آیت‌الله جنتی و تعدادی از فقها و حقوقدانان شورای نگهبان امروز سه‌شنبه ۱۷ دی ماه در جلسه علنی مجلس حضور پیدا کردند تا کار امروز درباره مصوبه اقدام متقابل علیه آمریکا به فردا موکول نشده و با ابلاغ به رئیس جمهور، رسماً اجرای این اقدام متقابل کلید بخورد.

مجلس

به گزارش همشهری آنلاین، ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه علنی امروز سه‌شنبه ۱۷ دی ماه مجلس شورای اسلامی، طرح سه فوریتی درباره اقدام متقابل علیه آمریکا را که مورد توافق هر سه فراکسیون سیاسی مجلس شورای اسلامی بود، به تصویب رساندند که بر اساس آن ۲۰۰ میلیون یورو برای تقویت بنیه دفاعی نیروی قدس سپاه اختصاص پیدا می‌کند.

در طرح اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا، آمده است: در ماده (۱) قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا مصوب ۳/ ۲/ ۹۸، عبارت کلیه اعضای پنتاگون و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته و فرماندهان و آمران شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، قبل از عبارت «فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، نیروها و سازمان‌ها و یا نهادهای تحت اختیار این فرماندهی اضافه می‌شود. همچنین در ماده (۴) قانون، عبارت «کلیه اعضای پنتاگون و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته و فرماندهان و آمران شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی»، قبل از عبارت «فرماندهان ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت کام)» اضافه می‌شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه بر اساس این طرح، دولت موظف است جهت تقویت بنیه دفاعی نیروی قدس سپاه پاسداران مبلغ دویست میلیون یورو از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار این نیرو قرار دهد، گفت که آنچه به عنوان برداشت از صندوق توسعه برای تقویت سپاه قدس پیش‌بینی شده برای دو ماهه آخر سال ۹۸ است و شب گذشته نیز اذن برداشت از رهبری گرفته شده است.

لاریجانی همچنین پس از تصویب این طرح سه فوریتی، تاکید کرد: تمام اعضای پنتاگون و وابستگان آنها از این پس تروریست محسوب می‌شوند

بر طبق این گزارش، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و عباسعلی کدخدایی قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان به همراه تعدادی از فقها و حقوقدانان این شورا در جلسه امروز مجلس شرکت کردند و پس از تصویب طرح سه فوریتی اقدام متقابل علیه آمریکا، این مصوبه را تایید کردند.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی ایالات متحده آمریکا، گفت: این اصلاحیه در قالب طرح با حضور اعضای شورای نگهبان به تصویب رسید.

سخنگوی شورای نگهبان با قدردانی از نمایندگان مجلس و هیأت رئیسه و رئیس مجلس بخاطر تصویب این طرح سه فوریتی در کمترین زمان ممکن، افزود: با عنایت به حضور اعضای شورای نگهبان در جلسه تصویب طرح سه فوریتی طرح اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی ایالات متحده آمریکا، این اصلاحیه در قالب طرح به تصویب رسید.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: اعضای شورای نگهبان این طرح را در مجلس بحث و بررسی کردند و آن را به تائید رساندند. این طرح اولین طرح سه فوریتی در طول دوران مجلس و پس از انقلاب اسلامی ایران است.

بر طبق این گزارش، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز پس از تایید این مصوبه توسط شورای نگهبان، از ابلاغ اقدام متقابل با آمریکا به رئیس جمهور خبر داد و گفت: جلسه اعضای شورای نگهبان با حضور ۴ فقیه و ۳ حقوقدان تشکیل و طرح ۳ فوریتی مجلس به اتفاق آرا تأیید شد. دکتر لاریجانی رئیس مجلس، اذن رهبر معظم انقلاب اسلامی را برای برداشت ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی را اخذ و ارائه کرد، بنابراین این طرح ۳ فوریتی اکنون به عنوان قانون قلمداد شده و امروز از طریق ریاست مجلس به رئیس جمهور ابلاغ می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بر اساس این قانون علاوه بر سنتکام که جزء تروریست‌ها محسوب می‌شدند از امروز عوامل وابسته به آن‌ها نیز تروریست خواهند بود و وزارت اطلاعات بر اساس این قانون مسئول شناسایی آمران و عاملان عملیات ترویستی علیه سپهبد سلیمانی شناخته شد.

  • بیانیه نمایندگان مجلس خطاب به رهبر انقلاب

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای خطاب به رهبر انقلاب گفتند که انتقام سخت از آمریکا باید مناسب، مستقیم و نظامی باشد و در اسرع وقت اجرایی شود.

متن این بیانیه که توسط علی‌اصغر یوسف‌نژاد قرائت شد به شرح زیر است:

«حضرت آیت الله خامنه ای

رهبر معظم انقلاب

با سلام و احترام

وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن کُنتُم مُؤمِنینَ

بدون تردید اقدام ابلهانه دولت آمریکا در ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی، سید شهدای مقاومت، قهرمان ملی و سردار دل ها، نقطه عطف مهم و تاریخی در تقابل جبهه استکبار، به سردمداری آمریکا با محور مقاومت به ویژه جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. در واقع مقامات دولت آمریکا با این اقدام تروریستی تلاش کردند محور مقاومت را تضعیف و حضور خود را در منطقه افزایش دهند.

آنها می خواستند با به شهادت رساندن یکی از عالی ترین مقامات ایران و پذیرش مسئولیت این اقدام تروریستی به صورت رسمی، جمهوری اسلامی ایران را تحقیر نمایند، بنابراین تردیدی نداریم که سطح واکنش جمهوری اسلامی ایران به این اقدام تروریستی دولت جنایتکار آمریکا، تعیین کننده موازنه بلندمدت قدرت در سطح منطقه و جهان خواهد بود.

تحلیل ما نمایندگان مردم در خانه ملت درباره فضای موجود و گزینه های پیش رو به شرح ذیل است:

اولا انتقام سخت که حضرتعالی در پیام خود به مناسبت شهادت سردار سلیمانی به آن اشاره کردید و این روزها به خواسته عمومی ملت قدرشناس ایران تبدیل شده است، لذا می بایست به بلندای قامت این سردار سرافراز ایران و اسلام باشد تا تلخی این پاسخ در خاطره همه بدخواهان به ویژه آمریکا، مانع جسارت مجدد به وطن و سربازان وطن شود.

ثانیاً انتقام سخت باید مناسب، مستقیم و نظامی باشد و در اسرع وقت اجرایی شود، قطعاً هیمنه پوشالی آمریکا را متلاشی خواهد کرد و مقامات دولت آمریکا با پوست و گوشت خود مجدداً درک خواهند کرد که دوران بزن دررو تمام شده است.

همچنین ضرورت دارد بر روی موانع خروج نظامیان آمریکا از منطقه غرب آسیا تمرکز شود تا این هدف استراتژیک با کمک محور مقاومت محقق شود.»

کد خبر 476378
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha