تازه‌ترین نسل از بویینگ‌های پهن‌پیکر ۷۷۷X در نخستین پرواز آزمایشی خود از فرودگاهی در واشنگتن بلند شد و چهار ساعت بعد در آشیانه مرکزی بویینگ در سیاتل به زمین نشست.

بويينگ 777 ايكس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، بویینگ ۷۷۷X قرار بود روز پنجشنبه پرواز آزمایشی نوبرانه خود را تجربه کند اما بد بودن شرایط آب و هوایی پرواز روزهای پنجشنبه و جمعه را لغو کرد و سرانجام این جت پهن‌پیکر با دو روز تاخیر پرواز را با موفقیت به سرانجام رساند. ۷۷۷X بزرگ‌ترین جت پهن‌پیکر با دو موتور است که البته هنوز پروانه رسمی پرواز از اداره هوانوردی فدرال آمریکا ندارد.

شرکت هواپیماسازی بویینگ آمریکا پس از سقوط دو فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس در دو سال اخیر با فشارهای فزاینده روبه‌رو بوده است. حدود یک ماه پیش هم برخی مکالمه‌های داخلی کارکنان بویینگ ناخواسته به دست اعضای کنگره و مدیران ارشد اداره هوانوردی فدرال FDA رسید که نشان می‌داد مدیران بویینگ از همان ابتدا می‌دانستند طراحی و مهندسی ۷۳۷ مکس ایرادهای اساسی دارد.

ضمن اینکه FDA هم برای صدور پروانه پرواز این مدل سخت‌گیری لازم را به خرج نداده بود و دو فاجعه سقوط در کمتر از شش ماه نتیجه این سهل‌انگاری‌ها بود. حالا مدیران اداره هوانوردی فدرال آمریکا برای صادر کردن مجوز پرواز ۷۷۷X بیش از گذشته زیر فشار قرار گرفته‌اند. هر چند انتظار می‌رود این مجوز در آینده نزدیک صادر و بزرگ‌ترین جت پهن‌پیکر تاریخ با موتور دوقلو وارد خطوط هوایی در گوشه و کنار دنیا شود.

پس از سقوط دو فروند بویینگ ۷۳۷ مکس و کشته شدن حدود ۳۵۰ مسافر و خدمه، تمام هواپیماهای این مدل در سراسر دنیا از ماه مارس گذشته زمین‌گیر شدند. هر چند انتظار می‌رفت بویینگ‌ها تا نیمه ۲۰۲۰ دوباره به پرواز درآیند اما به نظر می‌رسد دست ۷۳۷ مکس از فصل مسافرت تابستان امسال هم کوتاه می‌ماند و به این ترتیب بویینگ ضرری هنگفت از زمین‌گیر ماندن هواپیماهایش متحمل می‌شود.

بویینگ مدل ۷۷۷X را در نمایشگاه هواپیمایی دبی در ۲۰۱۳ معرفی و رونمایی کرد و به نظر می‌رسید نخستین پرواز تجاری آن در سال ۲۰۱۹ انجام شود اما تاخیر در طراحی موتورهای شرکت جنرال الکتریک باعث شد برنامه‌های بویینگ به هم بریزد. موتور موسوم به GE۹X بزرگ‌ترین موتوری است که تا امروز در تاریخ برای یک هواپیما طراحی شده و بلندی دهانه آن حدود ۲۵ سانتیمتر بیش از بلندی حلقه بسکتبال است.

بویینگ ۷۷۷X بزرگ‌ترین جت دو موتوری دنیاست و فاصله نوک دو بال آن به حدود ۷۲ متر می‌رسد. این هواپیما با داشتن ویژگی جمع شدن محدود بال‌ها می‌تواند در بسیاری از فرودگاه‌ها به زمین بنشیند و نوع ۷۷۷X-۹ آن کمی بزرگ‌تر از نمادین‌ترین هواپیمای تاریخ بویینگ یعنی ۷۴۷ است. این هواپیمای قدیمی و بسیار محبوب به تدریج از خطوط هوایی کنار گذاشته می‌شود و جای آن را ۷۷۷X می‌گیرد که به دلیل داشتن دو موتور کمتر سوخت مصرف می‌کند.

مدل ۷۷۷X نوع پیشرفته و امروزی ۷۷۷ است که اولین بار در ۱۹۹۵ پرواز کرد. این هواپیما گنجایش ۴۲۶ مسافر دارد و بویینگ تا پایان سه ماه سوم سال گذشته سفارش ۳۴۴ دستگاه از آن را دریافت کرده بود. خطوط هوایی امارات بزرگ‌ترین مشتری بویینگ ۷۷۷X با بهای تقریبی ۴۲۲ میلیون دلار است.

شرکت بویینگ برای بازاریابی و فروش هواپیماهای پهن‌پیکر چالش‌های خاص خود را دارد. بسیاری از خطوط هوایی به جای هواپیماهای پهن‌پیکر بویینگ سراغ هواپیمای باریک‌پیکر ایرباس مدل A۳۲۱XLR رفته‌اند.

کد خبر 480503

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Amin IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    0 0
    این جانشین ۷۳۷ مکس هست نه۷۴۷،۷۴۷ هم بزرگتره و هم مسافرهاش بیشتره