کارشناسان و هواداران دنیای فناوری با اشتیاق منتظر رونمایی از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا توسط غول‌های فناوری و استارت‌آپ‌های خلاق در نمایشگاه بین‌المللی سالانه محصولات فناوری CES در لاوس‌وگاس آمریکا هستند. 

Hyundai car

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از انگجت نوشت: چند روز به شروع نمایشگاه بین‌المللی CES در سال ۲۰۲۰ مانده و رسانه‌ها در حال حاضر مشغول آماده شدن برای نمایشگاه کالاهای الکترونیکی مصرفی (Consumer Electronics Show) یا همان CES  هستند. این رویداد سالانه برای رونمایی از فناوری‌های جدید در لاس‌وگاس آغاز می‌شود. سعی می‌کنیم اغلب این فناوری‌های جدید را بررسی کنیم. 

در اینجا نگاهی داریم به آنچه انتظار می‌رود در این نمایشگاه جذاب به نمایش گذاشته شود. 

  • نمایشگرهایی در اشکال و ابعاد مختلف

نمایشگاه بین‌المللی CES بدون رونمایی از نمایشگرهای جدید و بدیع CES نخواهد بود و به نظر می‌رسد این روند در سال ۲۰۲۰ نیز تغییر نخواهد کرد. 

انتظار می‌رود مانند سال‌های گذشته از صفحه نمایش‌های تلویزیونی بزرگ‌تر و بهتری رونمایی شود مثلا نمایشگرهایی که کیفیت ۸K  را ارائه می‌دهند. در واقع هیچ‌کس واقعاً به تلویزیون ۸K  احتیاج ندارد، چراکه محتواهایی با این کیفیت با توجه به عدم وجود رسانه‌های پخش‌کننده تصاویر ۸K  موضوعیت ندارند، اما این موضوع مانع نمی‌شود تولیدکنندگان از ساخت این نمایشگرها صرف نظر کنند. 

بسیاری منتظر رونمایی از نمایشگر عجیب ۲۹۲ اینچی ۸K  سامسونگ موسوم به"The Wall"  هستند. کارشناسان می‌گویند اگر در این نمایشگاه این نمایشگر را نبینیم، ناامید خواهیم شد. 

گذشته از آن، به احتمال زیاد شاهد بهبود پنل‌های OLED به اضافه پیشرفت بیشتر در میکرو ال‌ای‌دی(MicroLED) خواهیم بود. نمایشگرهای MicroLED ظاهراً همان روشنایی و رنگ پنل‌های OLED را ارائه می‌کنند، اما ماندگاری بیشتری دارند. 

در حالی که تلویزیون‌های معمولی خسته‌کننده شده‌اند از تمام شرکت‌های بزرگ انتظار موارد شیک و جدید می‌رود. مثلا سامسونگ روی تلویزیون بدون قاب کار می‌کند و ال‌جی نیز احتمال قریب به یقین از یک OLED رول شوند پرده‌برداری خواهد کرد. 

البته نمایشگاه CES جایگاه نمایش نمایشگرهای کوچک‌تر خصوصاً در قالب لپ‌تاپ و تلفن‌های هوشمند نیز خواهد بود. سال ۲۰۱۹ سال شلوغی برای صفحه نمایش‌های تاشو بود و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ شاهد حضور شرکت‌های بیشتری در حوزه نمایشگرهای منعطف، این بار نه فقط در تلفن‌های هوشمند بلکه در لپ‌تاپ‌ها باشیم. همچنین اگر دستگاه‌های بیشتری با صفحه نمایش دوگانه ببینیم، متعجب نخواهیم شد. 

  • فناوری حمل‌ونقل

اگرچه ظاهراً نمایشگاه بین‌المللی CES یک نمایشگاه فنی است، اما خودروها طی چند سال گذشته جای خود را در این نمایشگاه باز کرده‌اند. انتظار می‌رود در ۲۰۲۰ CES وسایل نقلیه مفهومی بیشتری را مشاهده کنیم که به جدیدترین ویژگی‌های مربوط به هوش مصنوعی، فناوری رانندگی مستقل یا خودران و نوآوری‌های خودروهای برقی مجهز باشند. 

چند شرکت از قبل آنچه را می‌خواهند در این نمایشگاه نشان دهند، اعلام کرده‌اند. مثلا «استون مارتین» خبر از نمایش یک آینه وسط با قابلیت نمایش سه تصویر هم‌زمان از عقب و نقاط کور خودرو را داده است. «فیات کرایسلر» از طرح یک اتاق خودروی تمام دیجیتالی رونمایی می‌کند. «هوندا» دستیار هوش مصنوعی خود را نشان می‌دهد و «جیپ» قصد دارد اولین ناوگان پلاگین هیبریدش را به معرض نمایش بگذارد. 

همچنین مشتاقانه منتظریم تا موتور سیکلت برقی Nawa به همراه اسکوتر برقیeScooter  و eMoped را از شرکت Segway ببینیم. اما شاید هیجان‌انگیزترین نمایش در بخش حمل‌ونقل در این نمایشگاه حضور خودروی پرنده «هیوندای» باشد. 

  • خانه هوشمند

پیش‌بینی می‌شود حوزه خانه هوشمند و لوازم خانگی متصل بخش بزرگی از۲۰۲۰ CES باشد. امسال نه تنها یخچال‌ها و اجاق‌های متصل بیشتری را خواهیم دید، بلکه شاهد دستگاه‌های بیشتری مانند شیر آب هوشمند، دوش هوشمند، لامپ هوشمند و حتی لوازم منحصربه‌فرد باغبانی نیز خواهیم بود. 

همچنین اگر در حوزه دوربین‌های امنیتی شاهد رقابت بیشتری بین شرکت‌های Nest وRing  باشیم، تعجب نخواهیم کرد. 

مهم‌تر از همه این است که انتظار می‌رود همه این شرکت‌ها اعتماد مشتریان را از لحاظ امنیتی جلب کنند. مثلا Ring چند هفته پیش با مشکل روبه‌رو شد، چراکه هکرها توانستند در سیستم‌های آن نفوذ کنند و حتی یک کودک هشت ساله را ترسانده بودند. این امر می‌تواند اهمیت ایجاد امنیت توسط شرکت Ring و شرکت مادر آن یعنی آمازون و شرکت گوگل را نشان دهد که اعتماد مردم را بیش از پیش جلب کنند به خصوص وقتی پای امنیت خانه در میان است. 

  • دستیارهای هوشمند

می‌دانیم که گوگل، آمازون و سایر غول‌های فناوری حضور پررنگی در CES خواهند داشت بنابراین انتظار داریم دستگاه‌های بیشتری نظیر تلویزیون، خودرو و غیره را ببینیم که به دستیار هوشمند مجهزند. چنان‌که از ال‌جی خبر می‌رسد که می‌خواهد از سینمای خانگی خود که مجهز به دستیار هوشمند برای پخش صدا به یک اندازه به تمام نقاط اتاق است، رونمایی کند. 

انتظار داریم در۲۰۲۰ CES اتصال ۵G  نه تنها در تلفن‌های هوشمند بلکه در لپ‌تاپ‌ها و سایر موارد بروز کند. قبلاً این ویژگی را در لپ‌تاپ ۹۵۱۰ Dell Latitude مشاهده کرده‌ایم که همین هفته پیش رونمایی شد. 

شبکه‌های ۵G  در حال حاضر خیلی رایج نیستند، اما با ورود لپ‌تاپ‌های قادر به پشتیبانی از این فناوری در ماه مارس سال جاری احتمالا از الان گسترده‌تر خواهند شد. از آنجا که شرکت‌های مخابراتی AT&T و Verizon ردپای خود را در فناوری ۵G  پررنگ‌تر می‌کنند، مطمئناً از جانب شرکت Dell شاهد سخت‌افزار سازگار با ۵G  خواهیم بود و ۲۰۲۰ CES می‌تواند اولین فرصت ما برای دیدن آنها باشد. 

  • همه چیزهای دیگر

وقتی نوبت به محاسبات می‌رسد، می‌توان منتظر لپ‌تاپ‌های فوق سبک با جدیدترین تراشه‌های نسل ۱۰ اینتل بود و شاید برخی اخبار گرافیکی از شرکت AMD نیز بشنویم. با وجود تراشه‌های قدرتمندتر، لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی نیز می‌توانند حضور برجسته‌ای در CES  داشته باشند. 

با توجه به این‌که انتظار می‌رود «پلی استیشن ۵» و «ایکس باکس سریX» اواخر سال جاری عرضه شوند، شاهد حضور شرکت‌های بیشتری در بازار لوازم جانبی بازی باشیم. با ظهور Stadia  و xCloud در سال ۲۰۲۰ شاید در عرصه بازی‌های ابری نیز خبرهایی باشد. 

همچنین حتما شاهد پوشیدنی‌های بیشتری با محوریت مراقبت‌های بهداشتی خواهیم بود، اگرچه قطعا انتظار نداریم چیزی بتواند مچ‌بند هوشمند فیت‌بیت یا اپل واچ را بخواباند. هدفون‌های واقعا بی‌سیم نیز با توجه به عرضه ایرپادهای جدید اپل قطعاً در۲۰۲۰ CES نیز حضور خواهند داشت تا با این محصول رقابت کنند. همچنین انتظار می‌رود شاهد ایربادهای بیشتری با ویژگی لغو صدای مزاحم و قیمت ارزان‌تر باشیم. 

البته در نمایشگاه CES همیشه باید انتظار غیرمنتظره‌ها را داشت، چراکه هر سال نوآوری‌هایی صورت می‌گیرد که ما را شگفت‌زده می‌کند، خواه یک پمپ شیر مادر هوشمند باشد یا یک ربات نانو یا یک همبرگر بدون گوشت. 
به هر حال باید صبر کنیم تا ببینیم جهان چه فناوری‌های جدیدی به خود خواهد دید. 

کد خبر 476124

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha