رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور دو عامل «تغییر پذیری آب و هوا» و «تغییرات اقلیمی» را علت تغییر الگوی بارش‌ها و بارش‌های شدید در جنوب کشور می‌داند.

بارش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، از ابتدای امسال تاکنون استان‌های جنوبی کشور چندین بار سیل‌های بزرگ و خسارت‌آوری را تجربه کرده‌اند. از سوی دیگر همزمان با بارش‌های شدید در جنوب کشور، بارش‌ها در استان‌های غربی که همواره از میزان خوبی بارش برخوردار بوده‌اند، از ابتدای سال آبی تاکنون کمتر از حد نرمال گزارش شده است.

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور درباره علت تغییر الگوی بارش‌ها در کشور اظهار کرد: در درجه اول می‌توان به این موضوع اشاره کرد که آب و هوا و اقلیم به‌صورت جهانی همواره تغییرپذیر است. همچنین تغییرات اقلیمی، الگوهای جوی را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه سیستم‌های هواشناسی حرکت موجی دارند و فرآیندهای گسترده‌ای نیز در شکل‌گیری این امواج دخالت می‌کنند، تصریح کرد: برای مثال نوسانات جنوبی، نوسانات دوقطبی اقیانوس هند، نوسانات پرفشار سیبری و نوسانات اقیانوس اطلس شمالی امواج بزرگ مقیاسی هستند که که در شکل‌گیری امواجی که از غرب به شرق حرکت می‌کنند، تاثیرگذارند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه سال گذشته ما در کشور بارندگی خوبی داشتیم اما اروپای غربی سال خوبی از نظر بارندگی نداشت، گفت: امواج در این بازه زمانی به گونه‌ای شکل گرفته بود که بخش گرم و پایدار آن در اروپای غربی قرار داشت و بخش ناپایدار آن روی شرق مدیترانه و خاورمیانه گسترده شده بود.

وظیفه با اشاره به اینکه در حال حاضر امواج جوی به گونه‌ای است که بارش‌های خوبی در سواحل شرقی خلیج فارس پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: اقلیم همواره ثابت نیست و ثابت نبودن آن لزوما به تغییرات اقلیمی مربوط نمی‌شود.

به گفته این مسئول، در حال حاضر سال ۲۰۱۹ گرم‌ترین سال تاریخ در برخی از کشورهای جهان مانند استرالیا گزارش شده است.

کد خبر 477639

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha