مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
۰ نفر

دوشنبه گذشته ۳ میلیون نفر با متروی تهران جابه‌جا شدند؛ این سامانه ترددی در انتظار واگن‌های وعده شده است.

مترو

همشهری آنلاین- سیدمحمد فخار:  واگن‌های بیشتر به متروی تهران تزریق کنید تا ببینید این سامانه حمل‌ونقلی چه ظرفیت بالا و غیرقابل مقایسه‌ای با همه وسایل نقلیه روسطحی دارد. در پی برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی در روز دوشنبه، حدود ۳میلیون شهروند تهرانی با مترو جابه‌جا شدند تا نشان دهند این وسیله کارا، ارزان و سریع چه قابلیتی در ترددهای مشابه دارد. در شرایط عادی و روزهای کاری، متروی تهران حدود ۲میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند اما ظرفیت اصلی این وسیله ‌بیشتر از این عدد است. شبکه مترو یکی از مهم‌ترین مدهای حمل‌ونقل عمومی است اما زمانی به سطح استاندارد خواهد رسید که کلیه خطوط تکمیل شوند و سرفاصله زمانی کلیه قطارها در تمامی خطوط به حد استاندارد یعنی ۲دقیقه برسد. درحال حاضر بزرگ‌ترین مشکل متروی تهران، کمبود واگن‌های قطار است؛ یعنی هزار دستگاه واگن دیگر برای خطوط یک تا ۷ باید تأمین شود تا سرفاصله حرکتی قطارها به میزان طراحی شده یعنی ۲دقیقه برسد. استقبال اخیر مردم از حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص مترو در شرایط فعلی باید به نحو شایسته‌ای پاسخ داده شود. درحال حاضر طول متروی تهران ۲۴۰کیلومتر است. باید ۲۰۰کیلومتر دیگر نیز احداث شود تا شهروندان بهره لازم را از این شبکه زیرزمینی ببرند.

بنابر وظایف قانونی، دولت موظف است که براساس این مصوبه، هزار و ۵۰دستگاه واگن برای متروی پایتخت تأمین کند. اما بنا بر گفته مدیران شهری تاکنون یک دستگاه واگن هم به ناوگان شبکه حمل‌ونقل زیرزمینی پایتخت از سمت دولت اضافه نشده است. علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران در این‌باره می‌گوید: در قانون ۵ساله ششم توسعه کشور در ماده‌۵۸، پیش‌بینی شده است که دولت باید تا پایان سال۱۴۰۰، ۲هزار دستگاه واگن برای متروی کلانشهرها تأمین کند؛ یعنی این اقدام با هزینه دولت انجام شود. از این ۲هزار دستگاه، ۱۰۵۰دستگاه واگن متعلق به متروی تهران است. او با اشاره به ابلاغ مصوبه شورای اقتصاد در تابستان سال۱۳۹۵برای تأمین واگن‌های متروی تهران در مرحله اول، تصریح می‌کند: در راستای اجرای این ماده قانونی، می‌بایست مناقصه تأمین ۶۳۰دستگاه واگن برای متروی تهران توسط وزارت کشور انجام شود. ۶۳۰دستگاه واگن از سهم کلی متروی پایتخت در اولویت قرار گرفت تا در مرحله اول به مناقصه گذاشته شود. همچنین بعد از برگزاری مناقصه مرحله اول، باید به‌تدریج مناقصه سایر واگن‌ها هم برای تکمیل ۱۰۵۰واگن، برگزار شود. برگزاری مناقصه ۶۳۰واگن یک سال به طول انجامید و بالاخره در نیمه‌دوم سال۱۳۹۶ مناقصه برگزار و در پایان سال، برنده (شرکت واگن‌سازی‌ متروی تهران به همراه شرکای چینی خود) اعلام شد. متأسفانه ابلاغ این قرارداد یک سال با تأخیر مواجه بود. بنا بر قرارداد، پیمانکار چینی باید فاینانس را برای تأمین هزینه‌های ساخت واگن، بپردازد. زمانی هم قرارداد به مرحله عملیاتی می‌رسد که نخستین ال‌سی قرارداد باز شود. مدیرعامل متروی تهران اضافه می‌کند: تا به امروز که در دی‌ماه سال‌۹۸ قرار داریم، هنوز نخستین ال‌سی باز نشده است. به‌نظر می‌رسد که با شرایط موجود، نخستین محموله قطعات ۶۳۰واگن ۳سال آینده وارد ایران شود. این تأخیر چندساله برای شهر زیان‌آور است. با گرانی بنزین، پایتخت نیاز جدی به افزایش واگن بابت توسعه شبکه حمل‌ونقل زیرزمینی خود دارد. متأسفانه تعداد واگن‌های متروی تهران محدود است و می‌بایست دولت اقدام عاجلی در این خصوص انجام دهد. او با بیان اینکه بابت افزایش تعداد واگن‌های مترو از کانال‌ها و مکاتبات مختلف، پیگیری‌های بسیاری داشته‌ایم، تصریح می‌کند: سرانجام در تاریخ اول آبان امسال با حضور در جلسه هیأت دولت، درخواست کردیم که در راستای افزایش قیمت نرخ بنزین، تمهیدات ویژه‌ای برای توسعه حمل‌ونقل عمومی تهران اندیشیده شود. همچنان پیگیر تأمین ۶۳۰ و ۴۲۸دستگاه واگن متروی پایتخت از دولت هستیم.

درباره اثر تحریم‌ها در تأخیر تأمین ۶۳۰دستگاه واگن باید دانست که تحریم‌‎ها هیچ اثری در این خصوص نداشته است. بوروکراسی سنگینی که در سیستم‌های دولتی جاری است، این موضوع را به تأخیر طولانی انداخته است. به گفته مدیرعامل متروی تهران، پیرو همان جلسه هیأت دولت، رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور نظر مثبتی راجع به حمایت بیشتر برای تأمین واگن‌ها و تکمیل خطوط متروی تهران اعلام کردند. اگرچه شرکت متروی تهران پیشنهادهای خود را به‌منظور مطرح‌شدن در کمیته اقتصادی دولت، ارسال کرده است. این اقدامات باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن رخ دهد چون شهر پویاست و هیچ‌گاه برای بهبود شرایط یا اقتصاد صبر نمی‌کند.

کد خبر 476951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha