گاهی اوقات می توان با یک تیر به دو نشان زد؛ به ویژه زمانی که پای مشارکت شهروندان و حمایت از محیط زیست و حیوانات به میان می آید. کار سختی نیست، کافی است زباله هایتان را تفکیک کنید. اما این بار منظورمان تفکیک زباله های تر از خشک نیست بلکه جداسازی زباله های تر یعنی مواد غذایی برای حمایت از حیوانات«دهکده مهربانی» از پوست میوه و تفاله چای است.

دهکده مهربانی

همشهری آنلاین- ثریا روزبهانی: در سرای محله آبشار شهروندان  برای زباله های تر خانه ها  که به ۲ دسته مواد غذایی و پوست میوه و تفاله های چای  تقسیم می شود برنامه خاصی دارند. شهروندان این محله هفته ای یک بار غذاهای اضافه و دورریز خود را به سرای محله آبشار تحویل می دهند تا از این طریق غذای بیش از ۵۰۰ سگ بدون صاحب در دهکده مهربانی   را که در منطقه ۲۲ واقع شده است تأمین کنند. «زهرا طالبیان» مدیر سرای محله آبشار  درباره اجرای   این طرح می گوید: «با توجه به  اینکه در محدوده از منطقه 22، سگهای بی صاحب و ولگرد نگهداری می شوند. سرای محله آبشار تهران با سازمان مدیریت پسماند قرارداد همکاری منعقد کرده است تا با جمع آوری غذاهای مانده و بدون استفاده و دورریختنی منازل و رستوران‌ها به حیوانات کمک کنند. این غذاها  که در مخازن مخصوص جمع آوری می شود شامل نان خشک، برنج، ماکارونی، سیب زمینی سرخ شده، نخاله و اسکلت مرغ (غذاهای پخته) است که به شهروندان درباره نحوه جمع آوری آنها آموزش داده می شود. با این اقدام به این باور رسیده ایم که تأمین و تهیه غذای حیوانات بی صاحب جنبه های مثبت و غیرقابل انکار بسیاری دارد. »

او از کاهش تولید زباله در منازل شهروندان و تفکیک پذیری آنها به عنوان هدف اصلی اجرای این طرح نام می برد و می گوید: «با تحویل این غذاها بخش عمده ای از زباله های تر خانه ها جمع آوری می شود. همچنین در صدد هستیم بتوانیم مخازن جمع آوری پوست میوه هم در این سرا، نصب و از طریق آن کود تولید کنیم. با اجرا شدن این طرح میزان تولید زباله در خانه ها به صفر خواهد رسید. چون اهالی زباله های خشک را می فروشند و زباله های تر شهروندان هم با اجرای این طرح جمع  می شود. »
طالبیان به شهروندان منطقه توصیه می کند که در مکان های مسکونی به حیواناتی مانند سگ و گربه غذا ندهند. او در این باره می گوید: «زمانی که شما از سر دلسوزی و دوست داشتن به حیوانات غذا می دهید از پرنده تا گربه و سگ به محض گرسنگی به سمت خانه شما یا مکانی که قبلاً غذا گذاشته اید می آیند. سگ ها حس محبت یا ترس شما را می فهمند و برای نوازش و غذا به سمت شما برمی گردند. برخی افراد از سگ می ترسند یا به حیوانات علاقه ای ندارند. به همین علت با پرتاب سنگ و ابراز خشونت می خواهند آنها را از خود دور کنند که کار درستی نیست. بهتر است برای بیرون گذاشتن غذاهای مازاد منزلتان کمی پیاده روی کنید و آنها را در پارک لتمان کن بگذارید که دیگر سگ ها وارد حریم زندگی شهروندان نشوند و مزاحمتی هم برای دیگران ایجاد نشود. همچنین دهکده مهربانی چیتگر هم مکان دیگری برای تحویل این غذاهای مانده است. »
سرای محله آبشار تهران از شهروندان منطقه دعوت می کند روزهای شنبه هر هفته ساعت ۱۵ تا ۱۶ غذاها را تحویل دهند. همچنین در صورت مشاهده سگ ولگرد و بدون صاحب در منطقه می توانید با شماره های ۹۶۰۲۲۷۳۳ و ۹۶۰۲۲۷۳۱ تماس بگیرید تا در کوتاهترین زمان جمع آوری شوند. طالبیان می گوید: «سگها حیوانات بسیار باوفا و قدرشناسی هستند. کافی است یک بار به دهکده حیوانات سر بزنید و از نزدیک مشاهده کنید. »

کد خبر 477660

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha