ژاپن روز سه‌شنبه ضمن «ابراز نگرنی عمیق» از تصمیم تهران در مورد گام پنجم کاهش تعهدات برجامی، از ایران خواست به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خود با قدرت‌های جهانی پایبند باشد.

یوشیهیده سوگا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، یوشیهیده سوگا دبیر کابینه دولت ژاپن روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در توکیو گفت: آخرین بیانیه ایران در مورد برجام ناامیدکننده است و ما را به شدت نگران می‌کند.

او گفت: ما از ایران می‌خواهیم فوراً به تعهدات خود در این توافق برگردد و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (که بازرسی‌ها را انجام می‌دهد) به طور کامل همکاری کند.

اظهارات این مقام ژاپنی بعد از آن است که ایران روز یکشنبه اعلام کرد دیگر مطابق توافقنامه سال ۲۰۱۵ از محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم پیروی نمی‌کند.

جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه ۱۵ دی‌ماه گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای برجام را به طور رسمی برداشت و تعهدات باقی مانده‌اش در چارچوب برجام از جمله درباره تعداد سانتریفیوژها را کنار گذاشت.

موضع ایران در تمام دوره زمانی پس از خروج ایالات متحده از برجام این بوده است که در صورت بهره‌مندی ایران از منافع برجام تعهدات هم اجرایی خواهند شد و همواره امکان بازگشت به سطوح پیشین تعهدات برجامی وجود دارد به شرط آنکه تعهدات طرفین دیگر نیز اجرایی شود شرکای برجام اما در عمل و پس از خروج آمریکا هیچ مهارت و اراده‌ای آشکاری برای حل این موضوع ارائه نداده‌اند.

گزارش کیودو می‌افزاید ژاپن عضو این قرارداد بین‌المللی نیست اما به امید تحقق صلح و ثبات در خاورمیانه، پیوسته از آن حمایت کرده است.

سوگا همچنین در خلال کنفرانس خبری خود در توکیو با اشاره به ترور سردار سلیمانی در بغداد توسط آمریکا گفت که در جریان این اقدام آمریکا نبوده است.

کیودو می‌گوید ژاپن به دنبال استفاده از روابط خوب خود با ایالات متحده و ایران برای تقویت گفت‌وگو است نخست وزیر «آبه شینزو» از همه طرف‌های درگیر خواسته است از تنش خودداری کنند و بر اهمیت دیپلماسی برای جلوگیری از تشدید اوضاع تأکید کرده است.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد روز جمعه در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

کد خبر 476258
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha