مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
۰ نفر

معادن زیرزمینی از جمله زغال‌سنگ با توجه به وجود گاز متان و ذرات معلق، همچنین استفاده از مواد منفجره غیراستاندارد سهم بیشتری در تلفات بخش معادن دارند.  

معدن

همشهری آنلاین-معصومه حق‌جو: با این‌که در ماده ۲ آیین‌نامه حفاظت و ایمنی در معادن عنوان‌ شده در همه معادن دارای حداقل ۲۵ نفر کارگر، باید یک نفر به عنوان مسئول ایمنی و یک نفر به عنـوان مسئـول بهداشت حرفه‌ای تعیین شود، ولی باز هم برخی پیمانکاران خود را ملزم به رعایت آن نمی‌دانند و همین بی‌توجهی، خسارت‌های جانی و مالی برجا می‌گذارد.  

از طرفی پایگاه‌های امداد و نجات فاصله زیادی تا معدن دارند و در صورت وقوع حادثه و رسیدن نیروهای امدادی، برخی افراد آسیب‌دیده جان خود را از دست می‌دهند. مانند حادثه‌ای که یکشنبه ۲۲ دی در معدن زغال‌سنگ طبس رخ داد و با توجه به تاخیر آمبولانس و شرایط نامساعد جوی، کارگر ۳۵ ساله جان خود را از دست داد.

سمنان یکی از استان‌های با تعداد معادن بالا در کشور است که ۶۰۹ معدن فعال دارد و در زمینه تولید زغال‌سنگ رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.  با توجه به تعداد بالای معادن در این استان، لزوم توجه به ایمنی در معادن نیز طبیعتا در این استان بیشتر است.

مهندس «علی‌اکبر بنار»، کارشناس امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت سمنان گفت: در زمینه مبحث ایمنی معادن، نظام مهندسی و بخش نظارت را ملزم کرده‌ایم تا تجهیزات معادن را کامل کنند. البته مسائل ایمنی مربوط به وزارت کار است و برعهده ما نیست.

وی ادامه داد: قرار است برای آموزش کارگران معادن و کسانی که در زمینه استخراج فعال هستند، در هر شهرستان‌ کارگاه آموزشی برگزار شود.  

بنار اظهار کرد: در حال حاضر برای فعالیت در معادن از کارگرانی که متخصص هستند، استفاده می‌شود. اگر هم کارگر ساده استخدام شود، فقط در بخش خدمات یا نگهبانی مشغول خواهد شد.

کارشناس امور معادن سمنان با بیان این که از ابتدای امسال تاکنون ۵ نفر تلفات داشتیم، گفت: لباس و تجهیزات ایمنی به کارگران داده می‌شود، ولی متاسفانه گاهی در استفاده از آنها کوتاهی می‌کنند.  

وی ادامه داد: کارگران در معادن زیرزمینی حتما باید چکمه و کلاه و چراغ ایمنی داشته باشند، ولی در معادن روباز کلاه ایمنی و لباس فرم و دستکش کافی است.

بنار گفت: بیشتر معادن به صورت پیمانکاری اداره می‌شوند و کارگرانی که در زمینه استخراج فعال هستند توسط پیمانکار تعیین خواهند شد.  

کارشناس امور معادن سمنان افزود: حتی اگر کارگران ۵ روز هم مشغول کار باشند باید بیمه شوند و حتما قرارداد با وزارت کار داشته باشند. البته در بین کارفرمایان و پیمانکاران ممکن است افراد متخلفی باشند که کارگر را حتی برای مدت زمان کوتاه بیمه نکرده‌باشند.  

مسئول ایمنی هر معدن به عنوان ناظـر و کنترل‌کننـده عملیـات و انطباق دادن معدن با بندهای مندرج در آییـن‌نامه پیشنهادهای خود را برای پیشگیری و رفع خطر ارائه می‌دهد.

«اسدالله صفری»، رئیس واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست سازمان صمت سمنان هم اظهار کرد: برخی کارفرمایان قوانین و مقررات را دور می‌زنند که دود ناشی از این کار بیشتر از همه به چشم کارگران و خانواده‌های آنان می‌رود.

وی افزود: از مهم‌ترین نقص‌های ایمنی، بی‌توجهی به قوانین معادن، کار و آیین‌نامه حفاظت و ایمنی در آنهاست.  

صفری ادامه داد: برخی کارفرمایان در حالی که تجهیزات ایمنی دارند این تجهیزات را در اختیار کارگران قرار نمی‌دهند، زیرا نمی‌خواهند ضابطه‌مند عمل ‌کنند.

مسئول ایمنی معادن سمنان گفت: بیشترین حوادثی که رخ می‌دهد مربوط به معادن زیرزمینی است که برای بهبود وضعیت معادن، برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

سمنان با ۶۰۰ واحد معدنی در جایگاه ششم از نظر استخراج قرار دارد. گچ، سولفات سدیم، سنگ ‌آهک، سنگ لاشه، گرانیت، مرمریت، سنگ آهن، نمک، بوکسیت، سلستین و... از ذخایر معدنی استان محسوب می‌شوند. در حال حاضر ۱۸ معدن سنگ‌های زینتی در استان فعال است. در بخش فلزی و غیر فلزی نیز به ترتیب ۸۴ و ۲۲۵ واحد و در بخش مصالح ساختمانی نیز ۲۸۲ واحد فعالیت دارند. با توجه به تعداد قابل توجه معادن فعال، تعداد زیادی نیروی کار در بخش معدن استان کار می‌کنند.

کد خبر 478177
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha