شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۹
۰ نفر

یگانه خدامی: «هورتن صدای یک هو می‌شنود، دکتر سوس!» انیمیشن جدید کمپانی فاکس قرن بیستم، شما را به دنیای پر سرو صدا و شلوغ یک فیل بامزه می‌برد.

 با صدای بازیگری که حتما شما را به خنده می‌اندازد. «جیم کری»!

مدتی از انیمیشن‌های دوست داشتنی ‌هالیوود خبری نبود و فیلم‌های اکشن، حادثه‌ای و کمدی در فهرست 10 فیلم پرفروش سینماها جاخوش کرده بودند.

بعد از راتاتوی، پرفروش‌ترین انیمیشن سال که دیگر می‌توانیم عنوان اسکاری را هم به آن بدهیم و البته «بئوولف»، انیمیشنی نتوانسته بود رده‌های اول جدول را ب هدیت آورد و پرفروش شود.

اما بازهم سرو کله یک انیمیشن دیگر پیدا شده و با حضور ستارگانی پرطرفداری که به جای شخصیت‌های اصلی آن صحبت می‌کنند، توانسته در اولین روزهای اکران، با فروش خوبی گیشه را در دست بگیرد.

«هورتن صدای یک هو می‌شنود، دکتر سوس!» انیمیشنی است که شما را به دنیای پر سرو صدا و شلوغ یک فیل بامزه می‌برد. با صدای بازیگری که حتما شما را به خنده می‌اندازد. جیم کری»!

 داستان سینمایی دکتر سوس

«هورتن صدای یک هو می‌شنود، دکتر سوس!» Dr. Seuss' Horton Hears a Who، انیمیشن جدید کمپانی فاکس قرن بیستم است.

انیمیشنی که توسط دو کارگردان تازه کار، جیمی ‌هاروارد و استیون مارتینو ساخته شده است.

آنها هر دو و در پروژه‌هایی چون »در جست‌و‌جوی نمو» به عنوان انیماتور حضور داشته‌اند و با این فیلم اولین کارگردانی انیمیشن را تجربه می‌کنند.


فیلمنامه انیمیشن تازه وارد‌هالیوود را کن داریو و سینسو پائول نوشته‌اند. البته داستان این انیمیشن برای آمریکایی‌ها بسیار آشناست.

فیلم بر اساس کتاب مشهوری به همین نام نوشته شده که نخستین بار در سال 1954 منتشر شد.

«تئودور جیزل» Theodor Seuss Geisel، نویسنده کتاب بود که بیشتر به نام «دکتر سوس» Dr. Seuss، در آمریکا شناخته می‌شود.

او چهره بسیار مشهوری در دنیای ادبیات کودک است و کتابی که انیمیشن «هورتن صدای یک هو می‌شنود، دکتر سوس!» براساس آن ساخته شده، در اولین چاپ خود 200 میلیون نسخه فروش داشته و به 15 زبان زنده دنیا هم ترجمه شده است.

به جز این که نام پرطرفدار دکتر سوس باز هم توانسته مخاطبان را به سینماها بکشاند، داستان و تصاویر رنگارنگ انیمیشن هم در جذب مخاطب بی تاثیر نبوده.

داستان «هورتن صدای یک هو می‌شنود، دکتر سوس!» داستان فیلی به نام هورتون است که برای محافظت از حیوانات کوچک میکروسکوپی در برابر همسایگانشان، تلاش می‌کند.

این در حالی است که همسایگانشان، وجود آنها را انکار می‌کنند. در واقع در جنگل‌های نول، هورتون فیل صدایی می‌شنود که فکر می‌کند صدای یک ذره گرد و غبار است.

از آنجا که هورتون، گوش‌های فوق‌العاده‌ای دارد متوجه می‌شود که آن ذره، سیاره ای بسیار ریز است و محل سکونت جانوری به نام هوها.

هوها در معرض خطرند و تنها راه نجات آنها، زندگی در این سیاره است. از آنجا که هورتون معتقد است: «موجود، موجود است.

حالا هر چه قدر که می‌خواهد کوچک باشد»، تصمیم می‌گیرد از این موجود دفاع کند حتی اگر بقیه او را مسخره کنند.

اما بدون شک یکی از جذابیت‌های این انیمیشن، حضور بازیگران محبوبی است که به جای شخصیت ا صلی آن صحبت کرده‌اند.

«جیم کری» بازیگری که حضورش در هر فیلمی می‌تواند تماشاگران زیادی را به سینماها بیاورد، این بار به جای شخصیت اول این انیمیشن یعنی«هورتن» صحبت کرده است.

فیل خاکستری رنگی که می‌خواهد به همسایگانش کمک کند. جیم کری پیش از این و در سال 1992 در انیمیشن «The Itsy Bitsy Spider » صدا پیشگی کرده بود و حالا برای دومین بار این نقش را تجربه می‌کند.

به جز جیم کری، بازیگران دیگری هم در این انیمیشن صداپیشگی کرده‌اند. استیو کارل، کارول برنت و ویل آرنت.

استیو کارل در این انیمیشن به جای میمون عجیب و غریب آن صحبت می‌کند.
این سومین فیلمی است که براساس کتاب‌های دکتر سوس ساخته می‌شود.

 «ران هوارد» در سال2000، «چگونه گرینچ کریسمس را دزدید» را براساس داستان‌های این نویسنده و کاریکاتوریست مشهور آمریکا ساخت که در آن هم جیم کری در نقش اصلی بازی می‌کرد.

«گربه در کلاه » فیلم دیگری براساس داستان‌های دکتر سوس بود که «بو ولش» با حضور مایک مه‌یرز در سال 2003 کارگردان کرد.

قصه «چگونه گرینچ کریسمس را دزدید» در شهر هوویل که داخل یک دانه برف قرار دارد می‌گذرد. در این شهر هودیان‌ها زندگی می‌کنند که در تدارک فرارسیدن کریسمس هستند، «گرینچ» هیولای سبزی با چشمان زرد است که از زمانی که همکلاسی‌هایش به خاطر تراشیدن موهایش مسخره‌اش کرده‌اند، گوشه گیر شده و تنها مونسش، سگش ماکس است.

شادی اهالی به خاطر فرارسیدن کریسمس حسادش را بر می‌انگیزد و تصمیم می‌گیرد کریسمس را بدزدد.

او با لباس با بانوئل وارد شهر می‌شود و به «سیندی» دختر کوچک و با نمکی بر می‌خورد که پرسش‌های متعددی درباره کریسمس دارد و می‌خواهد بداند کریسمس به چه درد می‌خورد.

گرینچ تمام تزئینات و هدایا را از خانه‌ها می‌دزدد. صبح روز بعد، سیندی به خاطر آشنایی با گرینچ شماتت می‌شود. اما پدرش به دفاع از او بر می‌خیزد.

مردم شهر سرود کریسمس را می‌خوانند و طنین آوازشان به گوش گرینچ می‌رسد.

و سخت بر او تاثیر می‌گذارد. سیندی به دیدن گرینچ می‌رود و گرینچ او را از سقوط بر پرتگاه، نجات می‌دهد.

«گربه در کلاه » هم در شهری خیالی به اسم آنویل می‌گذرد که همه خانه‌ها به رنگ صورتی‌اند و زنی جوان به همراه دو فرزندش به نامهای سالی و کنراد زندگی می‌کند.

او یک دلال معاملات ملکی است . سالی و کنراد با هم تفاوتهای زیادی دارند . دور از چشم خانم کوان ناگهان گربه ای که یک کلاه به سر دارد با صداپیشگی مایک میرز، از راه می‌رسد و داخل خانه می‌شود.

این گربه قدرتهای عجیب و غریبی دارد و علاقه بسیاری به خراب و ویران کردن اشیای خانه دارد و درنهایت هم به این هدف می‌رسد.


 در انتظار فروش بیشتر

این انیمیشن از 14 مارس در سینماهای آمریکا به نمایش عمومی در آمد و یک روز پیش هم نمایش افتتاحیه آن برگزار شده بود.

در همین مدت کوتاه این فیلم توانست توجه مخاطبان را که بیشتر آنها کودکان هستند، به خود جلب کند. انیمیشن «هورتن صدای یک هو می‌شنود، دکتر سوس!» جمعه در نخستین روز اکران در 3954 سینما آمریکای شمالی با 2/13 میلیون دلار پرفروشترین فیلم شد.

هورتن پس از «عصر یخ: ذوب» که سال 2006 در اولین روز اکران 8/21 میلیون دلار فروخت و «عصر یخ » که سال 2002 در روز نخست نمایش به فروشی 5/13 میلیون دلاری دست یافت، سومین فروش یک فیلم انیمیشن در اکران پیش از تابستان را داشت و به نظر می‌رسد از عصر یخ جلو بزند که فروش آن در سه روز اول 3/46 میلیون دلار شد.

این در حالی است که اکران جهانی این فیلم هم آغاز شده و هم اکنون کشورهای آرژانتین، شیلی، آلمان، روسیه، سنگاپور، برزیل، بلغارستان، کانادا، استونی، اندونزی، مکزیک، نروژ، اسپانیا و سوئد، میزبان این فیلم هستند و نمایش آن در کشورهای دیگر هم به تدریج آغاز شده و به این ترتیب فروش فیلم با توجه به حضور جیم کری و استیو کارل، بالاتر هم می‌رود.

کد خبر 47689

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز