رییس مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: وقوع سیل کشنده و ویرانگر در کشور طی ۷۲ ساعت آینده شایعه است و پیش‌بینی‌ها چنین پدیده‌ای را نشان نمی‌دهند.

سیل سیستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، این متن در فضای مجازی دست به دست می‌شود که «سازمان ناسا آمریکا در هشداری به مقامات ایران اعلام کرده است مردم ایران را برای رویارویی با شدیدترین و سهمگین‌ترین سیل تاریخ ایران آماده کند. سازمان هواشناسی آمریکا به مقامات ایران هشدار داده است که در سیل چند روز آینده در ایران احتمالا هزاران نفر کشته خواهند شد و از مقامات ایران مصرانه خواسته فورا ستادهای بحران تشکیل دهند. اتحادیه اروپا نیز در بیانیه فوری با پیش‌بینی سیل ویرانگر در ایران، در حال اعزام نیروهای صلیب سرخ جهانی و غذا و دارو و چادر به ایران است.»

گفته می‌شود شدیدترین بارندگی‌های چند قرن اخیر را در ایران به خصوص جنوب غرب و غرب کشور در پیش رو داریم، برخی مناطق بیش از ۲۰۰ میلیمتر بارندگی و در هسته بارش تا ۹۰۰ میلیمتر نیز انتظار باران داریم.

صادق ضیاییان، رییس مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی در واکنش به آنچه که تحت عنوان هشدار ناسا در حال انتشار است، گفت: این شایعه است،  پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که طی ۲۴ ساعت آینده بارش‌هایی در هرمزگان،  جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان خواهیم داشت که مقادیر آن در حد معمول است.

وی اظهار داشت: بیشترین بارندگی در جنوب کرمان حدود ۲۳ میلیمتر پیش‌بینی شده که در حد معمول است بنابراین سیل کشنده‌ای در کار نیست و این حرف‌ها شایعه است.

معمولا چنین متنی با کمی دستکاری با هر بارندگی در کشور منتشر می‌شود که پایه و منبع علمی ندارد.

بارش باران سیل‌آسا در جنوب شرق کشور از شامگاه پنجشنبه ۱۹ دی آغاز شد و استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت تاثیر قرار داد و سبب جاری شدن سیلاب در این استان‌ها شده است. در واقع شرایط در سیستان و بلوچستان از سایر استان‌ها وخیم‌تر اعلام شده به طوری که میزان بارش‌ها در جنوب استان نسبت به سال گذشته ۲۶ برابر بیشتر بوده و در نتیجه سرریز شدن آب از پشت سدهای استان را در پی داشته است.  حدود ۵۰۰ روستا و ۱۴ شهرستان این استان درگیر سیل هستند و ۲۰ هزار واحد مسکونی بر اثر جاری شدن سیلاب تخریب کلی و جزئی شده است.

کد خبر 478101
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha