایرانی را در عراق ترور کرد. این رفتار تروریستی ترامپ و دار و دسته‌اش در کاخ سفید با واکنش سپاه ایران مواجه و پایگاه نظامی عین الاسد در عراق هدف ۱۳ موشک بالستیک قرار گرفت. نکته اصلی اما هدف قرار گرفتن یک هواپیمای مسافربری اوکراینی بود که به قربانی شدن همه سرنشینان آن انجامید.

یک روز بعد، میلیاردر کانادایی و مالک شرکت گوشتی میپل لیف فودز در یک رشته توییت به فاجعه هوایی ایران واکنش نشان داد. مایکل مک‌کین در صفحه شخصی خود با کمتر از هفت هزار فالوئر دلیل اصلی قربانی شدن ۱۷۶ مسافر و خدمه بویینگ اوکراینی را «رفتارهای بیمارگون، غیرمسئولانه و خطرناک رئیس جمهوری خودشیفته آمریکا» دانست. این توییت‌ها بیش از ۷۰ هزار لایک خورد و به شکلی دیوانه‌وار در شبکه‌های اجتماعی دیده و به اشتراک گذاشته شد.

مک‌کین در همان توییت‌ها توضیح داد که همسر و دیگر اعضای خانواده یکی از کارمندان شرکت میپل لیف فودز در هواپیمای اوکراینی بودند و در واقع کانادایی‌ها دارند برای دیوانه‌بازی‌های ترامپ «غرامت مضاعف» می‌پردازند. این در حالی است که میپل لیف فودز ۲۴ هزار کارمند دارد و در آمریکا هم فعال است و توییت‌های انتقادی مک‌کین می‌تواند تجارت میلیونی او را به ویژه در بازار بزرگ آمریکا با دردسرهای جدی مواجه کند.

توییت میلیاردر کانادایی یکی از انبوه واکنش‌های خشم‌آلود شهروندان همسایه شمالی آمریکا به فاجعه سقوط هواپیماست. در واقع، چنین به نظر می‌رسد که کانادا در شرایطی بسیار دشوار میان تنش‌های پایان‌ناپذیر دولت ترامپ با دیگر کشورها و دولت گرفتار شده است. کانادا به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری و متحد نزدیک آمریکا همیشه قربانی بزرگ و اصلی سیاست‌های واشنگتن بوده و این حساسیت‌ها در دولت فعلی افزایش هم یافته است.

کانادا یکی از نخستین قربانیان سیاست تجاری تهاجمی آمریکا بود و از همان زمان دردها و رنج‌های این کشور و مردم آن همواره بیشتر شده است. ترودو، نخست‌وزیر کانادا هم دو روز پیش آمریکا را مسئول افزایش تنش در منطقه و در نتیجه قربانی شدن بیش از ۱۷۵ انسان بی‌گناه دانست و گفت: «اگر ترامپ دستور ترور ژنرال بلندپایه ایرانی را صادر نکرده بود، الان همه شهروندان کانادایی کشته‌شده در سقوط هواپیما کنار خانواده‌هایشان بودند.»

پس از ماجرای قتل خاشقچی هم کانادا به شدت از سیاست‌های ضدحقوق بشری عربستان انتقاد کرد اما دولت سعودی به پشتوانه آمریکا دیپلمات‌های کانادایی را اخراج کرد، دانشجویان پزشکی خود را از کانادا فراخواند و روابط تجاری را با این کشور به شدت محدود کرد. بازداشت مدیر ارشد شرکت چینی هواوی در کانادا به درخواست آمریکا هم روابط میان کانادا و چین را تا مرز بحران پیش برد.

استفانی کاروین، استاد روابز بین‌الملل در دانشگاه کارلتن کانادا می‌گوید: «شاید کانادایی‌ها ترامپ را مسئول اصلی و مستقیم سقوط هواپیما ندانند اما همه آنها نگرانند که ما باید بابت تصمیم‌های احمقانه دولت ترامپ غرامت مضاعف بپردازیم.»

کد خبر 478465

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha