۱۵ ایستگاه شتاب‌نگار برخط برای کنترل پهنه لرزه‌خیزی استان بوشهر تا دو هفته دیگر نصب خواهند شد.

لرزه نگار

به گزارش همشهری آنلاین  به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: شبکه‌های شتاب‌نگاری و لرزه‌نگاری مهم‌ترین ابزار ثبت و مطالعه زمین‌لرزه‌هاست و بر همین اساس دستگاه ۱۵ شتاب‌نگار برخط (آنلاین) تا دو هفته دیگر در شهرهایی که بر روی گسل‌های اصلی واقع‌شده‌اند، نصب می‌شود.

جهانگیر دهقانی افزود: با پیگیری مدیریت بحران و اداره کل راه و شهرسازی بوشهر، ۱۵ دستگاه شتاب‌نگار برخط در شهرهای بوشهر، برازجان، بندر عسلویه، بندر گناوه، بندردیر، جم، بندر دیلم، اَهرَم، خورموج، بردخون، شبانکاره، کاکی، شُنبه، کلمه، بندر سیراف با هزینه کرد ۴۰ میلیارد ریالی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

وی گفت: پیش‌تر نیز چندین دستگاه دیجیتال شتاب‌نگار آفلاین در استان نصب بوده است، با نصب شتاب‌نگارهای برخط در منطقه و افزایش سه ایستگاه جدید در شهر کنگان، نخل تقی، چاه مبارک تعداد این دستگاه‌ها به ۳۵ مورد خواهد رسید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر بیان کرد: دستگاه‌های شتاب‌نگار برخط در مرحله نخست در شهرهای لرزه‌خیز استان نصب می‌شود و هر دستگاه دارای عملکردی به شعاع چند صد کیلومتر است.

دهقانی، سامانه پاسخ سریع و هشدار سریع را مهم‌ترین ابزار مدیریت بحران دانست و افزود: امواج رادیویی با سرعت بیشتر نسبت به امواج زلزله منتقل می‌شود، بنابراین می‌توان قبل از رسیدن امواج مخرب زلزله به منطقه هدف، به کمک امواج رادیویی هشدار زلزله را به مناطق دورتر اعلام کرد.

وی عنوان کرد: همچنین این دستگاه بعد از وقوع زلزله با ارائه میزان شدت و استفاده از نقشه‌های لرزش (Shake Map) به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک می‌کند، به‌طوری‌که در هر منطقه‌ای که شتاب بیش‌تر باشد به‌طورقطع، خرابی نیز بیش‌تر است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: دستگاه‌های شتاب‌نگار، سنجش ابعاد حوادث زلزله و خسارات ناشی از آن را می‌سنجد، سرعت در انتقال اطلاعات مربوط به شتاب زلزله به مراکز مدیریت بحران، زمینه افزایش سرعت عمل مسئولان مدیریت بحران و گسیل نیروهای امدادی را به مناطق زلزله‌زده فراهم می‌کند.

دهقانی تأکید کرد: امروزه کشورهای لرزه‌خیز و پیشرفته جهان قدم‌های بسیار مهمی را در طراحی و اجرای این سامانه‌ها در شهرها و مناطق مهم و پرجمعیت برداشته‌اند و ضرورت راه‌اندازی این سامانه و شناسایی و تعیین حریم گسل‌های استان و ضوابط اجرای آیین‌نامه ۲۸۰۰ در استان کمک مهمی در کاهش آسیب و تاب‌آوری شهرها در مقابل با مخاطراتی، مانند زلزله و زمین‌لغزش در استان می‌کند.

وی بیان کرد: استان بوشهر با نصب ۱۵ ایستگاه شتاب‌نگار برخط و ۲۰ دستگاه شتابنگاردیجیتال آفلاین، ۳۵ ایستگاه از هزار و ۲۵۰ ایستگاه شتاب‌نگاری کشور را در اختیار دارد.

کد خبر 475592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha