سخنگوی دولت گفت: ما متهم به دروغگویی و پنهان‌کاری شدیم در حالیکه واقعا اینگونه نبود؛ حتی در بیانیه‌ای که من در پنجشنبه شب منتشر کردم، برداشت عدم صداقت صورت گرفت. اما واقعیت این است که ما دروغ نگفتیم.

ربيعي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، علی ربیعی در نشست امروز خود با اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی با بیان اینکه در هفته‌ای که گذشت، هنوز از داغ فقدان سردار شهید قاسم سلیمانی فارغ نشده بودیم و عزادار از دست دادن این سردار بزرگ مقاومت بودیم که داغ دیگری از راه رسید و بر سینه‌هایمان آوار شد، گفت: حادثه هواپیمای اوکراینی و کشته شدن ۱۷۶ مسافر این هواپیما که عمده آنها هموطنان ایرانی و سایرین نیز از هم نوعان ما بودند، دل‌های ما را غمگین کرد و از آن غم انگیزتر و مصیبت‌بارتر این بود که بعد از تقریبا سه روز با خبر شدیم که این هواپیما در نهایت تاسف با آتش پدافند خودی ساقط شده است و این دردی مضاعف بر دل‌های  ما نهاد.

  • ما دروغ نگفتیم

سخنگوی دولت تاکید کرد: اکنون ما هم عزادار و هم دغدغه‌مند و نگران شده‌ایم. عزادار و سوگواریم چراکه جان انسان‌ها که زن و بچه و عروس و داماد و بچه‌های خوب و نخبه ما و برخی از هم نوعان ما در این حادثه که ناشی ازیک خطا بوده از بین رفته است. دغدغه‌مند و نگران هستیم چون به هرحال ذهن همه ما و ملت ما را درگیر کرده است. دغدغه اینکه چه باید کنیم که دیگر هیچ‌گاه این خطای بزرگ اتفاق نیفتد و دغدغه دیگر اینکه چگونه این لطمه بزرگی که به اعتماد عمومی مردم و مرجعیت رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی کشور وارد شد را جبران کنیم.

وی با اشاره به اینکه انتقادهای زیادی در این روزهای غم انگیز متوجه مسئولان و مقام‌های ذیربط کشور شد، اظهار کرد: ما متهم به دروغگویی و پنهان‌کاری شدیم در حالیکه واقعا اینگونه نبود؛ حتی در بیانیه‌ای که من در پنجشنبه شب منتشر کردم، برداشت عدم صداقت صورت گرفت. اما واقعیت این است که ما دروغ نگفتیم. دروغ به معنی جعل آگاهانه و عامدانه واقعیت است. این چیزی بود که از جانب ما به هیچ وجه اتفاق نیفتاد.

  • همه موضع‌گیری‌های اولیه ریشه در بی‌اطلاع گذاشتن مسئولان داشت

ربیعی خاطرنشان کرد: همه کسانی که در آن روزها و در اوج جنگ روانی آمریکا علیه ملت ایران اظهارنظر می‌کردند مبتنی بر عرق ملی و با استناد به اطلاعات موجود در همان لحظه بود و همه موضع‌گیری‌ها ریشه در بی‌اطلاعی و یا بهتر بگویم بی‌اطلاع گذاشتن آنها داشت و آنچه که من نیمه شب پنجشنبه بیان کردم مبتنی بر مشاهده جنگ روانی گسترده آمریکا علیه ملت ایران و از سوی دیگری مبتنی بر اطلاعاتی بود که در اختیار کل دولت بود مبنی بر اینکه موشک هیچ نقشی در این حادثه نداشته است.

وی افزود: البته حالا قصد ندارم در این مجال از تماس‌های مکرر و اقداماتی که تا نیمه شب ادامه داشت سخن بگویم اما فرجام همه پرسش‌ها بر این قرار گرفت که موشکی اصابت نکرده است.

  • هیچ یک از مقام‌های دولت تا عصر روز جمعه از علت اصلی حادثه مطلع نبودند

ربیعی گفت: روز جمعه نتایج تحقیقات نهایی شد و بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح در دبیرخانه شورای امنیت ملی بررسی و به اطلاع رئیس‌جمهور رسید و پس از آن جلسه‌ای در دفتر رئیس‌جمهور تشکیل شد که در آن جلسه همه بهت زده، ناراحت و نگران بودند. هیچ یک از مقام‌های دولت از جمله شخص رئیس‌جمهور تا عصر روز جمعه از علت اصلی سقوط هواپیما که همان آتش پدافند غیرعمدی خودی بوده مطلع نبودند و تا آن ساعت همانگونه که سردار حاجی‌زاده هم عنوان کردند صرفا بر اساس اطلاعات و داده‌های موجود همان موقع اظهارنظر می‌کردند. به هرحال از عصر روز جمعه که رئیس‌جمهور از موضوع مطلع شدند دستور تشکیل شورای عالی امنیت ملی را دادند که منجر به صدور بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح و بیانیه رئیس‌جمهوری در این خصوص شد.

  • دولت خودش گرفتار چرخه معیوب اطلاع‌رسانی و کسب اطلاعات است

سخنگوی دولت خطاب به مردم و اهالی رسانه گفت: همین‌جا از همه ملت ایران، افکار عمومی و روزنامه‌نگاران عزیز عذرخواهی می‌کنم و باید بگویم واقعیت این است که دولت خود گرفتار این چرخه معیوب اطلاع‌رسانی و کسب اطلاعات است. وی ادامه داد: برخی انتقاد می‌کنند که چرا قبل از اعلام موضع تحقیق بیشتری به عمل نیاوردی اما واقعیت این است که پیش از اظهارنظر از همه مسئولان ذیربط استعلام کردم و آنها هم همگی براساس اطلاعاتی که داشتند اطمینان دادند که موشکی در کار نبوده است.

  • ضربات جبران ناپذیری به سرمایه اجتماعی همه ما وارد شد

ربیعی با بیان اینکه اقدام روز شنبه ستاد کل نیروهای مسلح در صدور بیانیه‌ای که با صداقت و مسئولیت‌پذیری این حادثه را بر عهده گرفتند و اعلام کردند که ناشی از یک خطای انسانی بوده؛ قابل تقدیر و شروع خوبی است که قطعا با شفافیت تا انتها ادامه خواهد یافت، افزود: با این حال نمی‌توان منکر شد که غم و اندوه بزرگی بر دل‌های بازماندگان آن عزیزان و همچنین تمام ملت ایران نشست و متاسفانه در اثر تعلل و کوتاهی در اطلاع رسانی به موقع این حادثه، ضربات و لطمات جبران ناپذیری به سرمایه اجتماعی همه ما وارد شد.

وی تاکید کرد: دولت در اولین جلسه خود تصمیم گرفت تحقیقات کاملی درباره علت وقوع اشتباه یگان پدافندی و ابعاد آن حادثه انجام دهد که شامل روشن شدن این مساله خواهد بود که آیا این حادثه ناشی از یک خطای انسانی یا یک نقص ساختاری بود و همچنین تشخیص قصور و تقصیر در مسئولیت‌های مربوطه و همدردی و همراهی و رسیدگی به خانواده های جانباختگان بعمل بیاید.

  • ترامپ به زبان فارسی برای مردم ما اشک تمساح ریخت

ربیعی خاطرنشان کرد: در این راستا یکی از مباحث مهم و مورد بحث بررسی ساختارهای اطلاع‌رسانی و یافتن نواقص است که انتظار می‌رود بعد از این ماجرا به نحوی سیستم‌هایمان را ارتقاء دهیم که احتمال خطای انسانی در آنها به صفر برسد و ساختارهای اطلاع‌رسانی دقیق و بهنگام در مواقع مهم و حیاتی اصلاح شود.

سخنگوی دولت با اشاره به این که باید از این چرخه معیوب خارج شویم، عنوان کرد: در این میان نباید فراموش کنیم که ریشه این اتفاق ناگوار در کجا بود و از کجا آغاز شد. از همان شبی بود که رژیم آمریکا تصمیم به ترور بزدلانه سردار سلیمانی گرفت و سایه جنگ را بر سر این کشور گستراند و یک اضطراب و فشار روانی سنگین اجتماعی و سیاسی بر جامعه ما تحمیل کرد؛ در خلال این سوگواری مردم ایران شاهد بودیم که ترامپ به زبان فارسی برای مردم ما اشک تمساح ریخت و ادعا کرد در کنار مردم ایران ایستاده است .

  • موضوع اخیر نباید بهانه‌ای برای تضعیف و تخطئه نیروهای مسلح کشور شود

وی ادامه داد: مردم ایران فراموش نمی‌کنند که این فرد همان کسی است که بلافاصله بعد از ترور محبوب‌ترین سردار این کشور، تهدید به بمباران ۵۲ نقطه فرهنگی کرد و همین حالا ریشه عمده مشکلات اجتماعی و معیشتی، دارویی و غذایی مردم ایران متاثر از تحریم‌های ضدبشری همین فرد است. او بود که با خروج از برجام، امید ملت ایران را به ناامیدی بدل کرد و حالا ژست حامی و دلسوز ملت ما را می‌گیرد.

ربیعی با بیان این که تاکید می‌کنم برغم اینکه مصیبت رخ داده سنگین است این موضوع نباید بهانه‌ای برای تضعیف و تخطئه نیروهای مسلح کشور شود که حافظ جان و مال و نوامیس ما هستند، گفت: بروز یک خطا نباید باعث شود که زحمات و جانفشانی‌های دیگر نهادهای نظامی و دفاعی کشور را زیر سوال ببریم.

  • سفیر بریتانیا پس از شناسایی آزاد شد

سخنگوی دولت درباره بازداشت کوتاه‌مدت سفیر بریتانیا عنوان کرد: حضور سفیر بریتانیا در تجمعات مغایر  با وظایف تعریف شده یک سفیر غیر حرفه‌ای و غیرقابل قبول است. ما اعتراضات خودمان را از طریق وزارت خارجه اعلام کردیم. وی ادامه داد: سفیر بریتانیا توسط نیرو انتظامی بازداشت شد اما پس از شناسایی آزاد شد.

این مقام دولتی ادامه داد: بریتانیا کارنامه نامناسبی در ارتباط با ایران دارد، این کشور بارها در امور داخلی ما دخالت کرده است قطعا به طور جدی هشدار می‌دهیم تا از هرگونه دخالت در مسائل داخلی ما اجتناب کند.

  • رئیس‌جمهور درباره حادثه هواپیمایی اوکراینی با مرم صحبت می‌کند

سخنگوی دولت درباره بی‌اطلاعی رئیس‌جمهوری تا صبح جمعه از حادثه هواپیمایی اوکراینی گفت: ما در ساختارهای اطلاع‌رسانی دچار عیب هستیم و این حادثه تلخ باعث شد به این امر پی ببریم. وی ادامه داد: رئیس‌جمهور به محض اطلاع از واقعیت جلسه گذاشت و از همان روز ما از بیرون و داخل بحران داشتیم. رئیسجمهور سعی کرد با تمام طرف‌های بین‌المللی صحبت و رایزنی کند و حتما در این زمینه با مردم صحبت خواهند کرد.

خروج از برجام پیامدهای خطرناک دارد

این مقام دولتی درباره فشار آمریکا به شرکای اروپایی‌اش درباره خروج از برجام بعد از ترور سردار سلیمانی گفت: درخواست رژیم آمریکا از زمانی که ترامپ روی کار آمد آغاز شد و از کشورهای عضو برجام درخواست کرد که از آن خارج شوند. وی ادامه داد: آمریکا به دلیل آنکه در برجام تنها مانده بود این درخواست را داشت اما این کشورها پاسخ منفی دادند.

ربیعی گفت: اروپا نه تنها به خاطر مواضع ایران بلکه به دلیل نشان دادن استقلال سیاسی‌شان از برجام خارج نشدند چراکه خروج از برجام پیامدهای خطرناک دارد. وی درباره مذاکره ایران و آمریکا بیان کرد: این‌ها تحلیل‌شان این است که گلو را فشار دهیم و تا ذلیلانه ما به مذاکره برسیم اما اینطور نیست.

  • درباره اینکه چرا صدا و سیما تجمعات مردمی را نشان نداد، من پاسخگو نیستم‌

وی درپاسخ به ایلنا درباره این که چرا تجمع طلاب مقابل سفارت انگلیس با همراهی پلیس انجام شد و کسی بهانه نیاورد که بدون مجوز بوده و حتی صدا و سیما هم آن را پوشش خبری داد ولی تجمع جمعی از مردم اعتراض به پنهان‌کاری‌های صورت گرفته نه تنها مثل اصل حادثه کتمان شد و از صدا و سیما پوششی داده نشد بلکه با گاز اشک‌آور همراه شده است ، آیا در رابطه با این تجمع‌ها کسی بازداشت شده است، گفت: درباره اینکه چرا صدا و سیما تجمعات مردمی را نشان نداد من پاسخگو نیستم‌.

سخنگوی دولت  ادامه داد: ما هم موافق هستیم که باید با مردم حرف بزنیم حتی مطبوعات و رسانه این امکان برایشان فراهم شود. وی ادامه داد:من هم معتقد هستم که باب گفت‌وگوی اجتماعی و سخن گفتن و همچنین تحمل شنیدن سخن مخالف باید باز شود.

  • تشریح اقدامات دولت در خصوص سیل استان سیستان و بلوچستان

سخنگوی دولت درباره سیل استان سیستان و بلوچستان و اقدامات دولت در این زمینه گفت: در تماس روز گذشته من دفتر رئیس جمهوری با استاندار، وی اعلام کرد ۵ نفر تاکنون ناپدید شده‌اند و یک نفر تا این لحظه در این سیل جان باختند و دو نفر دیگر هم در حادثه ساختمانی فوت شدند.  

وی در توضیح اقدامات دولت در استان گفت: امروز روستاهای زیادی تخلیه شدند، سه فروند بالگرد به منطقه اعزام شد و هواپیمای باری ارتش و هلال احمر، کمک‌ها را به استان منتقل کردند. همچنین با وجود برخی مقاومت‌ها افراد از روستاهای در معرض خطر با تشویق و توضیح خارج و به مناطق امن منتقل شدند. برق قطع شده ۱۳۰ روستا در حال وصل شدن است و  تاکنون ۲۰۰۰ نفر اسکان یافته، ۲۰۰ خودرو هم رهاسازی شده است. در تعدادی از مناطق هم هنوز منتظر فروکش کردن آب هستیم.  

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در برخی مناطق استان، ۳۰۰ میلی متر در دو روز باران باریده است که این حجم زیادی است، گفت:  بارندگی در حال حاضر قطع شده و مسئولان اصلی هر دستگاه در استان مستقر شده اند، شخص رئیس جمهوری هم مدام پیگیر هستند.  

وی با اشاره به اینکه تلفات مادی را جبران خواهیم کرد، گفت: بنده با تلاشی که از استاندار سراغ دارم و با دستور اعزام نیرو از ستادهای بحران استان‌های جانبی، امیدوارم بتوانیم در اسرع وقت خدمات لازم را ارائه داده و مردم را به زندگی عادی بازگردانیم تا جان انسان‌های دیگری هم در این میان از دست نرود.

  • تعیین محل تجمعات در صورت حل و فصل مشکلات با دیوان عدالت اداری

وی درباره گفت‌وگوی دولت با معترضان و برخی رفتارهای خشونت‌آمیز انجام شده نسبت به اعتراضات تصریح کرد: برنامه‌ای برای جمع شدن و اعتراض کردن در دولت پیش‌بینی کردیم. من یک بار در این زمینه اطلاع‌رسانی کردم. مشکلی در دیوان عدالت اداری پیش آمد که خانم جنیدی در حال رسیدگی به آن موضوع هستند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور ادامه داد: آیین‌نامه‌ای برای شهرها و استان‌های بزرگ وجود دارد. در تهران نقاطی برای اعتراض مشخص و تعیین شده است و شیوه بیان اعتراض در فضای مجازی را هم پیگیری می‌کنیم. اگر مشکلات ما در دیوان حل شود، این مسائل به منصه ظهور خواهد رسید.

ربیعی خاطرنشان کرد: معمولا بنای نیروهای انتظامی به رویکردها مسالمت‌آمیز است. در برخی از این نوع اتفاقات، ممکن است مسائلی رخ دهد که حوادث تلخی را به همراه دارد اما اینکه برنامه‌ای برای صحبت کردن با مردم داشته‌ باشیم تا اعتراضات به سمت اعتراضات مسالمت‌آمیز سوق پیدا کند و هم رفتار خویشتندارانه داشته باشیم، نظر درستی است که مدنظر رئیس‌جمهور هم است که به جلو خواهیم برد. 

  • احساسات مردم جریحه‌دار شده است

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره تناسب میان تجمعات و مواجهه نیروی انتظامی گفت: احساسات مردم به دلیل حادثه تلخ سقوط هواپیمای اکراین و نحوه اطلاع‌رسانی، جریحه دار شده است که این اعتراض‌ها و سوگواری و مطالبه‌گری کاملا قابل درک است ما این را می‌پذیریم .

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در این میان تفکیک بسیار سخت است و ما هم خواستیم که از امکان اعتراض مدنی و قانونی مراقبت کنیم. شاهد هستید که گروهی شعارها را به سمتی می‌برند تا ماجرایی رخ دهد و تعرضی صورت بگیرد. وی افزود: وقتی تعرضی رخ می‌دهد شیوه رفتار پلیس بسیار اهمیت دارد. مردم باید یاد بگیرند که اقدام تخریبگرانه‌ای صورت نگیرد. جمعیتی که این چند روز آمدند عمدتا دانشگاهی و فهیم بودند و نیروهای امنیتی ما هم رفتاری باید داشته باشند که از امنیت مراسم مراقبت شود.

وی تصریح کرد: دولت براین موضوع تاکید دارد تا زمانی که شرایط تعیین محل تجمعات مشخص شود امکان تجمع مسالمت آمیز فراهم شود.

  • باید مانع از فرار مالیاتی شویم

ربیعی درباره بودجه ۹۹ و مالیات کارکنان گفت: ما از یک طرف باید مالیات بیشتری دریافت کنیم و مانع از فرار مالیاتی شویم، از طرف دیگر باید مالیات اقشار کم درآمد مانند کارمندان را کاهش دهیم.

سخنگوی دولت با بیان این که ما قطعا از لایحه پیشنهادی بودجه در مجلس دفاع خواهیم کرد، افزود:در لایحه پیشنهاد کردیم سقف و درصد را بالا ببریم و این را مجدد در مجلس پی‌گیری می کنیم.

  • وزیر اطلاعات مامور شناسایی قصور و تقصیر حادثه کرمان شد

وی با اشاره به ماموریت دولت به وزیر اطلاعات برای پیگیری هرگونه قصور در حادثه کرمان اظهار داشت: به بازماندگان این حادثه دلخراش را مجددا تسلیت میگوییم، وظایف میان مسئولان برگزاری مراسم تفکیک شده بود و باید بر اساس آن اقدام می‌کردند و پاسخگو باشند و وزیر اطلاعات هم  جزییات تحقیقات را پس از مشخص شدن خواهد گفت.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در آن مراسم تفکیک و تقسیم کار شده بود و سهم دستگاه های مسئول مشخص بوده  و دولت  مطالبه گر خواهد بود و اگر هم از سمت دستگاه‌های دولتی کوتاهی شده باشد قطعا آن را اعلام می کنیم و با مقصران برخورد می کنیم.

ربیعی با بیان این که در جلسه دولت حوادث اخیر کرمان و  سقوط هواپیما را مفصل بررسی کردیم، تاکید کرد: اجازه نداریم چنین اشتباهاتی را مجدد تکرار کنیم و باید پای قصور و تقصیرهایمان بایستیم.

  • اگر واقعیتی را می‌دانستم و به مردم نگفتم، استعفا می‌دادم

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا شخص او و دیگر مسئولان دولتی پس از مشخص شدن ابعاد واقعه هواپیمای اوکراینی استعفا نمی‌دهند، گفت: اگر نسبت به خودم احساس این را می‌کردم که واقعیتی را می دانستم و به مردم نگفته‌ام حتما می رفتم. اگر الان هم، چنین احساسی کنم که بودنم و آمدنم که برای کمکی به مردم بوده است تغییر کرده، لحظه‌ای نمی ماندم. مطمئن باشید که رییس جمهور عصر روز جمعه از این واقعه خبر دار شده است. در این موضوع شک نکنید. ایشان تا عصر جمعه مطلع نبودند. نمی‌دانم نیاز به چه چیزی بوده که کار بررسی این موضوع طول کشیده است. اما برخی از چهره‌هایی که بیش از چهل سال است می شناسم همچون سرلشکر باقری انسان‌هایی بسیار صادق و برای مردم و کشور خود فداکار هستند .

ربیعی تصریح کرد: ما همه کشورهای درگیر در این حادثه را دعوت کردیم که به تهران آیند و موضوع را بررسی کنیم ما آن زمان اطلاع نداشتیم که چه اتفاقی افتاده است و البته که اگر اطلاع داشتیم هم این درخواست را مطرح کردیم و الان هم می‌گوییم که باید به ایران بیایند و موضوع بررسی شود؛ اما ما و همه مسئولان ذی ربط دولتی، همه در روز جمعه مطلع شدیم.

سخنگوی دولت گفت: ما همه وقتی این خبر را شنیدیم برای‌مان جانکاه، غمگینانه و ناراحت‌کننده بود. شما تصور نکنید که ما غمگین نشدیم؛ من اینجا و در برابر دوربین صادقانه می‌گویم که خودم اگر روزی حس کنم که نمی‌خواهیم دردی از مردم کم کنیم ماندن، یک لحظه هم جایز نیست.

  • باب گفت‌وگوی اجتماعی را فراهم کنیم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در تجمع طلاب مقابل سفارت انگلیس همراهی صورت گرفت و پوشش در صدا و سیما داده شد اما در دیگر تجمع‌های اعتراضی پنهان کاری صورت گرفته است، تصریح کرد: من پاسخگوی اقدام تلویزیون نیستم اما صحبت بیشتر با مردم باید صورت بگیرد و باید هر وسیله‌ای برای ما فراهم شود. بیشتر با مردم سخن خواهیم گفت. دیروز در دولت در این زمینه صحبت‌هایی شد. عقیده من هم این است که اگر باب گفتگوی اجتماعی را فراهم و سخن شنیدن خیابانی را تحمل کنیم مقوم امنیت ملی خواهد بود.  

  • ادعای غرامت ۳ میلیارد دلاری از سوی قطر مبنای عقلایی ندارد

سخنگوی دولت در رابطه با صحت و سقم ادعای غرامت ۳ میلیارد دلاری از سوی قطر خاطرنشان کرد: مبنای این سخن غیرعقلایی است. ما تعامل خوبی با قطری‌ها داشتیم. در رابطه با امنیت منطقه نیز با قطری‌ها گفت وگو داشتیم. اساسا نه وظیفه قطر است که غرامت بدهد نه با عرف بین‌الملل سازگار است. این بحث‌های داخلی ما است. قطری‌ها به دنبال تعاملات پرقدرت‌شان با ما همانند سابق هستند. ربیعی در ادامه در رابطه با مراسمات عزاداری اعتراضی اخیر تاکید کرد: ما هیچ مشکلی با عزاداری و ابراز تالم نداریم. من خودم نیز در حاشیه این مراسم بودم. دستوراتی که داده شد مبنی بر برخورد مسالمت آمیز بود و گلوله‌ای شلیک نشد. 

کد خبر 477977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد SE ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    5 2
    در مورد ابان ماه، کشتی سانچی، قیمت دلار در بازار ، فروشهای خودرو سازان داخلی ، بیکاری ، تورم چطور ؟
  • GB ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    0 5
    چرا دولت برای این فاجعه عزای عمومی اعلام نکرد؟
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    1 2
    و استعفا نداديم
    • من زاده ی جنوبم IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
      0 1
      عزای عمومی که یک روز اعلام کردن برای حادثه سقوط هواپیما
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    0 3
    شما رئیس شورای امنیت ملی هستی. !!!