شرکت بویینگ به دلیل سقوط دو فروند هواپیمای مکس ۷۳۷ در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بدترین عملکرد دو دهه اخیر را با ۱۹ میلیارد دلار زیان تقریبی ناشی از زمین‌گیر شدن هواپیماهایش ثبت کرد.

زمين‌گير شدن هواپيماهاي بويينگ 737 مكس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌پی، بزرگ‌ترین غول هواپیماسازی آمریکا و رقیب شرکت اروپایی ایرباس سال ۲۰۱۹ را در حالی پشت سر گذاشت که درآمدهایش فقط در سه ماه سوم سال ۳۷ درصد کاهش یافت و یک میلیارد دلار ضرر کرد. این شرکت تحویل دادن هواپیماهای تازه مدل ۷۳۷ مکس را به حال تعلیق درآورد و بدترین بحران تاریخ ۱۰۳ ساله خود را پشت سر گذاشت. زیان سال ۲۰۱۹ بویینگ ۶۳۶ میلیون دلار بود.

مدیران بویینگ ۹.۲ میلیارد دلار دیگر کنار گذاشته‌اند تا زیان‌های ناشی از لغو شدن سفارش هزاران فروند مدل ۷۳۷ مکس پوشش دهد. هزینه هنگفت این زیان بسیار بیش از پیش‌بینی‌های بویینگ بوده و به نظر می‌رسد بحران مالی زمین‌گیر شدن ۷۳۷ مکس با دو برابر افزایش به حدود ۱۸.۶ میلیارد دلار برسد.

کارشناسان و تحلیل‌گران وال استریت برای بویینگ در سال مالی ۲۰۱۹ حدود ۲۱.۷ میلیارد دلار درآمد پیش‌بینی کرده بودند که در نهایت این شرکت توانست رقم ۱۷.۹ میلیارد دلار را ثبت کند. به این ترتیب، بویینگ بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در سال گذشته میلادی زیان کرد و یکی از بدترین سال‌های خود را در ۲۰ سال اخیر پشت سر گذاشت.

سقوط دو فروند هواپیمای بویینگ ۷۳۷ مکس به فاصله کمتر از شش ماه در خطوط هوایی اندونزی و اتیوپی و کشته شدن همه ۳۴۶ سرنشین این دو هواپیما، باعث زمین‌گیر شدن تمام ۷۳۷مکس‌ها در سراسر دنیا شد. بویینگ بخشی از بازار را به رقیب قدرتمند و اروپایی خود ایرباس واگذار کرد و همین بحران به اخراج دنیس مویلنبرگ، مدیر عامل بویینگ انجامید.

خطوط هوایی آمریکایی ساوث‌وست، امریکن و یونایتد هنوز نمی‌توانند از ده‌ها فروند بویینگ ۷۳۷مکس خود استفاده کنند و انتظار می‌رود بازگشت این پرنده‌ها به آسمان به پس از پایان فصل اوج سفرهای تابستانی موکول شود. هر چند همان زمان هم خریدن بلیت ۷۳۷مکس به نظر مشتری‌ها و میزان شجاعت آنها بستگی دارد.

کد خبر 481277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha